• Anonym (TS)

Behandling avslutas

Jag vet inte hur jag ska resonera just. Fick idag ett samtal från min styvmor att min far, som haft lungcancer i 2 år ca, nu inte längre kommer behandlas. Det kvarstående hoppet är någon typ av medicin som har 10 % chans att hindra ytterligare tumörtillväxt. I övrigt är det bara vänta på slutet.

Min far ville naturligtvis att jag skulle komma och hälsa på, en resa på 6 h med tåg. Givetvis ska jag dit så fort jag kan.

Tyvärr är jag ny på jobbet och har inte så mycket semester kvar, bara 7 betalda dagar av 12. Spontant ville jag ta ut dem alla på en gång, men med lite eftertanke lät det dumt. Om något händer, att han snabbt blir sämre eller rent av avlider, har jag ju inga dagar kvar. Min ekonomi tillåter inte att jag tar massor av obetalda dagar, får knappt någon lön isf.

Hur löser man det? Tar ut 3 med lön, 2 utan? Rånar en bank?

Gick hem tidigare idag (p g a samtidig förkylning) och har bara legat i sängen sedan 14-tiden. Ville sova men kan inte. Har knappt sagt ett ord till min sambo, det enda som mal är hur jag löser detta bäst. Allt för att inte tänka för mycket på det jag tyvärr bör tänka på.

Har inte berättat för någon i min närhet, förutom sambon via sms.

Jag önskar verkligen att jag kunde sova.

• Svar på tråden Behandling avslutas
  • Meriall

Prata med din chef och berätta läget. Åk dit direkt men var sjukanmäld pga förkylning tills du är frisk tex resten av veckan (behöver ju inte berätta för chefen att du åkt men så hen vet att du kanske måste ta ut ledigt med kort varsel om pappan blir sämre). Åk hem på söndag. Då har du nog mer koll på läget och fått vara med pappan. Spara semesterdagarna tills han blir mkt sämre/inte har så länge kvar.

Du ska ju inte ta ut semester när du ändå är sjuk.

• Anonym (A)
    Meriall skrev 2018-09-04 17:31:31 följande:
    Prata med din chef och berätta läget. Åk dit direkt men var sjukanmäld pga förkylning tills du är frisk tex resten av veckan (behöver ju inte berätta för chefen att du åkt men så hen vet att du kanske måste ta ut ledigt med kort varsel om pappan blir sämre). Åk hem på söndag. Då har du nog mer koll på läget och fått vara med pappan. Spara semesterdagarna tills han blir mkt sämre/inte har så länge kvar.

Håller med, prata med chefen.
  • Aamon

Du ska be att de som är ansvariga för din fars sjukvård utfärdar ett närståendeintyg. Det ger närstående 100 dagar att ta ut och använda just för att finnas hos honom hans sista tid. Finns mer information att läsa på försäkringskassans hemsida.

• Anonym (M)

Berätta för din chef, är det en bra chef kan dom bevilja nån dags ledighet med betalt. Annars tar du ut semester tex tors och fre så får du fyra dagar. Eller mån och tisdag så kan du åka fredagem.

När min far hastigt gick bort lät min fantastiska arbgivare mig att vara ledig med betalt både när jag fått beskedet och när jag skulle på begravningen.

• Anonym (Vissel)

Det viktigaste är att du åker för att träffa honom medan han fortfarande är sig själv någolunda. Ta tre dagar till att börja med. Se till att få prata med någon sköterska eller liknande om prognos. Tar hans fru ut vård av närstående eller vad det heter? Annars kanske du kan göra det? Det är som vab fast för svårt sjuk närstående och då slipper du vara ledig utan lön. Annars om det ser ut att bara vara några dagar kvar så ta ställning hur du gör när du väl är där utöver de tre dagar du redan bestämt.

Beklagar situationen!

• Anonym (anonym)

Du kan ansöka om närståendepenning vilket man kan få för att vara hos en svårt sjuk anhörig, krävs läkarutlåtande och ansökan söks på Försäkringskassan

• Anonym (TS)
    Meriall skrev 2018-09-04 17:31:31 följande:

Tack för svar.
    Jag kan inte åka förkyld, min far är infektionskänslig och sist blev han inlagd med antibiotikaprofylax och hela den biten. Vågar inte utsätta honom för det.

Som det ser ut nu ska de åter till läkaren om två veckor för att se om medicinen haft effekt. På den tiden hinner jag nog både tillfriskna och ta ett snack med chefen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vissel) skrev 2018-09-04 17:37:18 följande:

Det viktigaste är att du åker för att träffa honom medan han fortfarande är sig själv någolunda. Ta tre dagar till att börja med. Se till att få prata med någon sköterska eller liknande om prognos. Tar hans fru ut vård av närstående eller vad det heter? Annars kanske du kan göra det? Det är som vab fast för svårt sjuk närstående och då slipper du vara ledig utan lön. Annars om det ser ut att bara vara några dagar kvar så ta ställning hur du gör när du väl är där utöver de tre dagar du redan bestämt.

Beklagar situationen!

Tack för svar.
    Konstig fråga kanske, men hur snabbt kan det gå utför. Klart det är individuellt förvisso, men har du någon erfarenhet kring det?
    Han är inte 65 fyllda ännu och i övrigt rent oförskämt frisk och fri från krämpor.

Så vitt jag vet arbetar min styvmor, förutom två dagar framöver som hon sjukskrivit sig av naturliga skäl.

Jag ska däremot kolla upp lite mer om vård av närstående, det är ingenting jag hört talas om tidigare.
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2018-09-04 17:35:21 följande:

Berätta för din chef, är det en bra chef kan dom bevilja nån dags ledighet med betalt. Annars tar du ut semester tex tors och fre så får du fyra dagar. Eller mån och tisdag så kan du åka fredagem.

När min far hastigt gick bort lät min fantastiska arbgivare mig att vara ledig med betalt både när jag fått beskedet och när jag skulle på begravningen.

Tack för svar.
    Jag har talat med min närmaste chef, som sa att vi givetvis ordnar med ledigt när helst jag behöver det.

Så fort jag är någorlunda pigg igen lär jag ta upp det med chef-chefen - kanske kan man ordna det på något sätt.

Det var väldigt fint. Tur det finns sådana chefer/människor.
    Jag beklagar din fars bortgång.
  • Anonym (Vissel)
    Anonym (TS) skrev 2018-09-04 18:12:22 följande:

Tack för svar.

Konstig fråga kanske, men hur snabbt kan det gå utför. Klart det är individuellt förvisso, men har du någon erfarenhet kring det?

Han är inte 65 fyllda ännu och i övrigt rent oförskämt frisk och fri från krämpor.

Så vitt jag vet arbetar min styvmor, förutom två dagar framöver som hon sjukskrivit sig av naturliga skäl.

Jag ska däremot kolla upp lite mer om vård av närstående, det är ingenting jag hört talas om tidigare.

Hade missat att du själv är sjuk. Klart du inte ska åka genast och smitta. Hur fort det går vet nog bara hans vårdteam, på ett ungefär då. Men när de avslutat behandling på någon som är så ung så skulle jag gissa dagar eller veckor och inte månader. Om nu inte den där chansartade medicien ger effekt förstås!
Svar på tråden Behandling avslutas