• Jsv17

SGI med tätt syskon

Vad är det som gäller, är det inom en viss tid man ska bli gravid för att behålla sin SGI (och samma FP som med barn 1) eller ska barn 2 födas inom en viss tid?

Jag har försökt kolla på försäkringskassans hemsida men hittar inte den information och innan jag sätter mig i deras härliga telefonkö tänkte jag försöka här. Har som sagt försökt söka (kanske använder fel sökord) vi försöker med syskon och det kan bli tätt och blir det det så har jag snålat med dagar så att jag kan fortsätta vara hemma utan jobb och inskolning emellan, men osäker på vad som faktiskt gäller

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Svar på tråden SGI med tätt syskon
  • IsabelleLi

Det är 2 olika regler!
    SGI - du måste ha sysselsättning 5 heldagar/v från barnets 1-årsdag för att behålla den. T ex jobba heltid, jobba deltid och fylla ut med föräldrapenning, ha a-kassa, plugga med studiemedel eller liknande.

Sen finns det en annan regel som gör att man får samma föräldrapenning som för första barnet för nästa barn ÄVEN om man inte uppfyller ovanstående krav. För att omfattas av den regeln måste nästa barn födas inom 2,5 år.

Så om du jobbar t ex 75% och inte fyller ut med föräldrapenning när första barnet fyllt 1 år så sänks din SGI till den inkomst du har på din deltid. Men om nästa barn föds inom 2,5 år så får du ändå samma föräldrapenning som med första barnet TROTS att din SGI är sänkt.
    Däremot så får du ersättning baserad på din SGI om du skulle bli sjukskriven under din föräldraledighet.

• Jsv17
    IsabelleLi skrev 2018-08-07 14:38:07 följande:

Det är 2 olika regler!

SGI - du måste ha sysselsättning 5 heldagar/v från barnets 1-årsdag för att behålla den. T ex jobba heltid, jobba deltid och fylla ut med föräldrapenning, ha a-kassa, plugga med studiemedel eller liknande.

Sen finns det en annan regel som gör att man får samma föräldrapenning som för första barnet för nästa barn ÄVEN om man inte uppfyller ovanstående krav. För att omfattas av den regeln måste nästa barn födas inom 2,5 år.

Så om du jobbar t ex 75% och inte fyller ut med föräldrapenning när första barnet fyllt 1 år så sänks din SGI till den inkomst du har på din deltid. Men om nästa barn föds inom 2,5 år så får du ändå samma föräldrapenning som med första barnet TROTS att din SGI är sänkt.

Däremot så får du ersättning baserad på din SGI om du skulle bli sjukskriven under din föräldraledighet.

Ok! Tack! Jag kommer försöka att skydda min sgi med att ta 5 dagar efter han fyller 1, men oavsett hur det blir (om det inte tar år att bli gravid med nästa då) så kommer jag inte gå tillbaka heltid så då är det skönt att veta att jag åtminstone kan skydda min föräldrapenning isf
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden SGI med tätt syskon