• Diddi

Köpa nytt babyskydd till befintligt stödben?

Hej hej!
    Vi köpte ett nytt babyskydd + bas att klicka fast den i av märket Akta Graco när vår äldsta dotter föddes i dec-10. Detta har vi använt till hennes två systrar som är födda -12 och -16. Nu kommer snart en liten till och jag funderar över hur vi ska göra nu. Har läst att babyskydden håller i 5-7 år (enl. NTF), men att vanliga bilbarnstolar samt stödben håller i ca 10 år. Är det nån idé att köpa en nyare Akta Graco babyskydd till den befintliga basen?
    Vi har även möjlighet att ärva ett babyskydd (ca 2 år gammalt) från kusinen som det är iso-fix på, men eftersom vi kommer behöva ha babyskyddet på passagerarsidan fram där iso-fix-fästen inte finns behöver vi bälta fast detta babyskydd och det känns rätt bökigt att göra varje gång.
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Köpa nytt babyskydd till befintligt stödben?
  • Maddi

Enligt mig går det lika snabbt att bälta fast ett barn i bilbarnstol som att bälta fast ett babyskydd.  

• Anonym (C)

Jag skulle nog köpa nytt babyskydd och ny bas. Kollade priset på gracos och med bas kostar ju typ samma som utan. Jag skulle inte välja babyskydd utan bas, men kolla om det finns bältad bas att köpa till det ni kan ärva.

• Diddi

Tack för era tankar. Ska fundera vidare på saken.

Sökte precis på forskning ang livslängd på bilbarnstolar, och detta var intressant:
    scenicrenault.wordpress.com/2015/06/17/livslangd-babyskyddbilbarnstolar/

Tillverkarna säger att de följer NTF:s rekommendationer ang livslängd och NTF i sin tur säger att de följer tillverkarnas - vilket cirkelresonemang! Studierna de hänvisar till ang plastens åldrande verkar dessutom vara gjorda på slutet av 80-talet, så det borde ju ha hänt något sedan dess med materialet i bilbarnstolarna...

Men som sagt, vi får se hur vi gör :)

• Magnefico
    Diddi skrev 2018-09-04 13:09:21 följande:

Tack för era tankar. Ska fundera vidare på saken.

Sökte precis på forskning ang livslängd på bilbarnstolar, och detta var intressant:

scenicrenault.wordpress.com/2015/06/17/livslangd-babyskyddbilbarnstolar/

Tillverkarna säger att de följer NTF:s rekommendationer ang livslängd och NTF i sin tur säger att de följer tillverkarnas - vilket cirkelresonemang! Studierna de hänvisar till ang plastens åldrande verkar dessutom vara gjorda på slutet av 80-talet, så det borde ju ha hänt något sedan dess med materialet i bilbarnstolarna...

Men som sagt, vi får se hur vi gör :)

NTF är en intresseorganisation där bl.a. de som säljer bilbarnstolar ingår! Finns ingen anledning att lita på dem.

Hade det varit viktigt så hade ansvarig myndighet d.v.s. trafikverket sagt samma sak, och så är inte fallet.
Svar på tråden Köpa nytt babyskydd till befintligt stödben?