Namn från min lokala kyrkogård
Vad tycker ni om namnen? För närvarande verkar det vara korta, tvåstaviga namn som är på modet men jag tänker att det finns en viss elegans i ett lite längre namn.
Vad tycker ni om namnen? För närvarande verkar det vara korta, tvåstaviga namn som är på modet men jag tänker att det finns en viss elegans i ett lite längre namn.
Fina namn. Jag tycker att längre namn kan vara jättefina, problemet är ju bara att de oftast inte används till vardags, utan blir smeknamn. Dorothea tillexempel är ju superfint men gillar inte "Thea" och risken är ju rätt stor att barnet kommer att kallas det av kompisar och släktingar.
Rosalia låter väldigt fint och episkt. Jag tycker det namnet är perfekt.
Fina namn. Jag tycker att längre namn kan vara jättefina, problemet är ju bara att de oftast inte används till vardags, utan blir smeknamn. Dorothea tillexempel är ju superfint men gillar inte "Thea" och risken är ju rätt stor att barnet kommer att kallas det av kompisar och släktingar.
Gillar prick alla namn utom Emelia och Virginia. Jag gillar långa ståtliga namn, men jag måste också gilla smeknamnet som troligen kommer på köpet. På min egen namnlista står långa namn som Ingegerd, Amalia, Lilian, Johannes. Även Gottfrid och Leander, men smeknamnen där.är under all kritik tyvärr.
Av dessa Emilia.
Av dessa Emilia.
Jag tycker att alla namnen är gammelmodiga och fina.
Röstade på Lavinia. Vackert, feminint, från en av de gamla kulturerna (Antikens Rom), ovanligt utan att för den skull vara konstigt eller låta hemsnickrat.
Gillar även Eugenia och motsvarande mansnamn Eugén. De är stiliga och lagom ovanliga. Men kanske för "fiiiiina" om man heter ett vanligt son-namn i efternamn?