• gemla

Är jag konstig som undrar lite?

Jag har vid några tillfällen haft en del undringar kring en vän till min fru. Dom känner varandra sedan många år och han är ungefär 15 år äldre. Dom umgås oftast genom att han bjuder ut henne på väldigt dyra och lyxiga restauranger, vi pratat alltså om det dyraste som finns i stan. Hon tycker det är jättetrevligt förstås och menar att det är klart hon gör det därför det är hennes enda chans att få bli utbjuden på det sättet. Jag bjuder också ut henne ibland men har inte råd att gå på såna ställen. Det har aldrig hänt att dom har frågat mig om jag vill följa med och antagligen vill dom inte det heller. För några veckor sedan var hon arg på honom av en anledning och efter det sa hon att hon krävde ett dyrt restaurangbesök för att han skulle få upprättelse. Jag tycker att deras "vänskapsrelation" är lite konstig och har ifrågasatt den vid några tillfällen. Min fru blir då upprörd och tycker inte att det är min sak och att jag inte behöver bekymra mig. Jag känner honom också lite grann och han har vid några tillfällen varit hos oss och ätit.  

Hon kanske har rätt, jag borde inte ifrågasätta detta men jag tror inte att hon skulle tycka det var ok om jag gjorde samma sak. Någon som tycker något om detta?

• Svar på tråden Är jag konstig som undrar lite?
  • ThomasW

Låter som prositiution tycker jag

• gemla

Beror ju på hur man definierar prostutition. Det är inget sex inblandat är jag rätt säker på. Men det är ju lite "köpt vänskap" kan jag tycka. Om jag säger det blir hon arg.

• gemla

Han är från början kompis till hennes ex. Han lever ensam men har mycket pengar.

• gemla

Alltså, hennes ex. lever inte ensam men hennes vän.

• ThomasW

Inget 6 = hemtjänst. Låt henne få gå.

• Anonym (???)

Låter högst märkligt. Umgås de alltså bara när han betalar för det? Hon låter som en verklig materialist och som att hon inte är nöjd med det ni har utan han ska bjuda "dyrare och bättre", har jag förstått rätt? 

Då undrar man vad han får ut av det hela. Förstår han att hon uttrycker sig på det sättet när ni har pratat om mannen, dvs att han ska bjuda henne på dyra ställen osv? Är det så att denne man är ganska ensam och det här är typ det roligaste han har och då får stå ut med att betala och att hon inte skulle komma annars? 

• gemla

Han tycker att det är trevligt med sällskap förstås. Dom är ju vänner men umgänget kretsar också mycket kring att han ska betala och att det helst ska vara dyrt och lyxigt. Ibland bjuder han henne på middag hemma men då får hon ofta laga maten.

• gemla

Jag tror verkligen inte att han har något emot det, han betalar gärna. Det som är störande är att min fru nog inte skulle tycka det var ok om jag bjöd ut en tjejkompis på dyr restaurang utan att hon fick vara med , eller om en tjejkompis bjöd ut mig regelbundet, på samma sätt. När jag har ifrågasatt detta tycker hon att jag försöker hindra henne från att träffa sina vänner, vilket inte är sant. Vad jag vet, bjuder han inte ut andra kvinnor på det här sättet som min fru. Problemet är att vi inte kan prata om det eftersom hon tycker att jag bara klagar på henne, hon har ingen förståelse för att jag kan tycka det är konstigt.

• Anonym (???)

Men hur är deras vänskap då? Kan du se att de verkligen är vänner eller handlar det bara om att hon vill ha lite "lyx"? Gör de nåt ihop (typ nån gemensam hobby) eller handlar det just om fina middagar bara (dvs att hon vill ha just det)?

Om han slutade betala och sa att de delar 50/50 från och med nu, skulle hon sluta umgås med hoom då eller uppskatta vänskapen så mycket att hon hellre betalade? 

• Anonym (???)

har du nån gång pratat med honom bara?  Undrat lite varför han bjuder ut just din fru (om han inte gör så med andra) 

• gemla

Hon skulle inte betala för honom och tycker gott att han kan bjuda eftersom han har så gott om pengar. Hon skulle inte betala eller gå ut på såna ställen om han inte betalade. Jag har inte pratat med honom om det, känner honom inte så bra.

• gemla

De gör inte något annat gemensamt egentligen. Någon gång har de tagit en promenad men ingen gemensam hobby eller annat egentligen.

• Anonym (???)
    gemla skrev 2018-08-18 12:00:15 följande:

Hon skulle inte betala för honom och tycker gott att han kan bjuda eftersom han har så gott om pengar. Hon skulle inte betala eller gå ut på såna ställen om han inte betalade. Jag har inte pratat med honom om det, känner honom inte så bra.

så han är hennes "sugardaddy" fast utan sex. 
  • gemla

Så kan man ju uttrycka det. Det konstiga är själva relationen där han kanske gör något dumt som hon blir arg på. Sen ska han betala sig ur det. Det är som ett spel där båda är helt med på noterna. Hon tycker inte att jag ska lägga mig i vilket för mig är konstigt. Finns det någon här som kan förklara hennes ståndpunkt för mig, för hon kan inte det. Hon vill inte prata om det.

Svar på tråden Är jag konstig som undrar lite?