• Tinaakesson

Utebliven mens

Hej!

Jag och min sambo planerar att skaffa ett barn efter snart 6 år tillsammans ???? vi har nu försökt i 3 månader och just idag är min mens 15 dagar sen. Jag har gjort 2 grav test (för över 1 vecka sedan) som båda visade negativt. Min mens kommer var 25-28 dag.. Jag känner ingenting konstigt med kroppen annars. Inget illamående, öma bröst etc.. känner inte heller att mensen är på väg vilket jag alltid gör någon dag innan. Ge mig tips! Hur ska jag göra? Göra ett nytt test eller åka till bm? ????

Mvh
    Tina

• Svar på tråden Utebliven mens
  • Anonym (....)

Kan vara så att du inte haft någon ägglossning

• Anonym (,)

Det är vanligt att mensen kan hoppa över en månad om din ägglossning uteblivit. Är gravtesten negativa så är du med all sannolikhet inte gravid. Så att ringa barnmorskan vore lite onödigt enligt mig. 

• Jag är bara jag

Utebliven mens kan bara bero på tre saker: graviditet, ingen äl eller senare äl än man trodde. Gravtest taget efter BIM som är negativt är till 99,99% ett äkta minus. Om mensen inte kommit på nån vecka till eller du fortfarande får minus hade du ingen äl denna månad. Då är det bara att invänta mensen och sen försöka igen nästa äl. Det är först efter 6 månaders utebliven mens man kan söka hjälp.

Svar på tråden Utebliven mens