• Deeelicious

Alltid två kontroller vid misstanke om missfall?

Är det rutin att alltid göra två kontroller vid misstanke om missfall?

Jag fick ett MA v.12 med ett foster som inte hade någon hjärtaktivitet. Bara minuter efter kontrollen fick jag sälja ett abortpiller och blev kallad till medicinsk abort dagen efter. När fostret väl kom ut uppskattades det vara i v. 9-10 ungefär men förmodligen tillbakabildats.

Är det alltid rutin på att göra två kontroller innan abort eller gjorde läkaren rätt? Har fått höra så många historier om folk som fått MA men sedan kommit på återkontroll och haft ett levande foster i magen...

Ni med egna erfarenheter, hur gjorde läkaren?

• Svar på tråden Alltid två kontroller vid misstanke om missfall?
  • Charlieellerså

Beklagar ditt MA. Var med om samma i höstas. På kub-ultraljudet såg man ingen hjärnaktivitet och fostret hade dött i v 8+ . Det var tre läkare som kollade på mig men rutinen säger att minst två läkare ska bedöma. Lycka till i framtiden

• Charlieellerså

Beklagar ditt MA. Var med om samma i höstas. På kub-ultraljudet såg man ingen hjärnaktivitet och fostret hade dött i v 8+ . Det var tre läkare som kollade på mig men rutinen säger att minst två läkare ska bedöma. Lycka till i framtiden

• Cowgirl

Beklagar! Jag tror att det är olika beroende på hur säker bedömning som kan göras och hur långt gången man är. Däremot tror jag att det bör vara minst två läkare som bedömer, men det kan vara något som är olika på olika ställen.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Aamon

Konstaterades ma i v14 med ett foster som var i v8 och saknade hjärtaktivitet. Hade varit inne v8 och såg då ett levande foster i v8. Syntes direkt att det inte levde. Var bara 1 läkare och 1 ultraljud för att båbörja behandling 3 dagar senare för att få bort det.

• Erla

Det är nog olika beroende på vårt man går och hur säker läkaren är. Jag fick göra onödigt många kontroller för att de helst ville att allt skulle skötas på naturlig väg och då räckte det inte med att jag sa om jag blött eller inte. Fick reda på MA i vecka 9, med foster som dött innan hjärtat kommit igång. Då var de osäkra i och med att jag hade oregelbundna cykler. Därefter fick jag gå på tre kontroller innan jag tillslut, i vecka 13-14 typ, fick göra en medicinsk abort.

• Jag är bara jag

2 koller innan Cytotec. Trots att det egentligen inte var nån tvekan alls. Upptäcktes på VUL 9+0, fick pillren en vecka senare.

• Anonym (Camilla)

Beklagar!

Mitt ma upptäcktes vid ultraljud i vecka 9. Fick tid en vecka senare för ytterligare en kontroll, vid det besöket skulle jag också få tabletter.

Men missfallet startade spontant redan dagen efter.

Jag tror att rutinen är att det ska kontrolleras två gånger innan man påbörjar avbrytande, MEN i vissa fall så kan man se att fostret är så pass stort att det SKA ha hjärtslag.

Tex om fostret motsvarar vecka 10 i storlek, men hjärtat inte slår, då finns det noll chans till liv.

Hade det däremot motsvarat vecka 6 i storlek, så finns det en chans att graviditeten inte är så långt gången som man trodde.

Svar på tråden Alltid två kontroller vid misstanke om missfall?