• Deeelicious

Downs i släkten, högre siffra vid KUB?

Jag ska göra KUB om två veckor och undrar om downs syndrom i släkten gör att risksiffran blir högre?

Har ett syskon med downs men räknas det med i mina kubsiffror så att min risk automatiskt blir högre bara för att mitt syskon har downs? Eller är det endast blodprovet och ultraljudet de går på?

Hur gjorde dem för er andra som har downs i släkten? Utgår dem från genetiska band eller görs testet på samma sätt som för alla andra?

• Svar på tråden Downs i släkten, högre siffra vid KUB?
  • Anonym (Ditto)

Jag har också ett syskon med Downs, har fått två barn och gjort kub med båda. Men det tas inte alls med i beräkningen eftersom det är helt irrelevant, downs har ingen ärftlig komponent, det är ren slump som orsakar det. Så du har inte högre risk.

• Anonym (Hannah)

Jag har läst att ca 2% av DS har ärftlig faktor.

De frågar vid KUB om man har fått barn med kromosomavvikelser tidigare, eller har det i släkten.

Om de sen räknar in det i resultatet vet jag inte

• Anonym (Nej)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-08-26 00:43:08 följande:

De frågar vid KUB om man har fått barn med kromosomavvikelser tidigare, eller har det i släkten.

Va? Nej, det gör de inte.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Nej) skrev 2018-08-26 05:43:05 följande:

Va? Nej, det gör de inte.

Det gör de visst. De har frågat mig alla tre gånger jag gjort KUB.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-08-26 09:48:04 följande:

Det gör de visst. De har frågat mig alla tre gånger jag gjort KUB.

Och de har inte frågat mig de två gångerna jag gjort det. Det måste vara någon specialare de kör i ditt landsting.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Nej) skrev 2018-08-26 10:08:30 följande:

Och de har inte frågat mig de två gångerna jag gjort det. Det måste vara någon specialare de kör i ditt landsting.

Eller så har de helt enkelt glömt att fråga dig.
  • Anonym (Japp)

Här frågar de också!

• Deeelicious

Ok, låter för mig konstigt att de frågar om det ej tar med det i utredningen. Om downs ej har speciellt högärftlighetsfaktor borde det väl inte ge högre utslag på grund av det???

Tex

Blodprov: låg risk

Ultraljud: låg risk

Ålder: låg risk

Har ett syskon med downs blir det hög/medel risk då heltplötsligt då?? Det har väl ej med mitt barn att göra?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Hannah) skrev 2018-08-26 12:19:09 följande:

Eller så har de helt enkelt glömt att fråga dig.

Du tror att personal på två olika mottagningar bara glömt att ställa en, enligt dig, fråga som är viktig för tolkningen av KUB-resultatet?
  • Delilah2001

Här frågar de också! De har frågat på båda mina KUB.

• Deeelicious
    Anonym (Ditto) skrev 2018-08-25 20:30:44 följande:

Jag har också ett syskon med Downs, har fått två barn och gjort kub med båda. Men det tas inte alls med i beräkningen eftersom det är helt irrelevant, downs har ingen ärftlig komponent, det är ren slump som orsakar det. Så du har inte högre risk.

Noterade dem på ditt resultat att du hade downs i släkten? Såg på någons resultat att det stod: fadern bärare av translokation.

Vad har det för betydelse om det ej räknas med i resultatet? Känner mig orolig att jag får högre om de noterar detta ..
  • Anonym (Ditto)
    Deeelicious skrev 2018-08-27 17:22:00 följande:

Noterade dem på ditt resultat att du hade downs i släkten? Såg på någons resultat att det stod: fadern bärare av translokation.

Vad har det för betydelse om det ej räknas med i resultatet? Känner mig orolig att jag får högre om de noterar detta ..

Jag har inte sett mitt resultat men dom frågade inte mig om släktskap.

Jag kan tänka mig att om man har en släkting med Downs kan det tex motivera att man får göra KUB även om man är för ?ung?. Men det påverkar ju inte resultatet. KUB står för Kombinerat Ultraljud och Blodprov. Man kollar på fostret med ultraljud, mäter nackspalten mm för att se om man kan hitta fysiska avvikelser. Sen kollar man på blodet om det finns rätt nivåer av ett protein som heter PAPP-A (kul namn) samt hCG. Man kombinerar dessa uppgifter med åldern på mamman.

Alltså, eventuellt släktskap påverkar INTE resultat på KUB. Men kan säkert motivera vidare undersökningar om resultatet skulle bli något sämre tex.
Svar på tråden Downs i släkten, högre siffra vid KUB?