• Anonym (Undrar vad som stämmer)

Skolkuratorns anmälningsplikt till soc

Jag undrar om det stämmer, att när en tonåring har fyllt 15 så bestämmer han eller hon själv, om det h*n berättar i förtroende för skolkuratorn ska föras vidare till Socialtjänsten eller inte. Socialtjänsten får inte längre anmäla till soc om barnet inte själv vill det. Untantaget är om tonåringen berättar om att h*n blivit utsatt för ett brott av en förälder (eller annan vuxen), som är så allvarligt att det straffas med två års fängelse eller mer. Då måste kuratorn anmäla. Stämmer detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-26 23:39
    Undrar dessutom om kuratorn har tystnadsplikt gentemot övrig skolpersonal, eller om hon får föra vidare saker en tonåring berättat om en förälder eller annan vuxen (mot tonåringens vilja) till t.ex. skolsyster, elevens mentor, klassföreståndare o.s.v.?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-27 06:04
    Det skulle förstås stå: "KURATORN får inte längre anmäla till soc om barnet inte själv vill det."

• Svar på tråden Skolkuratorns anmälningsplikt till soc
  • Anonym (Soc.)

Nej det stämmer ej.

Anonym (Soc.) skrev 2018-08-27 05:56:14 följande:

Nej det stämmer ej.

Hur är det då? Kan kuratorn fortfarande gå bakom ryggen på en elev och föra vidare dennas förtroenden någon annanstans, mot elevens vilja, när eleven är 15... 17... 19... 21? För om det är så, så är det ju inte konstigt att unga inte vågar vända sig till vuxenvärlden. Om kuratorn larmar soc och dom slår på stora trumman, så kan det bli värre för eleven hemma än det var innan. Och flyttar de eleven till t.ex. ett HVB-hem först, så kan han eller hon få ett Helveta där också med alla ungdomar som är omhändertagna för egen kriminalitet (våld, aggressivitet, sexualbrott mot yngre barn och jämnåriga flickor...), ensamkommande barn som i själva verket är sextörstande vuxna män o.s.v..
  • Anonym (Soc.)

Anmälningsplikten upphör vid 18.

Tycker du drar helt orealistiska slutsatser om placering på HVB etc. detta är givetvis något som är absolut sista åtgärden om inte läget är urakut och barnet omedelbart behöver skyddas.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Soc.) skrev 2018-08-27 06:13:12 följande:

Tycker du drar helt orealistiska slutsatser om placering på HVB etc. detta är givetvis något som är absolut sista åtgärden om inte läget är urakut och barnet omedelbart behöver skyddas.
    Håller med
  • Anonym (cloé)

Anmälningsplikten gör så att unga inte söker hjälp och fortsätter att må dåligt. Allt för att slippa att soc dras in.
    Är det bra?

• Anonym (Yes)
    Anonym (cloé) skrev 2018-08-27 10:56:15 följande:

Anmälningsplikten gör så att unga inte söker hjälp och fortsätter att må dåligt. Allt för att slippa att soc dras in.
    Är det bra?

Exakt och detsamma gäller föräldrar som skulle behöva hjälp söker inte det pga soc.
    Det kommer aldrig något gott ur sockontakt utan det är början till slutet!
    Anonym (cloé) skrev 2018-08-27 10:56:15 följande:

Är det bra?

Anonym (Yes) skrev 2018-08-27 11:00:39 följande:
    Exakt och detsamma gäller föräldrar som skulle behöva hjälp söker inte det pga soc.
    Det kommer aldrig något gott ur sockontakt utan det är början till slutet!

Ja, det är tyvärr min erfarenhet.
    Anonym (Soc.) skrev 2018-08-27 06:13:12 följande:

Jo, men det måste ju ändå vara något slags glidande skala, där barnet/tonåringen för varje år får bestämma mera självt..? Om en 17-åriing säger: "min mamma gav mig en örfil, men jag var nog rätt jobbig jag också. Jag vill inte att det anmäls, det gör inget bättre för varken mig eller henne, och jag ska snart flytta hemifrån ändå". Anmäler man då..? Om tonåringen verkar vara stabil och vettig och en som kan ta vara på sig själv..? Eller om tonåringen berättar att mamma eller pappa dricker mycket alkohol..?
  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (Undrar vad som stämmer) skrev 2018-08-27 17:43:02 följande:
    Jo, men det måste ju ändå vara något slags glidande skala, där barnet/tonåringen för varje år får bestämma mera självt..? Om en 17-åriing säger: "min mamma gav mig en örfil, men jag var nog rätt jobbig jag också. Jag vill inte att det anmäls, det gör inget bättre för varken mig eller henne, och jag ska snart flytta hemifrån ändå". Anmäler man då..? Om tonåringen verkar vara stabil och vettig och en som kan ta vara på sig själv..? Eller om tonåringen berättar att mamma eller pappa dricker mycket alkohol..?
    Finns ingen glidande skala utan arbetar man med barn så har man anmälningsplikt vid oro om att ett barn behöver skydd eller stöd av socialnämnden.

Tror du blandar ihop det med sekretessen som är glidande utifrån barnet ålder och mognad. Anmälningsplikten bryter dock alla sekretess utom absolut sekretess (den sekretess som präster har i själavårdande samtal).
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-08-27 20:22:49 följande:
    Finns ingen glidande skala utan arbetar man med barn så har man anmälningsplikt vid oro om att ett barn behöver skydd eller stöd av socialnämnden.

Tror du blandar ihop det med sekretessen som är glidande utifrån barnet ålder och mognad. Anmälningsplikten bryter dock alla sekretess utom absolut sekretess (den sekretess som präster har i själavårdande samtal).
    Så det stämmer inte att den vuxne måste ha gjort sig skyldig till ett brott som ger minst två års fängelse, för att kuratorn ska kunna gå emot tonåringens önskan att inte ta det vidare..?
  • Anonym (iop)
    Anonym (Undrar vad som stämmer) skrev 2018-08-27 21:20:36 följande:

Så det stämmer inte att den vuxne måste ha gjort sig skyldig till ett brott som ger minst två års fängelse, för att kuratorn ska kunna gå emot tonåringens önskan att inte ta det vidare..?

Nej, det stämmer inte. Som exempel kan en inte så ovanlig orosanmälan handla om att tonåringen får ta hand om föräldern (psykiskt sjuk, missbruk, utvecklingsstörning t.ex)eller att tonåringen lämnas utan vuxen tillsyn i långa perioder, kanske inte kommer till skolan. Eller anmälan pga eget beteende och värre saker än skolk. Vem har sagt det här med vårdnadshavares brott och fängelse till dig?
  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (Undrar vad som stämmer) skrev 2018-08-27 21:20:36 följande:
    Nä, stämmer inte. Lagstiftaren har medvetet utformat lagstiftningen så att det inte ska finns något annat att ta hänsyn till än om det finns en oro eller inte.

• Anonym (cloé)

Lagen behöver skrivas om så att människor vågar söka hjälp.

Svar på tråden Skolkuratorns anmälningsplikt till soc