• elsaedvin

Packa för solsemester

Vi har (äntligen) bokat resa till Mallorca och alcudia. Vi har 2 grabbar, en snart 4 åring och en som är nästan 2 år.

Är det någon som är bra på det där med packning.

Jag har ofantlig förmåga att överpacka... det här kan vara bra att ha....

Är det någon som vet om man får ha klämmisar som är större än 100 ml genom säkerhetskontrollen? Med tanke på att Lilleman inte får någon mat.

Något annat man skall tänka på att ha med sig? Både till barnen och oss vuxna.

Jag är den typiska listmänniskan som redan skrivit listor, väska för väska typ.

(Jag har inte fått börja packa ännu för gubben :))

• Svar på tråden Packa för solsemester
  • LHUF

Det jag alltid vill ha med mig fr Sverige är svenska läkemedel som man känner till. Vätskersättning, alvedon osv.
    Packa inte för mkt kläder, alt ta med resetvättmedel så kan ni ev tvätta upp på hotellet.

Varför får 2 åringen ingen mat? Det är väl bara att köpa till?

• MsM84

När vi har flygt med sonen har de aldrig brytt sig om storleken på det vi haft med oss utan bara frågat om det är till barnet. Tänk på att det lär gå mindre kläder än normalt då man har på sig badkläder en stor del av dagen.

• Studentpappa
    MsM84 skrev 2018-08-26 07:52:06 följande:

När vi har flygt med sonen har de aldrig brytt sig om storleken på det vi haft med oss utan bara frågat om det är till barnet. Tänk på att det lär gå mindre kläder än normalt då man har på sig badkläder en stor del av dagen.

Jag fick kasta halva min necessär sist jag åkte till Tyskland så man ska nog inte ta för givet att det går bra. Sen är det väl inget problem att beställa mat till barnen?
    Ride it like you stole it
  • Alexi

Varför ta med klämmisar, ta med riktig mat istället, typ köttbullar, smörgås eller vad han nu gillar.

• MsM84
    Studentpappa skrev 2018-08-26 08:01:37 följande:

Jag fick kasta halva min necessär sist jag åkte till Tyskland så man ska nog inte ta för givet att det går bra. Sen är det väl inget problem att beställa mat till barnen?

Jag pratar om barnmat och inte en vuxens badrumsprodukter. Vi har varit med om att ha beställt mat till barnet men inte fått och då är det rätt skönt att ha tagit med sig.
  • Studentpappa
    MsM84 skrev 2018-08-26 09:21:09 följande:

Jag pratar om barnmat och inte en vuxens badrumsprodukter. Vi har varit med om att ha beställt mat till barnet men inte fått och då är det rätt skönt att ha tagit med sig.

Javisst men det är fortfarande inte säkert att det funkar, vi har fått tagit med tetravälling utan problem. Och jag fick med mig necessären på Arlanda men inte i Tyskland beror ju på hur nitisk dom är. Jag fick kasta schampo och tvål i småförpackningar det var inte c4...

Allt som inte rymdes i den lilla påsen fick jag kasta som var flytande i någon form.
    Ride it like you stole it
  • MsM84
    Studentpappa skrev 2018-08-26 10:53:23 följande:

Javisst men det är fortfarande inte säkert att det funkar, vi har fått tagit med tetravälling utan problem. Och jag fick med mig necessären på Arlanda men inte i Tyskland beror ju på hur nitisk dom är. Jag fick kasta schampo och tvål i småförpackningar det var inte c4...

Allt som inte rymdes i den lilla påsen fick jag kasta som var flytande i någon form.

Men som sagt, du kan inte jämföra din necessär med babymat. Det finns inga regler kring storlek på babymat, bara att det ska vara rimliga mängder (bara att googla). Man behöver dessutom inte lägga det i genomskinliga plastpåsar som man gör med andra vätskor (enligt egen erfarenhet på 10+ flights i flera världsdelar).
  • elsaedvin
    LHUF skrev 2018-08-26 07:42:13 följande:

Det jag alltid vill ha med mig fr Sverige är svenska läkemedel som man känner till. Vätskersättning, alvedon osv.

Packa inte för mkt kläder, alt ta med resetvättmedel så kan ni ev tvätta upp på hotellet.

Varför får 2 åringen ingen mat? Det är väl bara att köpa till?

Vätskeersättningen åker direkt till listan. Har med Alvedon o nässpray.

Y3 står också på listan.

Tack snälla

Det går inte att beställa pga att han sitter i mitt knä, eller pappans ????????.

Har pratat med resebolaget men tvärnej.

Vi kommer att ha med pasta o köttbullar till honom men det är alltid skönt att ha någon grötklämmis, vi flyger ganska sent så det kan vara gott "att somna på".
  • elsaedvin
    MsM84 skrev 2018-08-26 07:52:06 följande:

Tack för tips om att inte ta med för mycket. Men vad anser du är rimligt att ha med i t-shirt o shorts väg? 5-7 tshirtar? 4 shorts?

Den lille är en kladdig sort ?????????
  • elsaedvin
    Alexi skrev 2018-08-26 09:05:44 följande:

Varför ta med klämmisar, ta med riktig mat istället, typ köttbullar, smörgås eller vad han nu gillar.

Vi kommer att ha med riktig mat också såklart. Men det är skönt att kunna ta med någon klämmis också. Mest för underhållning och tidsfördriv.
  • Anonym (Pingu)

Att ens tänka tanken att resa med två småbarn gör mig alldeles matt... Ja, och även som medresenär.

• MammaMusan

Jag skulle strunta i tvättmedel och satsa på 10 ombyten var. Nått extra vid olyckor. När vi började res med våra barn packade jag varukorgen på vagnen med blöjor och burkmat (den ena åt inte "riktig"mat) och sondmat. Vek ihop vagnen, plastade in den och körde på spec.bagage utan problem.

• Alexi
    elsaedvin skrev 2018-08-26 18:03:29 följande:

Tack för tips om att inte ta med för mycket. Men vad anser du är rimligt att ha med i t-shirt o shorts väg? 5-7 tshirtar? 4 shorts?

Den lille är en kladdig sort ?????????

Jag skulle ha med en tshirt för varje dag och några till. Varför stå och tvätta, deras kläder tar ju ingen plats.
Svar på tråden Packa för solsemester