• Mimsmamma

Morfar ger mig ångest!

Mitt barns morfar ger mig ångest varje gång han hälsar på oss, vår 5-årige son.

När min son är naken ska det klappas på rumpan.

Han ska ligga tätt intill och läsa bok (tills sonen blir arg och ber honom gå)

Frågar om godnattpuss osv

Vräker ur sig frågor som inte är passande till ett litet barn.

Har bett honom vara avvaktande och låta sonen själv komma till morfar om han vill. Men det är bortglömt i nästa sekund.

Detta kanske inte är något problem, men det känns inte ok för mig alls. I magen.

Någon med liknande erfarenhet?

D
  • Svar på tråden Morfar ger mig ångest!
  • Bröstlängtan

Följ din magkänsla! Om man inte är helt säker på morfars avsikter är det bättre att se till att det hålls någon form av distans...och koll.

• Fosse

Är det din egen pappa?

Jag tycker du ska lita på fin magkänsla och sätta tydliga gränser. Det kan vara att morfar inte riktigt inser att han inte har samma friheter som en förälder eller inte riktigt känner av gränser.

Jag vet t ex att när mina barn sover hos mormor och morfar så sover morfar alltid med t-shirt eftersom barnbarnen gärna kryper ner i deras säng, det gör han inte normalt sett. Han har alltså förstått att det är skillnad att vara pappa och morfar. Det kanske är denna gräns eran morfar har svårt att förstå?

Får du minsta lilla sexuella vibbar så måste du stoppa all obevakat umgänge och punktmarkera varenda olämpligt beteende, eventuellt bryta kontakten om det eskalerar.

• erikaABC
    Fosse skrev 2018-09-16 16:01:50 följande:

Är det din egen pappa?

Jag tycker du ska lita på fin magkänsla och sätta tydliga gränser. Det kan vara att morfar inte riktigt inser att han inte har samma friheter som en förälder eller inte riktigt känner av gränser.

Jag vet t ex att när mina barn sover hos mormor och morfar så sover morfar alltid med t-shirt eftersom barnbarnen gärna kryper ner i deras säng, det gör han inte normalt sett. Han har alltså förstått att det är skillnad att vara pappa och morfar. Det kanske är denna gräns eran morfar har svårt att förstå?

Får du minsta lilla sexuella vibbar så måste du stoppa all obevakat umgänge och punktmarkera varenda olämpligt beteende, eventuellt bryta kontakten om det eskalerar.

Håller med. Känner du att du inte har kraft att sätta emot får du pausa umgänge med morfar.
    Ditt barns behov går först!
  • cattus

Har det gått så långt att du känner att det känns obehagligt - lita på din känsla. Begränsa umgänge så att du har koll på vad som sker. 
    Om något skulle hända - då är det för sent...

Svar på tråden Morfar ger mig ångest!