• minisork

Fler som haft utomkvedshavandeskap?

Vi drabbades av ett utomkvedsahavandeskap i början av februari i år. Lyckan att vara gravid blev kort och de var tvungna att operera bort en av mina äggledare. Efter 22 månader i bebisfabriken så var det ägget som äntligen blev befruktat tvunget att sätta sig i "fel" äggledare. Nu verkar det som att kroppen är tillbaka  mer eller mindre som vanligt. Har tempat och sett att jag haft ÄL. Nu till min fråga

1. Hur lång tid tog det för er andra innan kroppen var normal igen?
    2. Chanserna att bli gravid? Någon som blivit det på egen hand? dvs utan IVF?
    3. Hur fungerar kroppen nu då? Har man sämre chans att bli gravid?

Tycker inte att jag fått tillräckligt med svar av läkarna - de satte bara upp oss i IVF-kö(som inte är aktuellt...)

Hoppas att det är fler här som varit med om samma och har lite svar att ge en liten villrådig minisork!
  • Svar på tråden Fler som haft utomkvedshavandeskap?
  • Nettan73

Hej! Jag beklagar det tråkiga som hänt er!!

Jag hade ett x i juli förra året och opererade bort ena äggledaren. Jag tror att min kropp återhämtade sig efter någon månad, då kom i alla fall mens o äl igång, men psyket behövde längre tid.. Vi började jobba i barnverkstan i okt och lyckades bli gravida igen vid årsskiftet, på egen hand. Gjorde vul i v6+2 och då låg embryot på rätt ställe och hade ett hjärta som pickade! Vi har gjort ännu ett VUL och allt ser bra ut! Och allt känns sååå bra!

Det jag hört är att kroppen återhämtat sig när första mensen kommer och att chanserna att bli gravida inte minskar med en bortop äggledare, då den fungerande äggledaren fångar upp ägg från den andra äggstocken oxå.

Jag hoppas att ni snart får plus igen och att det slutar lyckligt!

• Michas

Har haft 3 X och det har varit olika vad gäller återhämtningen, både fysiskt och psykiskt.. Står en del om detta i mitt Krypin. Jag har bägge mina äggledare kvar men får ändå IVF eftersom risken för ytterligare X när man redan haft så många är väldigt hög..

Är nu gravid i v. 20 efter ett FET

Kram !

• jansson77

Jag opererades i december och tog bort ena äggledaren, jag fick mens som vanligt en månad efter operationen och därefter normalt och regelbundet.....
    Har dock inte lyckats bli gravid igen efter ihärdiga försök.....

Nu väntar utredning då vi försökt sedan februari -05....
    Om du vill prata så skriv gärna i min gästbok.....skönt att prata med människor i samma situation.....
    Lycka till.....

• minisork

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter Nu känner man sig mindre ensam

• eve82

Här kommer ytterligare en rädd och ensam flicka till skaran....Mf nov 05, utomkvedshavandeskap och akut operation 5/3... Innan mf 05 har vi försökt länge!! Inga barn sedan tidigare, rädd att aldrig få några!! GRIPER EFTER MINSTA HALMSTRÅ!! Hur mycket minskar chanserna att få barn??

• eve82

styrkekramar till er som kämpar =)

• minisork

eve82; Jag skulle också vilja veta hur "chanserna" är att få biologiska barn utan hjälp...

• eve82

minisork: jag ska till läkaren på återbesök nu!!! Ska fråga om chanserna...Skriver svar till dig sedan!! HA EN BRA DAG! KRAM

• izadora

Hej
    Fick ett utomkvedshavandeskap i januari i fjol i v 6. Höger äggledare fick operas bort.
    Ska dock tillägga att utomkvedet var resultatet på en ivf behandling. Blev inte upplyst om att det kunde hända. Det är ju den del man hoppar över genom att ta ut ägget och sen stoppa in det, men läkaren stoppade det fel. Så ni som efter utomkved ska genomgå ivf. Se till att de använder ultraljud vid ägginförandet så det inte hamnar fel. Enligt Curakliniken där vi gjorde det är det inte vanligt, men det finns de som säger att det är ganska vanligt med utomkved vid ivf. Precis som om vi behöver mer att oroa oss för än att ägget ska "ta"
    Blev i nov i fjol sen gravid på naturlig väg, slutade dock i missfall i januari i år.
    Jag verkar råka ut för allt. Har mitt sits aivf försök kvar, ska ta det till hösten om jag orkar. Det tar ju på psyket ganska mycket med utomkved och missfall och sen med alla hormoner vid ivf och grav. Örk
    Kram Ia

• Michas

Hej igen,

Vill bara säga att jag tycker att det låter väldigt konstigt att läkaren ovan skulle ha stoppat ägget fel. Självfallet så finns det en risk för utomkveds även vid IVF behandling, men det är ju för att ägget vandrar runt i livmodern ca tre dagar innan det fäster. Ägget kan alltså vandra upp av sig självt och fästa sig i livmodern - detta allra helst om det är något fel på flimmerhårens verksamhet i äggledarna.

Vad jag har hört så är risken för utomkveds ca 5 %. Vanligtvis så påverkar inte ett utomkveds chanserna för att senare få barn på "naturlig" väg. Om den ena äggledaren är bortopererad så tar den andra äggledaren upp den andra äggledarens aktivitet så att man får ägglossning varje månad som vanligt osv.

Däremot så ökar risken för utomkveds efter varje utomkveds.. Har för mig att risken för ytterligare ett utomkveds när man tidigare har haft 4 utomkveds ligger på 80 %

Detta är vad jag hört i alla fall av mina läkare

/ Micha

Svar på tråden Fler som haft utomkvedshavandeskap?