IVF - äggplock kan vara lätt
Vi håller på med IVF och idag gjordes äggplock. Jag hade läst historier från andra och även sett filmen "Kampen för ett barn" och många tycker att äggplock är jobbigt. För mig var det som tur var ganska lätt. Jag vill därför berätta om hur det gick för oss, kanske någon läser och blir mindre nervös.
Vi kom till kliniken strax in kl 08 och fick gå in i ett rum med två sängar. Sköterskan berättade att den andra sängen skulle vara tom medan vi var där. Jag fick ta av mig till trosor och BH och ta på mig sjukhusrock och långa strumpor. Min sambo gick iväg och skulle lämna spermaprov och sköterskan satte under tiden en nål/infart på mig. Jag var svårstucken och hon fick gräva runt lite. Jag har varit med om det förut vid blodgivning, ett tips är att ha en varm tröja innan så att blodådrorna utvidgar sig, jag gick dit i kortärmat. Jag fick även två Panodil som grund i smärtstillande.
Min sambo kom tillbaka och vi väntade en stund. Sköterskan hämtade oss och vi gick till behandlingsrummet där vi hälsade på läkaren. Jag fick ta av mig trosorna och kliva upp i gynstolen. Läkaren hängde gröna skynken på mina ben och förklarade vad som skulle hända. Läkaren började med att göra ett VUL och kollade livmodern och båda äggstockarna. Sedan satte h*n lokalbedövning med en spruta, ungefär som hos tandläkaren. Jag såg sprutan på skärmen från ultraljudet, coolt! Jag hade sagt innan att jag inte ville ha lugnande medel och de gav mig den minsta möjliga dosen för att jag skulle slappna av lite.
Läkaren väntade tills bedövningen började verka och började punktera äggblåsorna. Jag såg allt på skärmen men det gjorde inte ont. Det kändes inte alls när nålen gick in genom slemhinnorna, när den kom till en äggblåsa kände jag ett lätt tryck men inte ens ett stick när den gick igenom väggen på äggblåsorna. Jag är sjukt fascinerad av ultraljud och andra sätt att titta in i kroppen, kanske hjälpte det mig att titta på skärmen och följa det som hände. Från att läkaren började punktera blåsorna tills det var klart tog max 15 minuter (kanske mindre) och då var det en kort vila mellan äggstockarna och också mitt i en av äggstockarna. Det var lite över 10 äggblåsor och det blev 9 ägg.
När det var klart och jag skulle ställa mig upp sa sköterskan att jag skulle ta det lite lugnt. Jag satte mig upp och satt på britsen i en halv minut, sedan ställde jag mig upp och vi gick tillbaka till rummet med sängen. Jag hade inga problem att gå själv och jag kände mig helt ok, jag var lite yr men det gick över efter en kvart. Jag kände inget behov av att ligga ner. Jag och sambon flyttade om stolar och bord så att vi hade varsin stol bredvid sängbordet, jag satte mig på en stol och sambon gick och hämtade fika åt oss. Vi fikade och hade faktiskt ganska trevligt. Efter en stund kom embryologen och sa att spermaprovet var bra och ytterligare en stund senare kom läkaren och berättade hur många ägg de hade hittat.
Jag har mått bra hela dagen, jag är lite öm i underlivet men jag har inte ens behövt ta värktabletter. Vi har åkt till annan ort för att göra IVF och hade tid från kl 11 när vi lämnade kliniken tills tåget gick på eftermiddagen. Vi gick först och åt en god lunch och sedan har vi gått runt och varit turister.
Jag har tur som inte har haft ont eller mått dåligt av äggplocket. En del har ont och mår dåligt vad de än gör. Men jag tror att om man förväntar sig att det ska vara jättehemskt så är risken större att det blir hemskt. Därför hoppas jag att någon som läser detta blir mindre nervös och slipper vara rädd.
För mig var det helt klart bättre att inte få lugnande medel. Jag var inte orolig innan och under äggplocket och jag mådde bra efteråt och vi hade som sagt en trevlig dag tillsammans.