• familjeliv1989

Kraftig hårväxt

Hej! Jag har mycket behåring på överläpp, haka, runt bröstvårtorna, runt navel och bikinilinje. Får raka och noppa ansikte dagligen eller varannan dag vilket tär på psyket. Det har blivit värre med åren och började när jag gick i årskurs 6 och jag är nu 30 år. Håren är vass och mörk så det är inga ljusa mjuka fjun. Har såklart testat permanent hårborttagning i ansiktet flera behandlingar utan resultat. Och bikinilinjen går inte längre ansa för jag får röda prickar och det kliar. Har testat raka efter att ha duschat länge med varmt vatten, nya hyvlar och olika fabrikat, krämer under rakning och krämer som efteråt ska reducera röda prickar osv. Även testat inotyol som en salva som skulle lindra men utan effekt.

Åt under en kort period Jasmine p-piller men fick kraftig humörsvängningar och blödningar så blev rekommenderad att sluta men dessa piller gjorde att behåringen minskade kraftigt samt min acne blev bättre. Jag försöker bli gravid så kan inte använda dessa piller. Någon som har tips på hur jag kan leva med håren, hur jag smidigt får bort dom eller om man kan äta något hormontillskott för att reducera? Antar det är hormonellt då jag har problemhy också.

• Svar på tråden Kraftig hårväxt
  • Anonym (v)

jag har valt att ha kläder som täcker kroppen för att dölja hår men tar bort hår  i ansiktet. Jag vill inte lägga så mycket tid på hårborttagning. Använder rakapparat till mustaschen. Sedan pincett på hakan.

• Anonym (gorillaz)

Lider med dig. Hår är ett opraktiskt otyg som skapar mycket lidande, speciellt för kvinnor eftersom kvinnor i reklamen är i princip hårlösa och alltid lena, något som för mig själv varit ett helvete. Har extrem hårväxt på baksida lår, rumpa, bikinilinje och även skäggväxt som måste hållas i schack. Undvikit sex och relationer i många år eftersom hårväxten vid rakning är tillbaks med stubb och stick bara ett par timmar efteråt med inflammerade hårsäckar och kvisslor som resultat. Orkar därför inte och känner avund mot män som slipper hela kroppshårshetsen.
    Jag har även testat permanent hemlazer som funkade bra ett tag men efter ett år fick jag tillbaka ännu mer hår i de områdena..rena katastrofen.

Något jag hört ska funka är Spirolactone som hämmar androgenerna i kroppen som är ansvariga för överdriven behåring. Detta är en blodtryckssänkande medicin som fungerar vätskedrivande och inte är inte bra för kroppen i längden eftersom det kan skapa uttorkning och skada njurarna.

Men tala med en läkare om ev biverkningar och förväntningar. Har också hört att det finns vissa sprayer som kan minska behåring. Denna sida har även hemlazer IPLelektronik.

www.shytobuy.se/hair-no-more-spray.html&utm_source=google_shopping&utm_term=&utm_medium=cpc&utm_campaign=&gclid=EAIaIQobChMIsrDluJGI3QIVxx0YCh1wRg0-EAQYASABEgIsE_D_BwE

• Anonym (PCOS?)

Hej! Jag har samma problem som du med behåring. Har du undersökt om du har PCOS? Jag fick det konstaterat när jag var 21 år.

Det finns säkert hjälp att få men jag har än så länge valt att leva med det, jag vaxar mig i ansiktet, över läppen och hakan regelbundet, slutat att raka bikinilinjen och venusberget men jag ansåg mig väldigt kort. Så de funkar än så länge.

• Anonym (PCOS?)

Just ja, runt bröstvårtorna och naveln noppar jag med pincett

Svar på tråden Kraftig hårväxt