• Anonym (Erika)

dödfall - stiftelse

Hej,

Min kära mor avled för 2 veckor sen och innan hon somnade in så hade hon en sista önskan om att jag skulle starta en stiftelse inrättas i hennes namn. Hon hade en hel del pengar på kontot och vill att hennes pengar ska gå till stiftelsen. Stiftelsens ändamål ska vara att genom årliga stipendier stödja unga lovande konstnärer som har sina rötter i den lilla stad hon själv kommer ifrån. 

Så till min fråga och fundering..kan man starta detta? och i så fall hur? hon har sagt det innan hon somnade in (dvs muntligt), finns ej dokumenterat någonstans. fanns 2 vittnen i rummen när hon sa det (läkaren & en sjuksköterska). 

• Svar på tråden dödfall - stiftelse
  • Anonym (Samvete)

Det är klart att du kan göra det. Eller tänkte du behålla pengarna själv? Vad säger ditt samvete dig?

• Anonym (Erika)

Hej,

Nej självklart inte. Vill ju att min kära mors sista önskan ska uppfyllas såklart. Tänkte mer om en stiftelse grundas på detta sätt då det inte står något om det i hennes testamente? alltså bara muntligt. 2 vittnen finns som sagt också.

• Anonym (Samvete)
    Anonym (Erika) skrev 2018-09-02 22:29:05 följande:

Hej,

Nej självklart inte. Vill ju att min kära mors sista önskan ska uppfyllas såklart. Tänkte mer om en stiftelse grundas på detta sätt då det inte står något om det i hennes testamente? alltså bara muntligt. 2 vittnen finns som sagt också.

Så bra. :) Här kan du läsa om vad som krävs. www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foreningar/stiftelse/bildaenstiftelse.4.70ac421612e2a997f85800047028.html
Svar på tråden dödfall - stiftelse