• JuliaC

Ni som planerar barn?!!

Hej!

Jag och min sambo har försökt skaffa barn sedan februari i år, men det blir aldrig PLUS på stickan..

vet det inte alls är lång tid som vi har försökt.

Men kan vi ?planera? de för mycket så det därför det tar sån tid?

Folk säger till mig slappna av tänk inte på det , det kommer.. men de är super svårt när man verkligen vill ha barn , gärna igår..

jag har regelbunden mens och ägglossning går även på folsyra.

TIPS TIPS! På hur vi ska göra ????????????????

• Svar på tråden Ni som planerar barn?!!
  • Anonym (Sammasits)

Nr 1- finns inga vetenskapliga bevis på att planering och vilja skulle ?blocka? på det sättet. Men stress är ju absolut inte bra så klart

Nr 2- folsyra ökar/påverkar inte chansen att bli gravid utan är mer till för att bygga upp ett lager så man har ordentligt när man väl blir gravid.

Nr 3- läkarna på RMC rekommenderade oss att ha sex varannan dag kring ägglossning, så säg att du har ägglossning onsdag. Då ska ni ha sex måndag, onsdag och fredag. Enbart en gång. Ju oftare mannen ejakulerar ju sämre kvalitet blir det på spermierna som producerar.

Nr 4 - har det inte ens gått ett år så är det inget konstigt. Men efter det första året kan ni söka vård

• JuliaC

Hej!

Tack för svar visste inte alls de du nämner i punkt 3! Så tack för de :)

Svar till 4, vet men de är så svårt att vänta :/

Hur länge har ni försökt?

• Anonym (Sammasits)

Vi hade försökt i 5år när vi fick hjälp, sökte efter 3 år men jag var för ung för att få landstingsfinansierat så fick vänta till 25årsdagen. Slapp dock genomgå hela ivf-processen då mina ägg inte reagerade som dom skulle men mot alla odds så va det en liten rackare som tog sig på egen hand. Nu är det bara 88 dagar till beräknad förlossning :)

• nnnnnnnn

sök efter gamla trådar om bisolvonmetoden och kosttillskott: magnesium och zink.
    Så kan ni testa detta ett tag och se om det blir någon plus

• EliS86
    Anonym (Sammasits) skrev 2018-08-23 16:37:49 följande:

Nr 1- finns inga vetenskapliga bevis på att planering och vilja skulle ?blocka? på det sättet. Men stress är ju absolut inte bra så klart

Nr 2- folsyra ökar/påverkar inte chansen att bli gravid utan är mer till för att bygga upp ett lager så man har ordentligt när man väl blir gravid.

Nr 3- läkarna på RMC rekommenderade oss att ha sex varannan dag kring ägglossning, så säg att du har ägglossning onsdag. Då ska ni ha sex måndag, onsdag och fredag. Enbart en gång. Ju oftare mannen ejakulerar ju sämre kvalitet blir det på spermierna som producerar.

Nr 4 - har det inte ens gått ett år så är det inget konstigt. Men efter det första året kan ni söka vård

Hmm, jag har läst precis tvärtom angående #3; att ju oftare en man ejakulerar desto bättre kvalitet och "pigghet" på de färska spermierna. Någon som vet vilket som stämmer?
  • EliS86
    JuliaC skrev 2018-08-23 16:24:19 följande:

Hej!

Jag och min sambo har försökt skaffa barn sedan februari i år, men det blir aldrig PLUS på stickan..

vet det inte alls är lång tid som vi har försökt.

Men kan vi ?planera? de för mycket så det därför det tar sån tid?

Folk säger till mig slappna av tänk inte på det , det kommer.. men de är super svårt när man verkligen vill ha barn , gärna igår..

jag har regelbunden mens och ägglossning går även på folsyra.

TIPS TIPS! På hur vi ska göra ????????????????

Sitter i precis samma sits och har samma funderingar... Har ingen aning om hur man "slutar tänka så mycket" när det är det enda man vill! 

Är samtidigt i en ålder då precis varenda människa runt omkring mig är gravid, fick senaste beskedet igår kväll. Börjar blir riktigt jobbigt att höra om alla andras bebislycka och förväntas va en glad och stöttande kompis när det inte vill sig för en själv. Har ni berättat för era vänner att ni försöker? Jag har valt att inte göra det men vet inte vad som är smartast...

Jag kör på Natural Cycles och ägglossningstest, har vanligtvis väldigt regelbunden cykel men den har börjat strula de senaste månaderna av någon anledning. Ska faktiskt till gyn i morgon för att mäta tjockheten på slemhinnan och förhoppningsvis kunna tjata till mig ett bloprov för att kolla de hormonella nivåerna och utesluta sådana problem.

Känns som att det här kommer ta väldans lång tid...för min egen mamma tog det 4 respektive 3 år att få barn :/
  • JuliaC

Hej!

Ja de är så jäkla drygt denna väntan!

Min bror fick precis bebis och min sambos bror fick precis reda på att dem var gravida, man blir så ledsen för vi inte lyckas:(

Nu slutade min mens 1/8 och har äl omkring 11 sept den är som sagt väldigt regelbunden så kör på äl stickor samma dag visas alltid starkt.. :) så de är ju skönt.

Har även börjat med bisolvon och rosenrot denna gången, som jag har läst att många har lyckats med, ( inte vetenskapligt bevisat) men låter ju som de! Så nu får vi se när min mens ska komma omkring 25sept får vi hoppas den håller sig borta!

Ja mina vänner vet om det, de brukar inte fråga så ofta om de faktiskt vilket är skönt!

Hoppas de går bra imorgon för din del!

Hur länge har ni försökt ?

• Anonym (Sammasits)
    EliS86 skrev 2018-09-03 12:45:33 följande:

Hmm, jag har läst precis tvärtom angående #3; att ju oftare en man ejakulerar desto bättre kvalitet och "pigghet" på de färska spermierna. Någon som vet vilket som stämmer?

Har läst motsägelser också, men med tanke på vad Reproduktions centrum arbetar med så känner jag att deras råd/kunskap är pålitligt.Det säger sig ju sig självt - ju oftare du ejakulerar, säg två gånger om dagen, då blir processen att producera nya spermier påverkad, lite påskyndad/stressad och då blir inte kvaliten alltid 100% av vad den skulle kunna vara. Mängden påverkas också, därför männen måste avstå från att ejakulera 2 dygn innan provtagning/insemination :) men som med allt finns det ju alltid forskning åt båda håll haha
Svar på tråden Ni som planerar barn?!!