• Anonym (GH)

14-åringen vägrar flytta

Jag har två barn, 18 resp 14 år. Jag har varit ensam med dem och levt med knappa resurser och litet nätverk i många år. Nu vill min särbo och jag flytta ihop på en ort 50 mil bort där jag bott tidigare och där jag har ett närverk, där båda vi vuxna har chans till bättre arbets- och bostadsvillkor, och där det finns bra skola.

14-åringen har det lite si och så med vänner sen han började högstadiet och jag tror att den aktuella flytten skulle vara bra för oss som familj och för honom som individ.

14-åringen protesterar och säger blankt nej. Jag säger att han gärna får ge sina synpunkter, att det såklart känns läskigt att flytta och att vi förstås kommer att lyssna på honom när det gäller känslor och åsikter men att beslutet om flytt kommer att tas av oss vuxna.

Senaste från 14-åringen var ?hoppas ni gör slut?, så helst vill han ha kvar allt som det är.

Jag vantrivs där vi bor och med mitt jobb. Jag längtar efter de förändringar flytten kommer att möjliggöra och jag tror att det på sikt blir det bästa även för 14-åringen. Men kommer jag/vi att orka stötta honom igenom det svåra? Hur har andra i liknande sits gjort?

• Svar på tråden 14-åringen vägrar flytta
  • Tecum

När det gäller par som separerar säger alla att barn mår dåligt när föräldrar mår dåligt och att det blir bättre med skilsmässa även om barnen är emot. Alltså måste samma sak gälla här. Så låt honom vänja sig vid tanken, genomför flytten och stötta så gott det går.
    Finns pappan med i bilden, kanske kan 14-åringen bo mer hos honom?

• Anonym (P)

Jag skulle inte rycka upp mitt barn och flytta. Om du väljer att flytta 50 mil bort trots att du har barn som redan har det knepigt i skolan riskerar det att bli värre. Dessutom kommer det inte direkt att leda till en god relation mellan din sambo och din son. Det bäddar för konflikter. Vänta fem år så är sonen vuxen och sen kan du bo var du vill.

• Anonym (H)
    Tecum skrev 2018-08-05 14:12:07 följande:
    När det gäller par som separerar säger alla att barn mår dåligt när föräldrar mår dåligt och att det blir bättre med skilsmässa även om barnen är emot. Alltså måste samma sak gälla här. Så låt honom vänja sig vid tanken, genomför flytten och stötta så gott det går.
    Finns pappan med i bilden, kanske kan 14-åringen bo mer hos honom?
    Håller med
  • Anonym (N)

Finns det studentbostäder där han kan bo?

Många mindenåriga bor själva när de studerar.

• Glinda från Oz
    Anonym (P) skrev 2018-08-05 14:17:45 följande:

Jag skulle inte rycka upp mitt barn och flytta. Om du väljer att flytta 50 mil bort trots att du har barn som redan har det knepigt i skolan riskerar det att bli värre. Dessutom kommer det inte direkt att leda till en god relation mellan din sambo och din son. Det bäddar för konflikter. Vänta fem år så är sonen vuxen och sen kan du bo var du vill.

Det är positivt att han får börja om och få nya vänner inte negativt.
  • Anonym (GH)

Tack för svar!

Pappan finns inte tyvärr och studentboende är detta barn för ungt för. Äldre barnet kommer ev att bli kvar just i studentbostad.

Jag oroar mig ju just för att relationen mellan barnet och sambon kommer att bli sämre. Kompisar däremot tänker jag att det vore bra om han fick nya/bytte skolmiljö. Vi känner ett par barn på nya orten redan.

Det som hag gärna skulle vilja höra om är hur det varit för er som haft halvstora barn som sagt totalnej inför en flytt, och där flytt ändå genomfördes. Hur blev det sen?

Att stanna kvar känns omöjligt, då kan vi inte flytta ihop, inte må bra på jobbet, och vi trivs bara inte. Inte sonrn heller, han bara vet ju inget annat...

• Anonym (Kvinna)

Stackars barn!!

• Anonym (GH)

Tack Limajo för ditt erfarna svar! Det ger mig hopp:)

• Anonym (Mina)

Vänta tills han ska börja gymnasiet. Att komma ny i åttan är socialt självmord.

• amaliaj

Åh så svårt. Som mamma vill man ju alltid att ens barn ska må bra.

Om jag vore i dina klädet skulle jag prata, prata, prata. Förklara mi ståndpunkt men också lyssna. Vad oroar han sig för?

Hur och när vill han ha stöd?

Finns det andra exempel på tonåringar som flyttat som han kan relatera till?

Kan han få påverka skolvalet?

Finns vettiga aktiviteter?

En 14-åring får hänga med när de vuxna flyttar, så är det. Men om du visar hur viktigt han är och hur mycket du vill att ni ALLA ska ha det bra, då tror jag att det ordnar sig.

Kram!

Svar på tråden 14-åringen vägrar flytta