Partner vill flytta med mig till Sverige - barnen kvar i UK
Hej,
Jag bor just nu i UK sedan några år tillbaka men kommer att flytta tillbaka till Sverige under nästa år. Jag har träffat en underbar man här, och han säger att han mycket väl kan tänka sig att flytta med mig till Sverige när det blir dags. Inga problem, säger han. Jag älskar honom, han älskar helt klart mig, allt är perfekt... det är bara en sak: Han har två barn här på 12 och 15 år med sin fd. fru. De bor på heltid hos sin mamma och han träffar dem på helgerna. Barnen kommer att vara kvar här i UK.
Barnen skulle komma över till oss i Sverige på lov och han skulle hälsa på dem ett par gånger per månad. Min partner säger att det kommer att funka hur bra som helst, att han "känner sina barn" och att de kommer att ta det bra när vi berättar att pappa ska flytta utomlands med sin nya tjej...
Jag tror inte helt på detta. Jag har själv inga egna barn, så kan bara se till min egen erfarenhet som barn- hade min pappa flyttat till ett annat land när jag var i den åldern så hade jag varit helt förstörd. Det stör mig också att min kille verkar ta det så lätt på flytten till Sverige. Jag har flertalet gånger tagit upp min oro med honom och han säger att "det blir bäst såhär och att allt kommer att funka bra".
Det hör även till saken att barnens mamma är bipolär och just tagit sig ur alkoholism... Ja, mamman har ett skyddsnätt i form av några vänner och barnens farföräldrar, men ändå - jag fattar inte - hur kan man som pappa flytta från sina barn såhär? Allt annat är bra, men jag kan inte skaka av mig oron över att min partner inte riktigt tänker klart här. Även om jag självklart vill vara med honom, så hade jag förstått honom mer om han valt bort mig helt och hållet till förmån för att vara kvar i UK nära barnen.
Dessutom - är det helt schysst mot barnens mamma att dumpa allt "vardagsliv" med allt vad det innebär på henne?
Finns det några föräldrar här som har erfarenhet av att flytta långt bort från barnen/har ett ex som flyttat långt bort?