• sofiaaaaaa

Är det bara SD som vill utvisa brottslingar?

Jo jag är otroligt förvirrad och vet verkligen inte VAD i hela friden jag ska rösta på. Gjort flera olika tester på nätet men där blev jag inte klokare ett dugg. Har läst om alla partier men det finns verkligen inget parti jag håller med om till 100. Jag har alltid sett mig som åt vänster hållet.. men...Saken är den att viktigaste för mig är mina barn och huruvida dom är trygga el inte. Vi bor i Malmö men trots att jag älskar Malmö så känner jag inte längre att det är spec trevligt med allt som händer såsom skottlossningar var och varannan dag. Tycker SD verkar helt pantade förutom på den punkten att de vill skicka hem brottslingar. Finns det verkligen inget annat parti som tycker de? Och varför vill de inte det? Och JA jag vet att många brott begås av svenskar. Men just alla skottlossningar (i Malmö), terror och många fall av våldtäkt begås av invandrare och såsom straffen ser ut nu i Sverige verkar ju inte skrämma någon :O.

• Svar på tråden Är det bara SD som vill utvisa brottslingar?
  • lövet2

Alla partier vill utvisa brottslingar, men de andra partierna tänker ett steg längre.

*X har stulit en cykel. Om han blir utvisad blir han hängd. Ska en cykelstöld ge dödsstraff?
    *X har våldtagit en tjej. Han säger att han kommer från Turkiet, men Migrationsverket tror han kommer från Bulgarien. Inget av länderna vill ta emot honom. Vart ska de då skicka honom?
    *X har slagits med en annan kille och döms för misshandel. Här i Sverige har han ett barn med en svensk tjej. Om han blir utvisad, så får barnet aldrig mer träffa sin far. Ska barnet straffas på det sättet?

Sådana saker kan krångla till det, och det är därför andra partier inte säger att det är helt självklart att utvisa kriminella.

• Anonym (Nej absolut inte)

Redan idag finns lagstiftning om att utländska medborgare som begår svåra våldsbrott i Sverige ska utvisas efter avtjänat straff, MEN det finns även en del undantag.
    Vissa undantag, exempelvis de som handlar om ifall personen har minderåriga barn i Sverige, har med barnkonventionen att göra och kan inte tas bort helt utan att Sverige bryter det avtal som skrivits med FN, men det finns säkert anledning att se över resten.
    Det är inte bara SD som vill göra det, det har pratats om länge oavsett styre, men det är kostsamt att skriva om lagar så det har prioriterats ner. SD (och KD) går till val på att profilera de frågor som de vet får folk att rösta på dem, övriga partier går till val på att ta upp det som de anser bör prioriteras högst i ett realistiskt scenarie.

• Anonym (U)

Nästan alla partier vill utvisa brottslingar!

Det stora problemet är att man inte kan utvisa de som inte erkänns som medborgare i sina hemländer.

Och detta har inte ens SD en lösning på.

• Mongoliet

Rösta på ett parti kommunalt (Malmö) som gör att Malmö blir säkrare. Ingen aning vilket det skulle vara. F! fick över 30% på Möllan i förra valet så uppenbarligen tycker folk att det ändå är förhållandevis lugnt just där. SD har bra kommunalpolitik i Malmö vad gäller vård & kommunikation (Jag säger detta trots att jag är kommunist och röstar på V). Om våldet ska gå ner i Malmö så kanske det hade behövts att alla kommuner delade på invandringen (Om vi nu ska skylla på dem) & isåfall kanske det är viktigare att du röstar på det partiet som vill det, kanske det beslutet är i riksdagsvalet. Det är krångligt men om kriminaliteten är din viktigaste fråga så vänd & vrid lite på det & se om du kommer fram till vilket parti du tror har bästa lösningen på det. Den rimligaste lösningen som kommer att kunna genomföras.

• Anonym (Vackratjejen)

Kan känna igen mig i hur du känner tror jag, INGENTING känns ju rätt att rösta på:(

• sofiaaaaaa
    lövet2 skrev 2018-09-03 17:08:40 följande:

Alla partier vill utvisa brottslingar, men de andra partierna tänker ett steg längre.

*X har stulit en cykel. Om han blir utvisad blir han hängd. Ska en cykelstöld ge dödsstraff?

*X har våldtagit en tjej. Han säger att han kommer från Turkiet, men Migrationsverket tror han kommer från Bulgarien. Inget av länderna vill ta emot honom. Vart ska de då skicka honom?

*X har slagits med en annan kille och döms för misshandel. Här i Sverige har han ett barn med en svensk tjej. Om han blir utvisad, så får barnet aldrig mer träffa sin far. Ska barnet straffas på det sättet?

Sådana saker kan krångla till det, och det är därför andra partier inte säger att det är helt självklart att utvisa kriminella.

Tack för svar! Fattar absolut! Vad jag inte fattar är hur man då vågar ta en cykel, våldta, skjuta om man vet konsekvenserna (självklart ska man inte bli utvisad för minibrott) men det känns som de inte är rädda för någonting :(
  • sofiaaaaaa
    Mongoliet skrev 2018-09-03 18:00:23 följande:

Rösta på ett parti kommunalt (Malmö) som gör att Malmö blir säkrare. Ingen aning vilket det skulle vara. F! fick över 30% på Möllan i förra valet så uppenbarligen tycker folk att det ändå är förhållandevis lugnt just där. SD har bra kommunalpolitik i Malmö vad gäller vård & kommunikation (Jag säger detta trots att jag är kommunist och röstar på V). Om våldet ska gå ner i Malmö så kanske det hade behövts att alla kommuner delade på invandringen (Om vi nu ska skylla på dem) & isåfall kanske det är viktigare att du röstar på det partiet som vill det, kanske det beslutet är i riksdagsvalet. Det är krångligt men om kriminaliteten är din viktigaste fråga så vänd & vrid lite på det & se om du kommer fram till vilket parti du tror har bästa lösningen på det. Den rimligaste lösningen som kommer att kunna genomföras.

Tack! Bra idé! Japp jag röstade också F! förra valet. Det är tyvärr mkt mer brott nu :(
  • Anonym (Gr)

Generellt borde det vara hårdare straff för de allra grövsta brotten, och alltid utvisning när det är möjligt, men som många andra säger, det är klurigt. Men finns det vilja från politikerna så...

• Anonym (umbra)
    lövet2 skrev 2018-09-03 17:08:40 följande:

Fast det där är ju ett väldigt konstigt tänk av politikerna.

*cykelstölden. Det är ju inte stölden i sig som ger dödsstraff. Har man det så illa ställt att man blir hängd om man skickas tillbaka, så bör man ju inte stjäla i sitt nya land utan sköta sig. Alltså har man själv valt att göra en handling som gör att man skickas tillbaka.
    Dessutom finns det väl knappt något land som faktiskt dödar de som skickas tillbaka? Vilket skulle det vara?

*Lögner om land - det löser man enkelt genom att helt enkelt inte ta emot folk som inte har ordentliga papper på varifrån de kommer. Sedan kan såklart Sverige sätta press på andra länder om de bara vill! Eller bara skicka iväg - när brottsligen väl är på icke svensk mark är personen inte längre vårt problem.

*Ja här är det också pappan som då gör valet - inte politikerna eller svenska domstolar. Det är alltså pappan som straffar sitt barn. Dessutom finns det barn med föräldrar frivilligt i olika länder eller städer. Det går att träffas ändå.

Givetvis borde det vara helt självklart att utvisa kriminella!

(bäst att säga att jag inte röstar på SD)

Svar på tråden Är det bara SD som vill utvisa brottslingar?