• Anonym (Götapetter)

Läckta uppgifter mellan soc i olika kommuner

Jag vill inte lämna ut för mycket detaljer i detta, hoppas det går att besvara ändå.

En person har två ärenden hos soc, ett i sin hemkommun (A) och ett i barnens hemkommun (B), då föräldrarna är separerade och personen inte längre vill kuvas av den andre förälderns vilja att barnen ska bo hos sig.

Ärendet i hemkommunen är dock av helt annan art.

Soc i kommun A försäkrade om att deras ärende inte skulle läcka till kommun B, eftersom det var två olika kommuner och ärendena inte hade med varandra att göra.

Nu har soc i kommun B talat om att de känner till ärendet i kommun A.

Personen frågar soc i kommun A hur det kommer sig.

Soc i kommun A svarar inte vad som skett specifikt i detta fall, utan mer generellt, vad som kan ha varit orsaken.
    De säger att de är tvungna att lämna ut uppgiften om soc i kommun B begär det eller om en orosanmälan gjorts som har samband med personen och barnen, alltså ärendet som soc i kommun B hanterar.

Mina frågor:

1. Stämmer detta som soc i kommun A säger, att de måste lämna ut de uppgifterna av de angivna skälen?

2. Om personen ifråga vill ha ett precist svar i det specifika fallet, alltså om det gjorts en orosanmälan eller om soc i kommun B begärt ut uppgiften, är då soc i kommun A tvungna att svara personen på den frågan?

3. Kan personen be soc i kommun B motivera varför de begärt ut uppgiften (om så är fallet) och vilka skäl för det är giltiga/godtagbara eller kan de göra så utan några särskilt motiverande skäl?

• Svar på tråden Läckta uppgifter mellan soc i olika kommuner
  • Anonym (---...)

Du har laglig rätt att begära alla handlingar som på ett eller annat sätt har med dig att göra.

• Anonym (Dice)

Lite kryptiskt skrivet. Hade varit enklare att svara om man visste vad det var för typ av ärenden.

Men, eftersom du skriver att barnen bor i kommun B så spekulerar jag vilt och tänker mig att det finns en öppen barnutredning i kommun B. Föräldern i kommun A gissar jag på har kontakt med vuxenenheten?

Skulle mina spekulationer stämma så ja, kommun B har rätt att begära och få uppgifter i princip från vilken annan myndighet som helst. 

Enklaste är väl om du vänder dig till kommun B och frågar, är du vårdnadshavare så har du rätt att få svar.

• Anonym (mmm)

ja, en "ny" kommun kan kontakta den "gamla" kommunen och fråga om det finns något på en person 

• Anonym (Dice)
    Anonym (mmm) skrev 2018-08-25 07:21:02 följande:

ja, en "ny" kommun kan kontakta den "gamla" kommunen och fråga om det finns något på en person 

Nej, det kan den inte alls! Det är bara om det finns en öppen barnutredning i nya kommunen som den har rätt att få ut uppgifter om det är av betydelse för utredningen. 
  • Anonym (---...)

Begär ut alla allmänna handlingar i ärendet så får du svart på vitt vad som är gjort och vem som gjort vad

• Anonym (soc.sekr)

Det finns INGEN sekretess mellan soc i olika kommuner. 

• Anonym (Götapetter)
    Anonym (Dice) skrev 2018-08-25 00:09:07 följande:

Lite kryptiskt skrivet. Hade varit enklare att svara om man visste vad det var för typ av ärenden.

Men, eftersom du skriver att barnen bor i kommun B så spekulerar jag vilt och tänker mig att det finns en öppen barnutredning i kommun B. Föräldern i kommun A gissar jag på har kontakt med vuxenenheten?

Skulle mina spekulationer stämma så ja, kommun B har rätt att begära och få uppgifter i princip från vilken annan myndighet som helst. 

Enklaste är väl om du vänder dig till kommun B och frågar, är du vårdnadshavare så har du rätt att få svar.

Ärendet i kommun B är inget märkvärdigt, det handlar om en konflikt mellan föräldrarna om var barnen ska bo, därför är soc där inkopplade.
  • Anonym (Götapetter)
    Anonym (---...) skrev 2018-08-25 09:35:19 följande:

Begär ut alla allmänna handlingar i ärendet så får du svart på vitt vad som är gjort och vem som gjort vad

Kan man begära ut handlingar hur som helst i det som berör en själv eller finns det skäl soc kan hävda för att inte lämna ut dem?
  • Anonym (Götapetter)
    Anonym (---...) skrev 2018-08-24 23:28:08 följande:

Du har laglig rätt att begära alla handlingar som på ett eller annat sätt har med dig att göra.

Det finns alltså inget sätt för soc att neka mig det?
  • Anonym (---...)
    Anonym (Götapetter) skrev 2018-08-25 10:33:32 följande:
    Kan man begära ut handlingar hur som helst i det som berör en själv eller finns det skäl soc kan hävda för att inte lämna ut dem?
    Du har laglig rätt till alla allmänna handlingar som rör dig och ditt barn.

Det finns normalt ingen grund i lagstiftningen som ger möjlighet till sekretess i det fallet, och man kan aldrig sekretess belägga hela handlingar bara ord om du förstår.

Återkom gärna om du skulle få ett nekande så ska jag med glädje hjälpa dig, soc hatar de med juridikkunskap Tungan ute

Skriv exempelvis såhär:

Härmed begär jag ut samtliga allmänna handlingar rörande mig xxxxxx och mitt barn xxxx från och med datum xxxx till och med datum xxxx, oavsett medieform eller annan begränsning.

namn xxxxxx
    påskrift xxxxx
    datum xxxxx
Svar på tråden Läckta uppgifter mellan soc i olika kommuner