Missjag skrev 2018-08-31 01:16:19 följande:
Hur tar man ställning till att exet döljer att man har ett barn ihop för hans familj (syskon, föräldrar osv)? Är ensamstående och min son är snart 7 månader. Bor i ett mindre samhälle så varje gång jag går ut och handlar möter jag någon som jag vet att min son är släkt med.
Familjerätten har sagt att jag inte ska lägga mig i och låta pappan till mitt barn berätta själv till alla.. Jag förstår inte hur dom kan resonera så. Är det sunt för någon att dölja ett barn? Allra minst för barnet.
Någon som varit i liknande sits?
Så han vill inte kännas vid barnet? Synd, men inte mycket du kan göra. Bara han står som pappa så att du kan få det underhåll han är skyldig att betala. Sen om han inte säger nåt till barnet själv när det är lite större så får du väl visa foton och säga att det här är pappa.
Att han inte vill att släkten ska veta är en annan fråga tycker jag. Men antagligen kommer väl "skvallret" sköta detta om ni bor i ett litet samhälle? Det räcker väl med att någon vet vem som är pappa till ditt barn så kommer djungeltelegrafen ta hand om det och även en del släkt kommer då få höra det