• coasterstep

Tillbaka efter lång sjukskrivning.. ?

Är 31 år, varit sjukskriven i 2,5 år pga paniksyndrom, gad och sådant härligt. Jag har gått och går i psykoterai sedan 2 år och funderar på att testa på kbt då jag fortfarande är konstant livrädd och förlamad av ångest. Jag har också precis gått och blivit känslomässigt utbränd pga relationsdrama. MEN - jag känner att det spelar fan ingen roll längre.. att gå hemma och vara rädd för att dö konstant och ta mig inte framåt hjälper inte, inte heller den totala isolering som leder till

ännu mer hypokondri och overkligthetskänslor.. Jag saknar mig själv, den livliga, sociala pratkvarnen på jobbet.

Jag har haft en snabbt möte med rehadcoordinator som gett mig tips på lite akvitivitetshus att besöka och smått komma igång. Känns både spännande och sjukt jobbigt, jag som ibland inte ens kan ta mig till badrummet utan att få panikattack.

Blir man någonsin redo för att gå tillbaka? Alltså, redo mentalt. Eller måste man helt enkelt tvinga sig och få en spark i röven? Jag kommer inte gå tillbaka till gamla arbetet utan står nu som en rädd tonåring och undrar vart jag ska, vem jag är, vad jag vill. Ni som också kanske varit sjukskrivna länge, hur gjorde ni för att gå tillbaka, och till vilken typ av jobb? Hur fick ni hjälp? Hur kändes det att jobba igen med tex kanske psykiska besvär?

Kram.

• Svar på tråden Tillbaka efter lång sjukskrivning.. ?
  • Varsomduvill

Ja det är ju svårt det där. Har ingen erfarenhet av någon längre sjukskrivning. Tror det beror mycket på hur du mår. Du kan ju testa att med en spark i arlset, eller smisk om du vill ;) men det får inte leda till att du mår sämre. Känn efter. Ha gärna kontakt med nån psykoterapeut.  

• loverboy37

Hej!

Trist att höra att du mår dåligt men du är inte ensam om det nu är en tröst. Jag kan känna igen mig i en del du skriver och hur du känner. Jag har själv varit sjukskriven från och till i ca 10 år och har jobbat varit sjukskriven och arbetstränat om vart annat. Allt började med att jag fick panikångest och det var så otäckt och jag trodde jag skulle dö. Jag blev deprimerad och fick ångestsyndrom ,GAD och social fobi och det har påverkat mitt liv negativt på många sätt. Dom senaste åren har lärt mig att hantera ångesten bättre och vet vilka mina triggers som skapar min ångest men vissa dagar är jätte jobbiga och det känns som man har världen på sina axlar och man känner sig värdelös och livet känns som att det tappat sin mening. Sen finns det bra dagar där ljuset och hoppet finns och jag känner mig starkare och har en tro på mig själv men det jag tycker är jobbigt är att det går upp å ner för det tar så mycket energi av mig och det gör mig nedstämd och ledsen. Jag har insikt och vet att den enda och bästa vägen att gå är att våga möta sin ångest och rädsla för att kunna hantera den och övervinna den så man mår bättre till slut men visst det är lättare sagt än gjort. Jag har pratat med psykologer testat antidepp osv och det har väl hjälpt för stunden men inte fullt ut. Jag saknar oxå mig själv när jag var glad sprallig och tog mig för saker osv. Nu känns inget roligt längre och det känns som jag tappat min motivation och livsglädje och det har gjort att jag isolerat mig mer det gör ju saken inte bättre. Jag vet oxå att den enda som kan hjälpa mig fullt ut är jag själv men det är svårt ibland när man känner sig vilsen och rädd att kunna hitta styrkan i sig själv för att må bättre. Hur mår du idag?

Svar på tråden Tillbaka efter lång sjukskrivning.. ?