Skrollan16 skrev 2018-08-10 18:05:56 följande:
Undrande sökande vart gjorde ni detta? Kostnad? Väntetid ?
Avaclinic Riga Lettland.. Gå in på deras hemsida så hittar ni deras prislista. I Lettland är det inte lagligt att välja kön, men man får veta vilka kön embryona har innan insättning.
Kliniken verkar försöka balansera familjer av vad jag sett från tidigare patienter, men det finns ju inga garantier. Resultatet av PGS kan ju bli att 100% av embryona är pojkar. Kliniken har inga väntetider och inte sommarstängt vad jag vet.
Jag gick bara in på deras hemsida och började chatta med en av klinikens kordinatorer. Vi fortsatte sen kontakten via mail.
Vi har gjort PGS pgr av att vi får upprepade missfall, genom PGS rensar man bort embryon som är onormala kromosommässigt och som en bieffekt av PGS får man veta vilket kön varje embryo har ( om man frågar om det efter PGS gjorts).
Det bästa är att ni INTE säger rakt ut att ni vill göra ivf och PGS pgr av att ni vill välja kön (eftersom det ej är lagligt enligt Lettisk lag) utan hävda att ni endera fått missfall nu när ni försöker få barn nr 3, eller har svårt att bli gravida efter att ni fått era två tidigare barn.
Säger man rakt ut att man vill välja kön finns viss risk att man blir nekad att bli patient.
Men det finns också andra kliniker i andra länder där PGS finns och val av kön är lagligt. Googla så får du se.
PGS betyder Pree Genetic Screening.
Lycka till !