• RDP

10 dagar efter BF

Hejsan,

Väntas bli pappa i oktober i år och jag har tanken att vara hemma fyra veckor efter födsel istället för de vanliga 10 dagarna. Då menar jag att jag vill ta ut 20 halvdagar istället för 10 heldagar. Alltså att vara hemma hela dagarna men ta ut 50% i ersättning.

Pratade med FK lite snabbt angående detta och som jag förstod det då var att det inte är några problem. Har dock läste på lite och kollat runt därefter och blir osäker på om man verkligen kan gå hemma hela dagarna med 50% ersättning eller om man måste jobba tex eftermiddagen då.

Är det någon som tagit ut sina dagar på detta vis eller vet vad som gäller och hur man kan göra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden 10 dagar efter BF
  • Meriall

Tror du kan det när barnet är under ett år...

Men du måste säga till arbetsgivaren 2 mån i förväg.

Inte 100 på detta dock.

• Fosse

Du har rätt att vara helt ledig från arbetet, med eller utan ersättning från FK, om barnet är under 18 månader.

Dvs. du kan lika gärna plocka ut dina 10 pappadagar på 100% och vara hemma utan ersättning i 10 dagar till, det blir ingen skillnad i utbetalningen.

Är barnet under 12 månader får ni dessutom ta ut ersättning samtigt från FK, s.k dubbeldagar.

Svar på tråden 10 dagar efter BF