Klängig och mammig (?) bonus
Min sambo har sin 6åriga dotter varannan vecka. Det mesta funkar bra och hon är varken speciellt gnällig eller knepig. Enda kruxet är hon alltid har varit otroligt mammig (har jag fått höra) och verkar hos oss istället ta ut detta på mig. Hennes pappa försöker att göra roliga saker med henne och han är enda som nattar och hämtar på förskolan men ändå blir det mig hon alltid vill sitta bredvid och krama på. Hon väljer bestämt bort sin pappa och vill inte vara nära honom ens. Han är en mycket fin och snäll person och tvingar henne inte att vara med honom om hon inte vill.
Hon är alltså som ett plåster på mig och jag har inga barn sen tidigare och är inte heller speciellt van vid barn. Detta är alltså väldigt påfrestande och jag känner aldrig att jag får vara ifred. Vet att jag borde bli arg och säga ifrån ordenligt när hon är för på, men jag blir liksom aldrig arg.
Till saken hör också att han var blev utbränd hennes första år i livet och då var borta mycket både fysiskt och psykiskt. Men tänker att hon ändå borde välja honom över mig då han ändå är hennes pappa och ofta pratar med henne om vad hon känner och tänker. Han bryr sig ju och ändå ratar hon honom i 8 fall av 10.
Är det någon som har några tips om hur en löser det här? Hur får vi henne att vända sig mer till sin pappa? Ska jag bara öva på att bli arg, kanske bara är för snäll? Känner mig så himla matt och uppgiven :(