• Diana05

Svinto till lockar hjälp

Hej.

Har länge plattat håret och blekt det. Har provat balsammetoden och då hade jag verkligen fina lockar. Men undrar om det finns något annat sätt att få tillbaka sina självlockar/skruvar igen?

Till problemet. När jag tvättat håret så låter jag det självtorka med lite leave in balsam. Men det slutar alltid att det blir som svinto hår så då måste jag platta det för ser inte klokt ut annars. Är jag hemma kan jag gå med svinto hår så låter det vara då.

Så hit me med massor av tips för att få dedär fina lockarna tillbaka? Är balsammetoden d t enda som hjälper?

• Svar på tråden Svinto till lockar hjälp
  • Anonymous31

Hur ofta tvättar du håret då? Om du tvättar varje dag så fortsätter du att torka ut hårbotten. Tvätta mer sällan till att börja med, och sluta använda produkter i håret. (som hårspray och sådant). Återfukta med olja eller inpackning. 

• Anonymous31

Kanske ska du även avstå från att använda plattång tills håret repat sig.

• Diana05

Tvättar var 3 dag ungefär. Plattar inte då jag är hemma, men måste om jag ska ut för då ser det väldigt svinto och ovårdat ut.

Ska man köra på något speciellt schampo och balsam, hur gör ni andra med lockigt hår?

• Bondbönan

Schampo är ju bara döden för vilket hår som helst. Tvätta med uppvispat ägg, eventuellt med en skvätt vinäger eller fruktjuice. 

• Anonymous31

Många schampon innehåller ju sådant som torkar ut håret. Prova tvätta endast med balsam kanske... äppelcidervinäger ska vara bra för håret också. 

• snöblask

Mitt hår är också svinto. Nu har jag provat en halvariant av balsammetoden i två månader ungefär. Tvättar en gång i veckan med sls fritt schampoo o balsam o övriga ca 2ggr med bara balsam. Hittills har jag inte märkt någon skillnad. Lika mycket svinto ff. Tappar fruktansvärt mycket hår men har läst på att många upplevt det med bm. Tänkte att jag ger det ett halvår iaf. Det fungerar dock förvånansvärt bra att få rent håret med balsam.

• Totinona11

Extremt torrt hår och lockar här med. Dock mycket bättre på senare år. Tvättar högst en gång i veckan (vid behov använder jag torrschampo men det är sällan) men kör balsam som jag blandat i lite kokosolja i. Undviker plattång/fön så mycket det går och har i ett balm eller leave in-balsam efter dusch. Sätter upp håret på olika sätt (knut, flätor,hästsvans, svinrygg etc). Två gånger i veckan kör jag djupinpackning av kokosolja, ägg, pepparmyntsolja och honung som sitter i 2-4 timmar. Började med Gi-kost och det har med hjälpt håret mycket.

• Totinona11

Glömde skriva att jag använder oljebaserat schampo vid tvätt. OGX har jättebra som inte sliter på håret.

• Dessanheterjag

Köp Davies Ol shampoo/balsam och Davines inpackning en för torrt hår, det kommer göra susen. Tvätta håret max 2 ggr i veckan och alltid med inpackning och avsluta med balsam!

• Hönshjärna

Om du använder billigt schampo från Ica eller Coop så får du såklart resultat därefter.

Prova istället att köpa schampo hos frisör och be om ett som passar ditt hår.

• Aniiee

Raka av skiten och börja om på nytt.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • felicityporter

Jag tror dessvärre att det enda sättet att få tillbaka lockarna/korkskruvarna är att sluta misshandla håret, med andra ord vänta tills det växt ut då du skadat det när du blekt det och plattat det. Även om det ser för jävligt ut under tiden så får du försöka göra det bästa av situationen, absolut INTE platta det! Klipp av en bra bit, gärna i etapper. Låt håret vara och som sagt: blek eller platta det inte igen.
    Jag har också självlockigt hår och jag brukar köra med enbart balsam (ingen speciell favoritsort, men brukar ofta välja något för torrt/skadat hår från El Vital) och efter jag tvättat det borstar jag det med en Tangle Teezer och tar direkt i hårolja från Macademia efteråt medan håret fortfarande är fuktigt. Det är superviktigt att låta det självtorka! Efter någon timme har jag jättefina korkskruvar.

Ibland kör jag med schampo också, typ var tredje-fjärde tvätt.

Svar på tråden Svinto till lockar hjälp