Kronofogden, varför fungerar inte dom?
Jag har ett ärenden hos kronofogden, som sökande, jag är företagare.
Har märkt att kronofogden fungerar jätte dåligt!!!
Nu har jag en kund som inte kan betala, han har betalt ca 30% av fakturan, sedan början av juni gick jag till kronofogden gjorde skulden till ett ärende.
Hörde av mig till kronofogden i slutet av månaden, kund hade inte svarat, men dom skickar ut en påminnelse, hör av mig igen ännu en månad efter, får till svar, kund har inte svarat ännu, men vi ska skicka ut en delgivningsman.
Man kan lugnt säga dom tar god tid på sig.
Kunden har gott ställt, fin bil äger två hyresfastigheter, samt en fin villa, han har en bra anställning.
Kronofogden berättar att han har hamnat här förut och det blev löne utmätning, får även veta att alla skulder under 250000 kr går under löne utmätning, och inte till indrivning
Jag har ca 100000:- att driva in, med lön utmätning får jag vänta bra länge innan allt är betalt.
Enda som händer när han inte svarar är att han får betala ränta på pengarna, kronofogden vet vart han jobbar och har varit där förut, men dom har som sagt inte några tider o passa, utan tar allt med ro.
Det kunden kan göra är o överklaga fakturan, då måste jag gå till tingsrätt, kommer ta ännu flera månader, för att sedan åka tillbaka till kronofogden och få lön utmätt, man kan alltså hålla borta en betalning bra många månader med bara ränta att betala.Räntan startar från förfallodagen , men behövs inte betalas innan det blivit lön utmätning.
Jag trodde kronofogden var bättre än vad den är, men ännu en myndighet som fungerar dåligt?
Tidigare ärende hade jag köpt ett hus, mäklaren fick mig o betala handpenningen direkt till hus säljaren, det var mitt i vintern, den tidigare ägaren hade slagit av strömmen och allt vatten hade fryst sönder, jag vred på vattnet när jag skulle få tillträde och det sprutade vatten överallt, jag hävde köpet och fick inte tillbaka handpenningen som då övergick 250 tusen, utan fick vänta 9 månader innan huset blev sålt i befintligt skick, fick då hjälp av en advokat som tog tag i ärendet och sa att huset ska utmätas, då först reagerade kronofogden, fick även hjälp av en annan avdelning inom kronofogden, dom hänvisa att dom gjort fel, så myndigheter har jag lågt förtroende för.
Vad vill jag berätta med detta, ni som får ett föreläggande av kronofogden, svara för guds skull inte på att du fått pappret, då vinner du flera månader innan du blir delgiven, då kanske du fått ihop pengarna och kan betala.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-06 09:45
Nu har det snart 3 månader, jag ringde kronofogden igen, fråga varför personen inte blivit delgiven ännu? handläggaren det ligger hos delgivningen, jag ringer delgivningen frågar vad som händer? får till svar vi gör allt vi kan, eventuellt nästa vecka kan vi delge personen, men lovar ingenting, vi är överbelastade med jobb och tar ärendena efter som.
Jag berätta att personen är delgiven förut av honom, ja han kände till han, han har varit på hans jobb och vet vart han bor, men dom är bara två delgivare och hinner inte med.
Har jag tur så kanske han hinner(delgivningsmannen) innan han går i pension om en månad drygt, men mest troligt inte, berätta han efter en stund!!!!! kunde bara gratta han till pensionen , förstår han längtar.
Så få en person att bli delgiven i Sverige tar uppenbart löjligt lång tid,