• Gupp

Kan man lära barn Engelska i tidig ålder genom TV?

Hej!

Detta är något jag bara undrat över det senaste och är intresserad av. Som ni alla nog bör veta så är Engelskan det språk som är närmast vårt "world wide language". Det är ett språk som nästan alla människor lär sig här på jorden, oavsett om det är lite eller mycket.

När barn är i unga åldar så lär dem sig ju språket, detta gör dem genom att lyssna på oss etc.
    Och min tanke då är, skulle man kunna kolla på engelska barn serier istället när barnet är 0-2 år för att få dem att lära sig engelskan plus svenskan som jag hade pratat i min familj. För dem bör väl ändå lära sig språket genom tv? Dem kan ju koppla ord och ljud mot vissa bilder som händer i serien.

Varför skulle man vilja göra detta? Det ger dem ju bara så mycket mer möjlighet i livet, dem har det enklare i skolan med engelskan, dem har det enklare efteråt och jobb ifall dem vill jobba utomlands i England eller bli en youtuber med mera. Hoppas ni förstår min poäng, och skulle det funka att lära dem engelska i tidiga åldrar genom att låta dem se engelsk tv?

• Svar på tråden Kan man lära barn Engelska i tidig ålder genom TV?
  • Anonym (Y)

Absolut!! Barn suger åt sig som svampar! Jag är uppvuxen i Sverige men har en far som talar ryska och en mor som talar kurdiska. Mellan varandra talade de engelska för det mesta. När jag var liten fick jag lära mig alla 4 språk samtidigt. Talar dessa flytande idag :)

• Gupp
    Anonym (Y) skrev 2018-09-12 23:30:46 följande:

Absolut!! Barn suger åt sig som svampar! Jag är uppvuxen i Sverige men har en far som talar ryska och en mor som talar kurdiska. Mellan varandra talade de engelska för det mesta. När jag var liten fick jag lära mig alla 4 språk samtidigt. Talar dessa flytande idag :)

Där ser man! :D Då blir det engelska serier jag tänker visa, kommer ju ge dem en fantastisk fördel i skolan hoppas jag :) Tack för svar
  • Anonym (Oui)

Det tycker jag låter alldeles utmärkt! Mina barn pratar svenska och tyska, förstår och börjar prata mer och mer engelska och franska. De bor i Sverige med en svensk och en tysk förälder som alltid pratat engelska med varandra samt har en fransk bonusförälder.

Kanske kan du varva en del engelska uttryck och meningar själv och läsa böcker på engelska.

• Silkworm

Personligen tycker jag inte att så små barn ska titta på TV alls. Små barn behöver  social interaktion med omvärlden!

Men, absolut! Klart att barn lär sig av det dem ser och hör. De lär sig nog lika bra av att lyssna på engelsk musik eller läsa engelska böcker tillsammans med mamma och pappa. 

Att lära sig från social interaktion istället för från teknik har fler fördelar: bl.a. samspel, impulskontroll (vänta på sin tur), lyssna och omgivningen har möjlighet att förklara vad det är som händer. I en film/serie flyter handlingen på utan att man har möjlighet att pausa och reflektera över vad som händer och om det är något som man inte förstår. 

• AndreaBD

Som engelskalärare säger jag: Om barnen börjar lära sig engelska i ettan, så är det verkligen tillräckligt tidigt. De måste ju kunna sitt eget språk också. Och framför allt så kan tonåringar som hela tiden har hört engelska på TV och internet engelska mycket flytande - om de är tillräckligt intresserade av det. Annars kan de också ignorera det, och då kan de engelska bara någorlunda. Barn kan faktiskt också ignorera sånt. 

Min poäng är att det inte blir bättre av att börja ännu tidigare. Om man börjar som 7-åring, så lär man sig alldeles utmärkt. Jag har också sett det på mina söner. Den äldste har vuxit upp två- till trespråkig. Engelska hade han med sig från början, men det släpptes också igen under ungefär 5 år. Men jag kände att han har en speciell relation till det - men han har ju också släkt som pratar det. Min andra son har ingen sån släkt och inte pratat det från början, men någon skillnad mellan deras kunskaper ser jag inte. Kanske är uttalet bättre hos den äldre. 

• oanonym
    Silkworm skrev 2018-09-13 19:40:05 följande:

Personligen tycker jag inte att så små barn ska titta på TV alls. Små barn behöver  social interaktion med omvärlden!

Men, absolut! Klart att barn lär sig av det dem ser och hör. De lär sig nog lika bra av att lyssna på engelsk musik eller läsa engelska böcker tillsammans med mamma och pappa. 

Att lära sig från social interaktion istället för från teknik har fler fördelar: bl.a. samspel, impulskontroll (vänta på sin tur), lyssna och omgivningen har möjlighet att förklara vad det är som händer. I en film/serie flyter handlingen på utan att man har möjlighet att pausa och reflektera över vad som händer och om det är något som man inte förstår. 

FYI; det går att titta på TV OCH ha social interaktion med omvärlden.
  • Anonym (,)

Finns det något TV program som går vatje dag eller ofta som små barn kan titta på för att lära sig engelska?

Svar på tråden Kan man lära barn Engelska i tidig ålder genom TV?