Tillbaka efter lång sjukskrivning.. ?
Är 31 år, varit sjukskriven i 2,5 år pga paniksyndrom, gad och sådant härligt. Jag har gått och går i psykoterai sedan 2 år och funderar på att testa på kbt då jag fortfarande är konstant livrädd och förlamad av ångest. Jag har också precis gått och blivit känslomässigt utbränd pga relationsdrama. MEN - jag känner att det spelar fan ingen roll längre.. att gå hemma och vara rädd för att dö konstant och ta mig inte framåt hjälper inte, inte heller den totala isolering som leder till
ännu mer hypokondri och overkligthetskänslor.. Jag saknar mig själv, den livliga, sociala pratkvarnen på jobbet.
Jag har haft en snabbt möte med rehadcoordinator som gett mig tips på lite akvitivitetshus att besöka och smått komma igång. Känns både spännande och sjukt jobbigt, jag som ibland inte ens kan ta mig till badrummet utan att få panikattack.
Blir man någonsin redo för att gå tillbaka? Alltså, redo mentalt. Eller måste man helt enkelt tvinga sig och få en spark i röven? Jag kommer inte gå tillbaka till gamla arbetet utan står nu som en rädd tonåring och undrar vart jag ska, vem jag är, vad jag vill. Ni som också kanske varit sjukskrivna länge, hur gjorde ni för att gå tillbaka, och till vilken typ av jobb? Hur fick ni hjälp? Hur kändes det att jobba igen med tex kanske psykiska besvär?
Kram.