Föräldraledighet ansöka
Hej alla där ute !
Jag är i vecka 26 och har börjat fundera på föräldraledigheten. Jag och min sambo vill dela upp föräldraledigheten jämnt mellan oss, dvs 240 dagar var.
Jag är beräknad till den 22/11 och tänkte börja ta ut ledighet så nära BF så möjligt, eventuellt några dagar innan beräknad BF (vill gärna jobba så länge det går).
Vår tanke är att min sambo tar ut sina 10 dagar i samband med BF och därefter 30 dagar av sin föräldraledighet. I och med detta tar vi ut 30 dubbeldagar (+ hans 10 dagar) i samband med födseln. Därefter fortsätter jag var ledig resten av min del och sedan är sambon ledig resten av hans del. Vi kommer båda att ta ut ledighet på heltid (alltså 7 dagar i veckan).
Min fråga är NÄR ska vi ansöka om detta? Vi vet inte exakt vilket datum barnet kommer och jag vill inte "slösa" på föräldraledigheten innan bebisen har kommit i onödan. När ska sambon ansöka om sina 10 dagar, kan han göra detta efter att bebisen kommit? Försäkringskassan är inte speciellt tydliga med NÄR man ska ansöka. Är det något mer vi behöver tänka på?
P.S Vi har en tid till familjerättsbyrån i oktober så att sambon också blir registrerad som vårdnadshavare.
Tacksam för svar :)