• Mongoliet

Gjorde SVT:s valkompass för regionen & det blev SD?

Är valkompasserna på SVT riggade? SD i topp? Tyckte att det var mest frågor om vård och miljö på region-nivå. SD strax före S & V. I kommunkompassen blev det S-V-F!.

Har ju redan röstat V i alla valen. Ska jag gå ner & ändra min röst på valdagen till SD i regionen?

• Svar på tråden Gjorde SVT:s valkompass för regionen & det blev SD?
  • Mongoliet

Det blev ju V-S-MP i riksdagens kompass. Måste göra regionkompassen igen & se varför det blev SD. Märkligt.

• Krepesm

Har fått SD först på de flesta kompasser, det underliga är dock de som kommit tvåa, det har varit allt från KD och M till V och Kommunistiska partiet.

Jag är dock mot EU så om V kommer högt så är det inte konstigt, jag är också mot invandring, därför får jag nog SD högt.

I det stora hela ska man inte utgå 100% efter valkompassen, jag ser de mer som en kul grej.

• Mongoliet

Gjorde om regionkompassen & det blev samma. SD-S-V. Nästan väl bara en invandrarfråga (Vad jag minns) & det var om det skulle vara subventionerad vård till papperslösa & jag trots att jag är kommunist så svarade jag nej på den.

Jag kan köpa kameraövervakning på kommunaltraik. Är det en SD-grej? Annars inga invandrarfrågor väl?

• lövet2

Resultatet styrs efter vilka frågor som ställs. Om det är många frågor om miljö, då får jag besked om att jag ska rösta på Mp. Om det är många frågor om lag o ordning, då får jag Sd. Familjevärdering - då blir det KD. Frågor om jobb och rättigheter för anställda, då blir det V eller S.

Så nej, du kan inte gå efter valkompasserna. De visar helt olika beroende på vad de frågar om.

• Mongoliet
    lövet2 skrev 2018-09-02 09:35:01 följande:

Resultatet styrs efter vilka frågor som ställs. Om det är många frågor om miljö, då får jag besked om att jag ska rösta på Mp. Om det är många frågor om lag o ordning, då får jag Sd. Familjevärdering - då blir det KD. Frågor om jobb och rättigheter för anställda, då blir det V eller S.

Så nej, du kan inte gå efter valkompasserna. De visar helt olika beroende på vad de frågar om.

Men nu efter alla år är det inte hyfsat väl utvalda frågor?
  • snedtak
    Mongoliet skrev 2018-09-02 09:16:32 följande:
    Är valkompasserna på SVT riggade? SD i topp? Tyckte att det var mest frågor om vård och miljö på region-nivå. SD strax före S & V. I kommunkompassen blev det S-V-F!.

Har ju redan röstat V i alla valen. Ska jag gå ner & ändra min röst på valdagen till SD i regionen?
    Att det mest är frågor om vård är för att frågorna är anpassade efter vilka frågor som  drivs på vilken nivå. Landstingen arbetar med vård, kollektivtrafik och kultur.
    Om man tex. tycker att SD har en bra vård och kultur-politik slår det igenom.
  • Mongoliet
    snedtak skrev 2018-09-02 11:01:04 följande:

Att det mest är frågor om vård är för att frågorna är anpassade efter vilka frågor som  drivs på vilken nivå. Landstingen arbetar med vård, kollektivtrafik och kultur.

Om man tex. tycker att SD har en bra vård och kultur-politik slår det igenom.

När jag gör alla kompasser precis överallt så hamnar alltid SD före alla Allianspartier för mig som kommunist. Min känsla är ju då att SD är mycket närmare vänstern än högern. Eller åtminstone precis i mitten. Varför vill de hellre stödja högersidan? Som sagt på region-nivå tom i topp. Visst Allianspartierna är ju lika rasistiska i grund och botten som SD även om de oftast inte använder samma retorik. Är det enbart pga rasist-grejen som SD hellre vill vara höger? Tydligen uppskattar jag ju deras vård & trafikpolitik.
  • Nimzay

Du ska ju rösta på vad du personligen verkligen på riktigt anser att känns rätt tänker, och inte bara rösta på något för att det råkar bli ditt resultat i en valkompass, dvs man kan ju inte gå helt hundra efter vad man får i valkompasserna menar jag, men du gör ju givetvis precis som du vill

Och tack btw för att du påminde mig om att jag ju hade tänk göra SVT:s valkompasser i region och kommun (har bara gjort riksdagen än så länge), är ju trots allt intressant att kolla vilket resultat man får :D

• snedtak
    Mongoliet skrev 2018-09-02 11:12:42 följande:
    När jag gör alla kompasser precis överallt så hamnar alltid SD före alla Allianspartier för mig som kommunist. Min känsla är ju då att SD är mycket närmare vänstern än högern. Eller åtminstone precis i mitten. Varför vill de hellre stödja högersidan? Som sagt på region-nivå tom i topp. Visst Allianspartierna är ju lika rasistiska i grund och botten som SD även om de oftast inte använder samma retorik. Är det enbart pga rasist-grejen som SD hellre vill vara höger? Tydligen uppskattar jag ju deras vård & trafikpolitik.
    I exempelvis jämställdhetsfrågor står ju SD långt till höger, likaså när det kommer till invandring, integration och bidragspolitik. Man vill ju också strypa pengar till kulturfrågor. Så om du tycker sådant är bra kan du ju lägga din röst på SD.
  • Mongoliet
    snedtak skrev 2018-09-02 11:25:58 följande:

I exempelvis jämställdhetsfrågor står ju SD långt till höger, likaså när det kommer till invandring, integration och bidragspolitik. Man vill ju också strypa pengar till kulturfrågor. Så om du tycker sådant är bra kan du ju lägga din röst på SD.

Nä allt det är ju vänstersaker & därför undrar jag ju vad det är att SD alltid kommer i mitten.

Oavsett kompass så hamnar jag ungefär såhär: V-S-MP-SD-L/KD/M & Centern sist.
  • Kasperina

SD och KD hamnar alltid högt eftersom de alltid har med populistiska vallöften som de vet att folk vill tro på.
    KD är så små att de inte behöver oroa sig för att behöva uppfylla dem så de kan lova vad som helst, SD har sin generallösning som alla med någon som helst förståelse för offentliga sektorns finanser vet är ren fantasi men är man inte så smart och inte så insatt så låter det bra.

Svar på tråden Gjorde SVT:s valkompass för regionen & det blev SD?