Embryona delar sig inte vidare
Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 2 år och 9 månader. Vi har nu gjort vår första IVF-behandling, och den verkar inte lyckats, ens så jag får tillbaka något i livmodern. Svarade bra på behandlingen, äggen såg bra ut vad jag förstår, spermaprovet var ?normalt? som de sa. Vid äggplock fick vi 12 ägg, varav 6 blev befruktade utan att injicering behövdes. Men sen kom problemet - av dessa 6 ägg var det ingen som överlevde till blastocyst-stadiet. De verkar alla ha utvecklats långsamt och avstannat vid typ 8 celler, när de ska blivit 150-200 efter 5 dagar för att stoppas tillbaka. Vi, som hittills hållt gott mod uppe och haft förhoppningar om att det säkert löser sig, blev rätt nedbrutna igår när vi fick det beskedet. Vi skulle åka samma dag för återinförande av dessa blastocyster men fick ett samtal några timmar innan att vi inte kunde komma för de hade ingenting att stoppa tillbaka. Nu är tankarna som snurrar att har jag dålig äggkvalité, måste vi ha äggdonator=mina gener förs isåfall aldrig vidare vilket är en sorg, eller blir adoption enda alternativet.. Första IVF-försöket är ju bränt och vi har inget återfört i min kropp och inte heller något i frysen. Det känns läskigt och värdelöst. Är det NÅN här som inte heller fått äggen/embryona att vidareutvecklas, i livmodern eller vid odling, som kan berätta hur fortsättningen sett ut för dem? Tack snälla, är så ledsen just nu.