• Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?)

Kronofogden, varför fungerar inte dom?

Jag har ett ärenden hos kronofogden, som sökande, jag är företagare.

Har märkt att kronofogden fungerar jätte dåligt!!!

Nu har jag en kund som inte kan betala, han har betalt ca 30% av fakturan, sedan början av juni gick jag till kronofogden gjorde skulden till ett ärende.

Hörde av mig till kronofogden i slutet av månaden, kund hade inte svarat, men dom skickar ut en påminnelse, hör av mig igen ännu en månad efter, får till svar, kund har inte svarat ännu, men vi ska skicka ut en delgivningsman.

Man kan lugnt säga dom tar god tid på sig.

Kunden har gott ställt, fin bil äger två hyresfastigheter, samt en fin villa, han har en bra anställning.

Kronofogden berättar att han har hamnat här förut och det blev löne utmätning, får även veta att alla skulder under 250000 kr går under löne utmätning, och inte till indrivning
    Jag har ca 100000:- att driva in, med lön utmätning får jag vänta bra länge innan allt är betalt.
    Enda som händer när han inte svarar är att han får betala ränta på pengarna, kronofogden vet vart han jobbar och har varit där förut, men dom har som sagt inte några tider o passa, utan tar allt med ro.

Det kunden kan göra är o överklaga fakturan, då måste jag gå till tingsrätt, kommer ta ännu flera månader, för att sedan åka tillbaka till kronofogden och få lön utmätt, man kan alltså hålla borta en betalning bra många månader med bara ränta att betala.Räntan startar från förfallodagen , men behövs inte betalas innan det blivit lön utmätning.

Jag trodde kronofogden var bättre än vad den är, men ännu en myndighet som fungerar dåligt?

Tidigare ärende hade jag köpt ett hus, mäklaren fick mig o betala handpenningen direkt till hus säljaren, det var mitt i vintern, den tidigare ägaren hade slagit av strömmen och allt vatten hade fryst sönder, jag vred på vattnet när jag skulle få tillträde och det sprutade vatten överallt, jag hävde köpet och fick inte tillbaka handpenningen som då övergick 250 tusen, utan fick vänta 9 månader innan huset blev sålt i befintligt skick, fick då hjälp av en advokat som tog tag i ärendet och sa att huset ska utmätas, då först reagerade kronofogden, fick även hjälp av en annan avdelning inom kronofogden, dom hänvisa att dom gjort fel, så myndigheter har jag lågt förtroende för.

Vad vill jag berätta med detta, ni som får ett föreläggande av kronofogden, svara för guds skull inte på att du fått pappret, då vinner du flera månader innan du blir delgiven, då kanske du fått ihop pengarna och kan betala.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-06 09:45
    Nu har det snart 3 månader, jag ringde kronofogden igen, fråga varför personen inte blivit delgiven ännu? handläggaren det ligger hos delgivningen, jag ringer delgivningen frågar vad som händer? får till svar vi gör allt vi kan, eventuellt nästa vecka kan vi delge personen, men lovar ingenting, vi är överbelastade med jobb och tar ärendena efter som.
    Jag berätta att personen är delgiven förut av honom, ja han kände till han, han har varit på hans jobb och vet vart han bor, men dom är bara två delgivare och hinner inte med.

Har jag tur så kanske han hinner(delgivningsmannen) innan han går i pension om en månad drygt, men mest troligt inte, berätta han efter en stund!!!!! kunde bara gratta han till pensionen , förstår han längtar.
    Så få en person att bli delgiven i Sverige tar uppenbart löjligt lång tid,

• Svar på tråden Kronofogden, varför fungerar inte dom?
  • Anonym (Läs på)

Hej! Ett tips till dig är att läsa på lite innan du klagar! Delgivningslagen och utsökningsbalken finns att läsa på lagen.nu

Så ett: Delgivningslagen har en tidomfattning som kronofogden ej kan styra över! Det måste gå en viss tid mellan försöken.

Två: så länge ärendet ligger ute för delgivning är skulden ej fastställt dvs den kan INTE drivas in!

Tre: Löneutmätning är indrivning. Läs på om utmätningsordningen!

• wfpoihof

Som med så många andra konstruktioner i samhället är det för att "lagga ner" och skapa resistans är det medvetet konstruerat på det viset för att göra saker och ting så jobbiga som möjligt. Vilket såklart inte påverkar rika i speciellt stor omfattning då dessa istället kan betala hantlangare för att lösa sådant.

Anonym (Läs på) skrev 2018-08-23 17:11:51 följande:

Hej! Ett tips till dig är att läsa på lite innan du klagar! Delgivningslagen och utsökningsbalken finns att läsa på lagen.nu

Så ett: Delgivningslagen har en tidomfattning som kronofogden ej kan styra över! Det måste gå en viss tid mellan försöken.

Två: så länge ärendet ligger ute för delgivning är skulden ej fastställt dvs den kan INTE drivas in!

Helt rätt så har man en delgivningslag, den omfattas av en viss tid, det kronofogden nu är inne på är 2,5 månad och har inte fått han delgiven ännu, dom känner han vet vart han jobbar har hans tele nr, allt detta berätta dom till mig, men ingen delgivning ännu, för han svarar inte på breven kronofogden skickar, enligt lagen ska första gå ut, ca 1 månad,2 påminnelse i ca 10 dagar , där ska delgivnings man ut, men fungerar inte i praktiken. utan tar flera månader extra.

Fall 2 jag hade med huset, efter 8 månader tog jag in advokat mot kronofogden, fick med en handläggare från Luleå, från deras egen myndighet, som lova att gå emot umeå, Umeå hade inte ens gett mig en handläggare efter 8 månader, vilket Kronofogden Luleå tyckte var helt fel,När advokaten kontakta kronofogden Umeå, berätta att vi ska dra fallet vidare, samt att vi hade med en handläggare från kronofogden Luleå,som bestyrkte att dom gör fel,,, då blev det fart på Umeå... 
    Var 400000:- i handpenning jag skulle ha tillbaka, klart jag drev det med advokat och en handläggare på min sida.

Nu verkar jag få gå samma vända igen, Östersund är en lite stad, dom har jätte nära och delge kunden men uppenbart ingen delgivningsman. han har haft 22500:- i månaden tidigare via löneutmätning och har högre inkomst idag. allt detta via inkassobolag jag använde.

Det jag blir arg över är tiden dom tar, ska meddela när dom får han delgiven, om det tar 3 månader eller om det kommer ta längre tid, hur länge ska en delgivning ta?

Fakturan förföll i mitten av Maj, sedan påminnelse, inkasso ,,,lämna till kronofogden i Juni,  Nu är vi snart i september , kund är inte ens delgiven ännu, kronofogden har bara skickat brev, dom svarar han inte på.
  • Anonym (ET)

Av egen erfarenhet kan jag intyga att det inte är de snabbaste som arbetar på Kronofogden.

Det du kan göra om du inte vill vänta är att begära svarande i konkurs via tingsrätten en sådan ansökan brukar få fart på de flesta. (lite dyrare än en vanlig kronofogde ansökan)

• Anonym (...)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-08-23 20:10:17 följande:

Helt rätt så har man en delgivningslag, den omfattas av en viss tid, det kronofogden nu är inne på är 2,5 månad och har inte fått han delgiven ännu, dom känner han vet vart han jobbar har hans tele nr, allt detta berätta dom till mig, men ingen delgivning ännu, för han svarar inte på breven kronofogden skickar, enligt lagen ska första gå ut, ca 1 månad,2 påminnelse i ca 10 dagar , där ska delgivnings man ut, men fungerar inte i praktiken. utan tar flera månader extra.

Fall 2 jag hade med huset, efter 8 månader tog jag in advokat mot kronofogden, fick med en handläggare från Luleå, från deras egen myndighet, som lova att gå emot umeå, Umeå hade inte ens gett mig en handläggare efter 8 månader, vilket Kronofogden Luleå tyckte var helt fel,När advokaten kontakta kronofogden Umeå, berätta att vi ska dra fallet vidare, samt att vi hade med en handläggare från kronofogden Luleå,som bestyrkte att dom gör fel,,, då blev det fart på Umeå... 

Var 400000:- i handpenning jag skulle ha tillbaka, klart jag drev det med advokat och en handläggare på min sida.

Nu verkar jag få gå samma vända igen, Östersund är en lite stad, dom har jätte nära och delge kunden men uppenbart ingen delgivningsman. han har haft 22500:- i månaden tidigare via löneutmätning och har högre inkomst idag. allt detta via inkassobolag jag använde.

Det jag blir arg över är tiden dom tar, ska meddela när dom får han delgiven, om det tar 3 månader eller om det kommer ta längre tid, hur länge ska en delgivning ta?

Fakturan förföll i mitten av Maj, sedan påminnelse, inkasso ,,,lämna till kronofogden i Juni,  Nu är vi snart i september , kund är inte ens delgiven ännu, kronofogden har bara skickat brev, dom svarar han inte på.

Varför var du så dum att du fick via inkasso först och inte direkt via kronofogden?!
    Anonym (...) skrev 2018-08-24 00:20:46 följande:
    Varför var du så dum att du fick via inkasso först och inte direkt via kronofogden?!
    Det är inkassobolagen som gör en koll av kunder och inte kronofogden.

Hade nära kontakt med kund, ang jobbet och betalning, kunden betalade in ca 30% och godkände fakturan, sedan fick han problem med resterande belopp.

Kund har godkänt fakturan, men kan inte betala, han har varit hos kronofogden förut och haft utmätning av lön, dom drog 22500:- varje månad, vilket är ett högt belopp, han har bra lön med andra ord.han äger hyresfastigheter och en egen villa, så inkomsterna finns.

Problemet är bara att, vill man inte svara på kronofogdens utskick ang delgivning så vinner man en massa tid, som i mina fall tar flera månader, kronofogden tar gott om tid på sig, kund som varit där förut vet hur gången är och utnyttjar den till max.

Det jag berättar är att vill man vinna tid så svara inte på kronofogdens utskick, då händer ingenting , man får inte böter eller något, man blir inte heller registrerad hos kronofogden, det går bara under "förfrågan".

Sedan blir det inte någon indrivning på belopp under 250000 kr , kan dom dra ett belopp ur lön så får sökande vänta flera år på få fullt betalning.
  • Anonym (123)
    Anonym (Läs på) skrev 2018-08-23 17:11:51 följande:

Men vilket typiskt familjeliv-svar!

TS har läst på, han/hon känner till de här sakerna och skriver om att systemet inte fungerar. Troligtvis för att väcka frågan och höra med andra i samma sits.
  • Anonym (...)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-08-24 09:08:08 följande:

Det är inkassobolagen som gör en koll av kunder och inte kronofogden.

Hade nära kontakt med kund, ang jobbet och betalning, kunden betalade in ca 30% och godkände fakturan, sedan fick han problem med resterande belopp.

Kund har godkänt fakturan, men kan inte betala, han har varit hos kronofogden förut och haft utmätning av lön, dom drog 22500:- varje månad, vilket är ett högt belopp, han har bra lön med andra ord.han äger hyresfastigheter och en egen villa, så inkomsterna finns.

Problemet är bara att, vill man inte svara på kronofogdens utskick ang delgivning så vinner man en massa tid, som i mina fall tar flera månader, kronofogden tar gott om tid på sig, kund som varit där förut vet hur gången är och utnyttjar den till max.

Det jag berättar är att vill man vinna tid så svara inte på kronofogdens utskick, då händer ingenting , man får inte böter eller något, man blir inte heller registrerad hos kronofogden, det går bara under "förfrågan".

Sedan blir det inte någon indrivning på belopp under 250000 kr , kan dom dra ett belopp ur lön så får sökande vänta flera år på få fullt betalning.

Varför vände du inte direkt til kronofogden istället för för att gå omvägen vi inkasso?
    Anonym (...) skrev 2018-08-24 15:46:48 följande:
    Varför vände du inte direkt til kronofogden istället för för att gå omvägen vi inkasso?
    Som du förstår, spelar det uppenbart ingen roll, ringde kronofogden idag och delgivningen, dom förklarar att dom är överbelstade med jobb och hinner inte med, nu kliver vi in i månad 3 och personen är ännu inte delgiven, när dom kunde delge han visst dom inte heller, vi gör så gott vi kan.

Jag fick alltså inget rent svar, utan får snällt vänta en bra stund till,

Så ännu en gång ni som hamnar hos kronofogden svara inte på delgivningspappret kronofogden skickar ut, att få ut en delgivnings man tar flera månader och inget händer, du får inga extra avgifter eller något, bara lite ränta.
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-06 10:06:31 följande:
    Som du förstår, spelar det uppenbart ingen roll, ringde kronofogden idag och delgivningen, dom förklarar att dom är överbelstade med jobb och hinner inte med, nu kliver vi in i månad 3 och personen är ännu inte delgiven, när dom kunde delge han visst dom inte heller, vi gör så gott vi kan.

Jag fick alltså inget rent svar, utan får snällt vänta en bra stund till,

Så ännu en gång ni som hamnar hos kronofogden svara inte på delgivningspappret kronofogden skickar ut, att få ut en delgivnings man tar flera månader och inget händer, du får inga extra avgifter eller något, bara lite ränta.
    Efter gårdagens samtal med både handläggare och delgivningen så bestämde jag mig för att anmäla det till tingsrätt, (en stämningsansökan)på så sätt få personen delgiven.

Tingsrätten tycker det "är" kronofogdens arbete, jag berätta att det gått tre månader och enligt samtal igår så skulle det dröja ännu någon månad att få han delgiven. jag vågar inte chansa utan väljer tingsrätten, där är han bunden av lag att infinna sig på utsatt tid.Tingsrätten vi har inte tid med såna här ärenden också!!!

Tingsrätten ringer upp kronofogden, en timme efter är personen delgiven, det räckte tydligen med ett samtal från kronofogden till kund.var allt jobb dom behövde göra.

Nu får kunden 10 dagar på sig att betala, sedan därefter blir det utmätning på lön, om jag får något den här månaden är mest troligt inte utan kanske månaden där på, och då har det gått 5 månader från ärende till utmätning.

Så med andra ord, slänger man delgivnings papper så vinner man en massa tid, och inget händer, det är inte fören du är delgiven du fått vetskap om skulden och får 10 dagar på dig ,innan det blir bekräftat. det som står på kronofogdens hemsida att dom kan bekräfta skulden utan delgivning stämmer inte enligt handläggare eller delgivningen, varför står det då så på deras hemsida?
Svar på tråden Kronofogden, varför fungerar inte dom?