• Marcus1988

Gjort slut när föräldraledighet har börjat

Hejsan allihopa.

Jag har precis blivit föräldraledig till våran dotter som är 13 månader och det har blivit så att jag och min tjej har gjort slut men känns som att vi är tvungna att bo ihop tills båda arbetar igen vilket inte är förens om ett halvår. Vi vill att vår dotter helst ska ha blivit 1,5 år innan hon börjar på förskola.

Anledningen till att vi har gjort slut är att min tjej känner sig extremt ensam i sina känslor, och i sin vardag. Om hon har en jobbig dag på jobbet så vill hon inte berätta för mig eftersom att jag inte kan relatera till det på hennes nivå. 

Detta är egentligen inget nytt som har kommit utan hon tyckte de blev mycket tydligare när vi fick barn. Bristen med att kunna kommunicera och relatera till känslor.

Värt att nämna är att jag står i kö för aspberger-utredning då jag har hämmad empati och svårigheter för känslor. Jag är säker på att jag har asp eftersom jag känner igen mig i symptomen.

Vet att i de flesta fall så säger man "Ni måste prata och kommunicera med varandra" men det är inte särskilt lätt för nån som för det mesta bara kan fokusera på den logiska sidan. Ett annat typiskt aspbergar-symptom är uttryckslöst. Jag blir inte ofta glad men när jag blir det syns det inte, bara stoneface. Samma sak oftast om jag blir irriterad men jag spänner hela kroppen och går konstigt. Ett exempel på hur jag kan reagera på om hon e ledsen är ju att just där och då i stunden har jag svårt att känna det. Jag FÖRSTÅR att hon är ledsen men det känslomässiga för det kanske kommer efter nån timme.... Kan tänka er hur det fungerar i ett gräl där den ena partnern inte kan ge några snabba svar.

Hon jobbar även med funktionshinder på sitt jobb med folk som visserligen har grövre funktionshinder så hon känner även igen symptomen.

Som sagt är detta problem inget nytt utan har bara varit mindre tydligt innan vår dotter kom. Vi har varit ihop i snart sju år och nu är det slut. Vi båda mår dåligt på våra egna sätt och har extremt svårt att prata. Hon vill inte heller prata eftersom jag inte kan ge den känslomässiga responsen och vi går båda runt och är extremt bittra. Jag går runt på tår för att försöka vara så respektfull som möjligt och får höra många bittra kommentarer under dagarnas lopp utan att jag ej svarar emot för att försöka respektera hennes känslor.

Jag tror att vi behöver flytta från varandra men i och med att vi bor i en 3.a bostadsrätt i stockholm så känner vi just nu tvingade att bo ihop då med lån och avgift,ränta,amortering(belånad över 75 så amorteringskravet gäller) blir månadsutgift på 12000. Jag hade kunnat klara av en sådan kostnad ensam när jag jobbar men inte min tjej.

Och ingen av oss har just nu kapital för att helt köpa ut den andre samt att vår dotter står ju i kö till förskolan närmast oss.

En del av mig funderar på om det är bäst för alla om jag förkortar min föräldraledighet till minimum för att vi borde bygga samla pengar istället(Jag tjänar mer än henne) och att hon får ta över igen. Det sista som vi har sagt är att vi får titta på detta när båda jobbar igen.... Men vi kan ju inte ha att vi e bittra på varandra i ett halvår.

Ett långt inlägg blev detta men jag vill försöka lösa detta på bästa smidiga sätt. Att båda får varsin lägenhet och förhoppningsvis 2 tvåor, Om möjligt i samma område för dotterns skull. Men  vet inte hur jag kan gå till väga här. 

Nån som har några tips,tankar eller idéer om hur detta kan lösas?

Hoppas att min förklaring inte är för snurrig.

Vill verkligen ha svar
  • Svar på tråden Gjort slut när föräldraledighet har börjat
  • Alexi

Har man skaffat barn tillsammans tar man ansvar för det och separerar inte innan man gjort allt man kan.

Sök familjerådgivning! Det finns subventionerat i alla kommuner. Börja där. Ni ska inte flytta isär och du ska inte korta din föräldraledighet.

• Anonym (V)

Det ÄR Inte lätta att leva med en person med aspberger, jag gör det. Däremot lever min sambo i förnekelse och det är 'alla andra' -snack, ingen acceptens om att sambo är annorlunda.

Kan bara ge tipset om att ni måste acceptera varandra för de ni är. Att hitta lösningar för att få vardagen med kommunikation att fungera.

Man måste inte förstå 100% Varför någon är ledsen, men man kan förstå Att personen är ledsen och agera utefter det.

Låter väldigt tramsigt att gör slut för en sådan sak.

Tyvärr är det faktiskt att prata som gäller. Att hitta lösningar som passar för er.

Men skulle rekommendera att du tar En sak i taget. Pratar klart om det och kanske inte tar upp mer förrän nästa tillfälle.

(Så fungerar sambo, klarar bara 'ta skit' som sambo kallar det en kort stund och bara ett ämne i taget)

Ja vi jobbar fortfarande på att få vår vardag att fungera efter 16 år ihop. Där helt vanliga saker inte fungerar smidigt än.

• Anonym (Ylvi)
    Alexi skrev 2018-08-15 10:33:13 följande:

Har man skaffat barn tillsammans tar man ansvar för det och separerar inte innan man gjort allt man kan.

Sök familjerådgivning! Det finns subventionerat i alla kommuner. Börja där. Ni ska inte flytta isär och du ska inte korta din föräldraledighet.

Dum kommentar. Vad "man" gör bestämmer man själv.

Och vad ts och hans tjej ska göra bestämmer inte du.
  • Solen2

Mitt råd är att söka professionell hjälp. Någon som kan hjälpa er framåt i kommunikationen och inte bara som nu skylla på att du ev har asperger och att det är hela orsaken till problemet. Det är mycket som förändras när man får barn och kommunikationen blir helt annorlunda.

Någon som ger er övningar och råd och tips och kan ställa de rätta frågorna. Guida er framåt.

• Alexi
    Anonym (Ylvi) skrev 2018-08-15 11:23:33 följande:
    Dum kommentar. Vad "man" gör bestämmer man själv.
    Och vad ts och hans tjej ska göra bestämmer inte du.
    Nej men det förstår nog alla utan att behöva säga det... Men TS frågar ju efter råd så uppenbarligen vet inte TS vad han ska göra.
  • Anonym (Ylvi)
    Alexi skrev 2018-08-15 15:15:17 följande:
    Nej men det förstår nog alla utan att behöva säga det... Men TS frågar ju efter råd så uppenbarligen vet inte TS vad han ska göra.
    Och då kommer du som en annan viktigpetter  och talar om hur "man" SKA göra.
    Ibland är det bättre att tiga vet du.
  • Physalis

Jag tycker att om ni har bestämt er för att separera så ska ni inte lyssna till att någon försöker säga att ni är löjliga eller ger upp för lätt.

Däremot tycker jag rådet som kommit att ni ska söka familjerådgivning kan vara bra för er. Att ni går runt och är bittra och slänger elaka kommentarer till varandra skadar erat barn. Därför behöver ni nog hjälp att kommunicera även om ni separerar, ni kommer dela föräldraskapet i hela era liv även om ni inte är tillsammans längre.

Jag tror det är en bra början. Där kan ni säkert också få råd kring en bra lösning med föräldraledighet och sådant.

Lycka till.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (A)

Jag är uppvuxen med en bror med Aspergers och fick efter min fars död veta att han fått Aspergerdiagnos som pensionär, så jag har levt nära diagnosen. Per definition är det autism med minst normalbegåvning, vilket ger dig (TS) goda förutsättningar att lära in "normala" beteenden som neurotypiska får gratis. Om du och din tjej pratar om hur du reagerar på olika händelser, hur hon reagerar, hur ni önskar att den andra skulle göra, hur ni kan anpassa er till varandra så tror jag att ni kan komma långt. Min bror pratar gärna för ingående om sitt specialintresse och står lite för nära och pratar lite för högt om han känner att jag inte lyssnar. Jag kan hålla intresset uppe en stund, sedan säger jag rakt "jag är inte så intresserad av X, så nu vill jag läsa min bok en stund" vilket funkar mycket bättre än att bara sluta lyssna. I ert fall behöver kanske din tjej säga tex "det har varit jobbigt hemma idag. Jag vill att du frågar hur jag mår, lyssnar utan att avbryta och sedan låter mig ta en lång dusch utan att bli störd" så du inte behöver gissa.

• nernu

Det har tagit henne sju år att komma på att du inte förstår att hon är ledsen? Bullshit. Säg att ni måste gå i familjerådgivning även om ni ska separera så kan ni kanske nysta ut vad det handlar om egentligen.

• Vinterankan

Om hon har lägre inkomst än dig är det nog bättre att hon arbetar och får möjlighet att bygga upp en så bra grund som möjligt innan hon ska försörja sig själv. Menar då inte sparkapital utan snarare möjlighet att få visa framfötterna på jobbet och få bättre möjligheter till bra löneökning och en långsiktigt bättre situation.

Sedan kan det nog vara en bra idé att se på nya bostadsområden. Flytta till en kommun som känns barnvänlig där försäljningen av er trea kan räcka till två nya treor (tolkade det att ni bor i innerstan). Finns bra kommuner lite längre ut med lägre priser både norr och söder om stan.

Svar på tråden Gjort slut när föräldraledighet har börjat