• Anonym (Mamman)

Flytt vid varannan helg

För att göra en lång historia kort. Mitt barns pappa flyttade för långt bort för att varannan vecka ska fungera. Fem mil så inte jättelångt men barnet går på mellanstadiet och det går inga bussar eller så hem till pappan efter skolan.

Alltså är barnet hos pappan varannan helg. Det finns även ett avtal om detta.

Nu är jag sugen på att flytta till en stad 45 mil bort och pappan säger att det är för långt bort. Men kan verkligen pappan styra det när han bara har varannan helg? Han träffar inte barnet i övrigt mellan de helgerna.

• Svar på tråden Flytt vid varannan helg
  • Anonym (Punkt)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-08-06 12:40:09 följande:

För att göra en lång historia kort. Mitt barns pappa flyttade för långt bort för att varannan vecka ska fungera. Fem mil så inte jättelångt men barnet går på mellanstadiet och det går inga bussar eller så hem till pappan efter skolan.

Nu är jag sugen på att flytta till en stad 45 mil bort och pappan säger att det är för långt bort. Men kan verkligen pappan styra det när han bara har varannan helg? Han träffar inte barnet i övrigt mellan de helgerna.

Du borde tänka på ditt barns bästa och inte ditt ego!
  • Anonym (mimmi)

Du är en fri vuxen individ och får bo och bosätta dig precis var du vill. Däremot fattar ni beslut om ert gemensamma barn tillsammans, förutsatt att ni har gemensam vårdnad. Var ska barnet bo efter din flytt? Ni måste nå en ny överenskommelse om det.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (mimmi) skrev 2018-08-06 12:53:19 följande:

Du är en fri vuxen individ och får bo och bosätta dig precis var du vill. Däremot fattar ni beslut om ert gemensamma barn tillsammans, förutsatt att ni har gemensam vårdnad. Var ska barnet bo efter din flytt? Ni måste nå en ny överenskommelse om det.

Fast det förstår jag så klart, att jag får flytta. Men i och med att barnet bor hos mig idag och pappan inte ens skulle ha möjlighet att ha barnet på heltid så undrar jag hur mycket pappan kan bestämma och vilka vägar jag måste gå för att få igenom en flytt? Vad händer om jag flyttar bara?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-08-06 13:31:58 följande:

Fast det förstår jag så klart, att jag får flytta. Men i och med att barnet bor hos mig idag och pappan inte ens skulle ha möjlighet att ha barnet på heltid så undrar jag hur mycket pappan kan bestämma och vilka vägar jag måste gå för att få igenom en flytt? Vad händer om jag flyttar bara?

Varför vill du ta ifrån barnen den lilla som har tillsammans med sin pappa?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Nja) skrev 2018-08-06 13:53:03 följande:

Varför vill du ta ifrån barnen den lilla som har tillsammans med sin pappa?

Varför tror du det? Barnet skulle självklart fortfarande få åka till pappan varannan helg.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-08-06 13:56:58 följande:

Varför tror du det? Barnet skulle självklart fortfarande få åka till pappan varannan helg.

Att åka 5 mil tar 40 min?

Att åka 45 mil tar 6h? Barnen ska alltså sitta i en bil 12h varannan helg, 12h som försvinner ifrån tiden med sin pappa. Istället för knappt 1,5h idag.

Hur länge tror du barnen kommer vilja och orka åka 90 mil varannan helg?
  • sextiotalist
    Anonym (Mamman) skrev 2018-08-06 12:40:09 följande:

Det är en väsentlig skillnad på fem mil och 45 mil, både tidsmässigt och kostnadsmässigt (eftersom det är pappan som får stå för både tiden och kostnaden till största delen).
    Fem mil tar väl 35-40 minuter med bil, 45 mil tar minst fem timmar med bil.
    Så ja, du ställer till det för både barnet och pappan, deras umgängestid minskas med minst 8 timmar och kostnaderna ökar rejält.
    För jag misstänker att du inte kommer åka med barnet fram och tillbaka, att du inte kommer betala resorna och kompensera dessa timmar går ju inte eftersom barnet går i skolan
  • Anonym (mimmi)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-08-06 13:31:58 följande:

Över dig kan han inte bestämma ett dugg. Över ert barn bestämmer ni tillsammans. Kan han inte ha barnet på heltid så blir han ju nödgad att låta barnet bo hos dig. Men varför kan han inte ha barnet? Psykisk ohälsa? Fattigdom? Vad?
  • Anonym (?)
    Anonym (mimmi) skrev 2018-08-06 15:19:33 följande:

Över dig kan han inte bestämma ett dugg. Över ert barn bestämmer ni tillsammans. Kan han inte ha barnet på heltid så blir han ju nödgad att låta barnet bo hos dig. Men varför kan han inte ha barnet? Psykisk ohälsa? Fattigdom? Vad?

Ja, varför kan pappan inte ha barnet på heltid TS? Problemet idag är ju att barnet går i skola hos dig, om du flyttar måste ju barnet ändå byta skola, varför inte då till en skola i ett för barnet välbekant samhälle nära dagens bostadsort?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (?) skrev 2018-08-06 15:53:56 följande:

Ja, varför kan pappan inte ha barnet på heltid TS? Problemet idag är ju att barnet går i skola hos dig, om du flyttar måste ju barnet ändå byta skola, varför inte då till en skola i ett för barnet välbekant samhälle nära dagens bostadsort?

Pappan har själv sagt att han inte tänker ha barnet på heltid vilket jag heller inte skulle vilja. Men det är alltså inte ett alternativ ens för pappan själv.

Tycker bara det är så märkligt att en förälder kan välja att bara ta ansvar varannan helg och sedan ställa krav på var den som tar huvudansvaret ska leva. Hade varit en helt annan sak om han hade varit beredd att dela ansvaret. Men vänder mig starkt mot att en förälder kan välja att ta ansvar när hen tycker det passar och samtidigt begränsa den andra förälderns liv.

Det går flyg fram och tillbaka så tiden det skulle ta extra handlar om ett par timmar per gång och självklart skulle jag vara med och betala resorna.
  • Anonym (...)
    sextiotalist skrev 2018-08-06 14:07:49 följande:

Det är en väsentlig skillnad på fem mil och 45 mil, både tidsmässigt och kostnadsmässigt (eftersom det är pappan som får stå för både tiden och kostnaden till största delen).

Fem mil tar väl 35-40 minuter med bil, 45 mil tar minst fem timmar med bil.

Så ja, du ställer till det för både barnet och pappan, deras umgängestid minskas med minst 8 timmar och kostnaderna ökar rejält.

För jag misstänker att du inte kommer åka med barnet fram och tillbaka, att du inte kommer betala resorna och kompensera dessa timmar går ju inte eftersom barnet går i skolan

Den som flyttar får står för resorna.
  • sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2018-08-06 17:43:15 följande:

Den som flyttar får står för resorna.

Det stämmer inte, grundregeln är att umgängesföräldern står för resorna, men sedan finns det praxis att man bidrar efter förmåga om avståndet överstiger 10 mil. Att man sedan önskar något annat är en helt annan sak.
  • Anonym (H)

En flytt ska godkännas av den andra föräldern i det fall barnen anses ha ett etablerat liv med skola och vänner.

Svar på tråden Flytt vid varannan helg