• Sm00n

Be om semester vid föräldraledighet

Hej alla , har några funderingar , är för tillfället föräldraledig, har varit det 3,5 månader nu, börjar jobbet igen om tre veckor. Har innestående mina 25 semesterdagar då jag ej tagit ut det iår.

Är otroligt dålig på semestererregler och sådant, allt vad det nu innebär. Är det orimligt att nu i dagarna fråga chefen om man kan ta ut 15 semesterdagar , (löneutbetalningen 25 sept) då det har krisat lite och föräldraledigheten blev längre än planerat pga att det tog lång tid med dagisplats.

Hade också tänkt mig 2 dagar ledigt i mitten av oktober.

Dom femton dagarna kommer jag ej vara hemma , utan vilja ha ut i pengar.

Tack på förhand

• Svar på tråden Be om semester vid föräldraledighet
  • Anna60

Det är inte så ofta man får ta ut en semesterledighet i pengar. Men fråga kan du alltid. Det är helt upp till arbetsgivaren. Men jag har otroligt svårt att tro att du får ut i pengar om det är meningen att du skall återgå till samma arbete. Den enda gången man brukar få ut kvarvarande semester i pengar, är om man sagt upp sig/blivit uppsagd och skall sluta sin anställning.

• EmberEyes

Fråga kan du alltid, men förmodligen kan du inte få ut dessa 15 dagarna i pengar nu i höst. Innestående semesterdagar som inte kan sparas brukar betalas ut när semesteråret tar slut, oftast års-skiftet eller på maj-lönen om jag inte minns fel.

Svar på tråden Be om semester vid föräldraledighet