• snuset

Älgflugor 2018

Fick efter en lång promenad i skogen tillslut en älgfluga på mig, undrade bara när det skulle hända :p. Som tur så finns det inte så många där jag bor (stockholm)

Hur har det sett ut för er andra?

För er som inte vet vad en älgfluga är så lägger jag till bild :)

• Svar på tråden Älgflugor 2018
  • Anonym (insektshatare)
    snuset skrev 2018-08-26 12:25:27 följande:

Fick efter en lång promenad i skogen tillslut en älgfluga på mig, undrade bara när det skulle hända :p. Som tur så finns det inte så många där jag bor (stockholm)

Hur har det sett ut för er andra?

För er som inte vet vad en älgfluga är så lägger jag till bild :)

Fruktansvärda varelser!!!! Fick en sådan på mig en gång i en skog i Stockholm som var så svår att bli av med. I andra delar av landet, som Småland t ex är de en riktig plåga och något som gör att många inte ens vågar gå i skogen.

Var det ditt första möte med en sådan best?
  • lindalicious
    Anonym (insektshatare) skrev 2018-08-26 13:15:04 följande:

Fruktansvärda varelser!!!! Fick en sådan på mig en gång i en skog i Stockholm som var så svår att bli av med. I andra delar av landet, som Småland t ex är de en riktig plåga och något som gör att många inte ens vågar gå i skogen.

Fyfan dom är såna äckelpäckel-varelser!! Värre än fästingar fast jag har aldrig haft varken eller (tack gud haha). Har precis skaffat hund och kommer va en del i skogen när hon blir äldre, jag fasar redan över dom där fanstygen. Sätter dom liksom fast sig i huden så man inte kan borsta bort dom, eller hur gör dom?? Dom äter sig inte in som en fästing eller? Usch jag ryser bara av att fråga det
    Don't get mad, get even.
  • snuset
    Anonym (insektshatare) skrev 2018-08-26 13:15:04 följande:

Jag håller med!!

Det här var mitt 3:e möte med en älgfluga om kag inte minns fel. Första gången jag fick en på mig så var det en som flög på mitt bröst med ett litet "flugljud" från ingenstans.. Andra gången var när jag plockade svamp och plötsligt kände något krypa vid ögat.

Äckliga typer, minst sagt :/ :p.

Känner mig dock lyckosam över att inte ha råkat ut för något sånt här:

• snuset
    lindalicious skrev 2018-08-26 15:03:28 följande:

Fyfan dom är såna äckelpäckel-varelser!! Värre än fästingar fast jag har aldrig haft varken eller (tack gud haha). Har precis skaffat hund och kommer va en del i skogen när hon blir äldre, jag fasar redan över dom där fanstygen. Sätter dom liksom fast sig i huden så man inte kan borsta bort dom, eller hur gör dom?? Dom äter sig inte in som en fästing eller? Usch jag ryser bara av att fråga det

Dom äter inte fast sig, men sitter ung som en fästing, ja. Som tur så sätter (biter) dom oftast inte fast sig direkt, utan kryper runt lite, undrandes vad det är för älg dom har hittat ;p.

Bara att ha kammen, silvertejp med sig.
  • flygrl
    snuset skrev 2018-08-26 18:58:35 följande:

Dom äter inte fast sig, men sitter ung som en fästing, ja. Som tur så sätter (biter) dom oftast inte fast sig direkt, utan kryper runt lite, undrandes vad det är för älg dom har hittat ;p.

Bara att ha kammen, silvertejp med sig.

Hur får man bort den om den satt fast sig i huden? Gör man som med en fästing?

Usch, dom verkar grymt äckliga dom där älgflugorna.
Svar på tråden Älgflugor 2018