• Trubadurtjejen

Vill inte träffa vänner

Jag har aldrig tyckt om att umgås med vänner. Jag får ångest när vi ska ses och ångrar att jag planerat att träffas. Jag är 21 och bor ihop med min fästman och är väldigt lycklig i övrigt. Jag trivs hemma, jag älskar att umgås med min fästman och jag älskar mitt jobb. Men när det kommer till att träffas med vänner på fritiden känner jag bara att jag inte orkar. Och när jag väl har varit och umgåts med någon är jag helt slut efteråt. Är det någon som känner likadant eller är jag ensam om detta? Kram!

• Svar på tråden Vill inte träffa vänner
  • asta66
    Trubadurtjejen skrev 2018-08-06 13:47:19 följande:

Jag har aldrig tyckt om att umgås med vänner. Jag får ångest när vi ska ses och ångrar att jag planerat att träffas. Jag är 21 och bor ihop med min fästman och är väldigt lycklig i övrigt. Jag trivs hemma, jag älskar att umgås med min fästman och jag älskar mitt jobb. Men när det kommer till att träffas med vänner på fritiden känner jag bara att jag inte orkar. Och när jag väl har varit och umgåts med någon är jag helt slut efteråt. Är det någon som känner likadant eller är jag ensam om detta? Kram!

Jag träffar mycket folk i jobbet. Och när jag kommer hem är jag nöjd att vara med min man. Med åren blir jag mer selektiv med vilka jag umgås med.
  • Trubadurtjejen

Är din man likadan eller tycker han om att umgås mycket med vänner? Min fästman är väldigt social av sig och tycker ibland att det är jobbigt att jag inte känner något behov av att träffa vänner. Jag följer förståss med iblan och umgås med hans vänner men då gör jag det mest för hans skull.

• Arcnice

Låter som att du är en väldigt introvert människa vilket innebär att det är uttömmande att ha mycket folk omkring sig och att man laddar sina batterier genom att vara för sig själv. Motsatsen är en extrovert person som får energi av att träffa folk.
    Intorvert/extrovert är en skala och det är som jag förstått det få som ligger helt på någon av ändarna.

Är själv åt det mer introverta hållet och tycker att det är väldigt skönt att vara helt för mig själv efter jobbet om jag träffat många människor där.

Kolla gärna upp introvert/extrovert. Kan starkt rekommendera "Introver - Den tysta revolutionen" (har jag för mig att boken heter).

Många blandar dock ihop introvert med blyg/osocial men det är inte alls samma sak, även om man kan framstå som lite osocial ibland eftersom man gärna är för sig själv.

• Trubadurtjejen
    Arcnice skrev 2018-08-07 15:21:30 följande:

Låter som att du är en väldigt introvert människa vilket innebär att det är uttömmande att ha mycket folk omkring sig och att man laddar sina batterier genom att vara för sig själv. Motsatsen är en extrovert person som får energi av att träffa folk.

Intorvert/extrovert är en skala och det är som jag förstått det få som ligger helt på någon av ändarna.

Är själv åt det mer introverta hållet och tycker att det är väldigt skönt att vara helt för mig själv efter jobbet om jag träffat många människor där.

Kolla gärna upp introvert/extrovert. Kan starkt rekommendera "Introver - Den tysta revolutionen" (har jag för mig att boken heter).

Många blandar dock ihop introvert med blyg/osocial men det är inte alls samma sak, även om man kan framstå som lite osocial ibland eftersom man gärna är för sig själv.

Tack för svar, jag känner igen det där med att folk tror man är så blyg när man inte vill träffa människor. Men för mig sugs all min energi ur mig när jag är kring människor som inte är min familj. Jag får ångest innan jag ska träffa nån för att jag vet hur trött och slut jag kommer att vara efteråt, inte för att jag är blyg.

Jag ska kolla upp det du nämde :)
  • Anonym (J)

Jag känner igen mig så mycket i det som du skriver. Jag kan ha ångest inför att träffa vänner men sen brukar det gå över när jag väl är där liksom. Men precis som du är jag såååå slut efter att ha umgåtts med vänner. Det värsta som finns för mig är typ att gå på en fest med många människor. Jag träffar dessutom väldigt mycket människor i mitt jobb vilket gör att jag helst bara spenderar kvällar och helger med min sambo. Jag är väldigt introvert, vilket du också verkar vara, men inte alls blyg. Har inga problem att prata med människor eller lära känna nya människor men det tar otroligt mycket energi att göra det. Rekommenderar också den boken som nämndes i kommentaren ovan. 

Är din sambo likadan som du? 
  • Banonym

Kanske så har du inte så tillfredsställande vänner?

Vänner har man ju för att det fyller en funktion.

Kan ju också vara så att du inte får filtrera ut dina tankar/känslor och du kanske har svårt att slappna av / aning social fobi / känslig för mycket intryck. 

Kan vara många anledningar, men om dom specifikt får dig att må dåligt och du anser att de trycker ner dig så är det ju mindre bra vänner du har. 
    Men om det bara är att din energi tar slut så kanske det är något annat som ligger bakom som jag beskrev ovan.

Kan du slappna av när du är med vänner?
Svar på tråden Vill inte träffa vänner