• chantariel

    Hur mycket ska man lirka med sitt barn?

    Hej!

    Jag är en småbarnsförälder som de flesta andra som funderar mycket på hur jag kan ge mitt barn (2,5 år) en bra uppfostran med mycket kärlek.

    Men jag undrar hur mycket man egentligen ska ?dalta? och lirka med sitt envisa småbarn. Min dotter är enormt bestämd, mitt i den så kallade trotsperioden där hon gärna vill få bestämma själv. Det är många fighter vi inte tar och vi försöker ofta lirka, locka och avleda för att få saker att gå smidigt. Men idag, efter en liten batalj precis efter lunch, undrar jag hur mycket man egentligen ska hålla på och lirka med allt.

    Situationen: vi har ätit mat. Rutinen efter mat är som alltid - gå och tvätta händerna och sen sitta på pottan (vi har nyligen pottränat henne och efter maten brukar hon alltid få sitta och kissa - just idag var det flera timmar sedan hon sist hade kissat). Men efter varenda måltid springer hon iväg mot soffan och vägrar tvätta händerna, och sen vägrar hon pottan. Vi lirkar - sitta på stora toaletten eller pottan. Hon väljer toaletten och blir då helt fokuserad på att hon måste stänga och låsa dörren. Du får stänga, säger jag, men inte låsa. Hon skiter i det och låser. Klättrar iaf upp på toaletten och kissar (tror vi). Sen vill hon torka sig själv. Det får hon. Och sen tvätta händerna säger vi, efter att man torkat. Återigen smiter hon iväg och tycker att allt är kul som inte är handtvätt. Här någonstans tar mitt tålamod helt slut. Jag ber en sista gång om hon kan gå in och tvätta händerna, och när hon vägrar så tar jag helt sonika henne, lyfter in i badrummet och tvättar händerna under mycket gråt och vädjan. Sen ska vi sätta på sovblöjan (sova middag). Hon vägrar. Jag orkar inte ens diskutera utan tar på henne blöjan samtidigt som hon sparkar och gråter. Sen lägger vi henne; hon somnar och jag bryter ihop i gråt efter vår maktkamp. Jag vill att saker ska gå smidigt, vill respektera henne. Men varenda gång vi ska kissa, borsta tänderna, tvätta händerna är det samma visa. Hon springer iväg och skrattar och gömmer sig bakom bord och stolar. Och jag bara känner att vissa saker ska bara göras, jag orkar inte hålla på och diskutera v a r e n d a liten grej. Försöker ge henne ansvar och be att hon ska tvätta händerna själv och det går ibland.

    Vad tycker ni? Hur mycket ska man egentligen lirka med sina barn? När som helst nu väntas dessutom ett litet syskon och det kommer inte finnas möjlighet att lirka varenda gång någon viktig grej ska göras. Ok om det hade hänt iblsnd men det är samma sak varenda dag.

    Ursäkta långt inlägg, hoppas att ni orkar läsa - jag ser fram emot era tankar!

  • Svar på tråden Hur mycket ska man lirka med sitt barn?
  • fjanten

    Du/ni verkar förvänta er lite för mycket från ett väldigt litet barn. Att hon ska bli storasyster snart betyder inte att hon är ett stort barn

    Vilka regler är viktigast för er? Välj era fajter. Här tvättar vi händerna efter mat OM de blivit kladdiga - då blir det inget daltande (snarare mer noggrant ätande så det inte blir lika grisigt). Tandborstning tummar vi aldrig med, lirkar EN gång, och annars blir det tandborstning ändå.

    Vi orkar inte hålla på att sätta upp regler för allt, och sedan lirka/dalta som attans så att det följs. Vi har istället vissa grejer som är viktiga, och där är vi hårdare.

    Våra barn är 1,5 och 2,5.

  • Mascaraklumpar

    Det är inte fel att göra som du gör - att ha regler och rutiner, försöka få barnet att följa dem frivilligt men se till att det som ska göras blir gjort oavsett. Men du gör det kanske jobbigare för dig själv än det behöver vara? Jag har också en 2,5-åring och tar fram våtservetterna om hon inte vill tvätta händerna (så länge det handlar om vanligt smuts och inte bajs, rengöringsmedel eller något annat där jag känner att handtvätt faktiskt är nödvändigt). Min äldsta son är 11 och var precis likadan som liten, men han lärde sig att alltid tvätta händerna efter toalettbesök trots att vi inte var så noga med det i den åldern. Jag tror därför inte att det är helt nödvändigt att hålla hårt på det redan nu. 

    Min upplevelse är att ett barn som fyllt 3 går att resonera med på ett helt annat sätt än en 2,5-åring, och då blir sådana där situationer mycket enklare.

  • snöblask

    Välj dina strider är mitt bästa råd annars blir allt snart en maktkamp. Vill hon inte ha sovblöja, bädda med kisslakan hon kanske är mogen att sluta? Handtvätt som andra skriver, våtservetter eller när det absolut är nödvändigt. För min yngsta funkar det med först tvättar vi händerna och sedan går vi ut (eller vad han nu vill) Han kanske inte tvättar sig så noga men lite grann iaf. Och oftast hinner jag hjälpa

  • scanmia

    Barn lär sig otroligt mycket genom att lirka och förhandla, men man kan ju inte tillbringa precis hela tiden med det. Ibland är det snällare att bara göra något snabbt och effektivt istället för att dra ut på plågan. Barn behöver träna på att förhandla och på konflikter och det är därför de kan vara så himla tjorviga. Det finns ingen detalj som är obefintlig nog att inte bråka om. 
    Tips från coachen är att göra det till en lek. Barn är väldigt samarbetsvilliga när de leker så om det är dockan som inte vill tvätta händerna och behöver din dotters hjälp eller om du kallar på den lilla katten istället för dottern när det är dags att äta eller ni går på tigerjakt till badrummet (och handtvätten) eller om ni är bergstroll som stampar upp för trappan så kan det gå mycket smidigare.
    Ett annat sätt är att hjälpa henne att fokusera på det som motiverar henne och det som hon vill göra. Tex så är det dax att läsa en BOK!!! Ja vi ska läsa en bok! Vilken bok vill du höra? Att ni sedan måste gå på pottan/tvätta händerna/sätta på sovblöjan är bara några saker ni måste göra på vägen till det verkliga målet, boken.

  • Iowhannah

    Vi har också en 2,5-åring och upplever lite samma sak. Dock så pottränade han sig själv så det är sällan, för att inte säga aldrig, vi måste tjafsa om den biten. På kvällen får han välja om han ska kissa eller borsta tänderna först och i andra situationer får han helt enkelt inget val, då är det snarare ?nu går vi och tvättar händerna?, ?sätt dig och kissa så ska vi åka bil sen?, osv osv. Tricket som funkar för oss är alltså att inte be honom att göra nåt, vi säger åt honom att göra det.

  • jrockyracoon

    Jag tycker också det låter som att ni sätter för höga krav på barnet.  Med mindre krav på att saker måste gå till på ett visst sätt, tror jag att det blir lite enklare för er.

    Sedan säger du att det blir för jobbigt att prata/lirka om varje liten sak. Det har du kanske rätt i. Men som jag ser det är lirkandet till för att undvika ständiga konflikter. D.v.s. har du ett barn som inte kan ta emot många "order" från vuxna, behöver du hitta sätt att få vardagen att flyta utan att det ständigt blir bråk och tjafs. Ett medel för att få detta att hända är givetvis att sänka kraven på saker som egentligen inte spelar så stor roll. Ett annat medel är att man använder t.ex. avledning, sluga undanmanövrar, fantasirika berättelser, omvänd psykologi, "planer" om hur kvällen ska se ut, så barnet vet vad som väntar, tillsägelser av typen: snart ska vi sluta titta på teve och gå och borsta tänderna, etc. Man gör detta för att få barnet att göra som man vill utan långdraget bråk och tjafs. Detta är för barnets skull eftersom det gör negativa saker med självkänslan hos barn att ständigt behöva tjafsa sig igenom tillvaron.

    Några konkreta exempel: Barnet vill inte borsta tänderna. Man spelar teater där tandtroll och tandfén pratar med barnet och med varandra under tandborstningen. "Hjälp, tandborsten kommer - spring allihop, vi hamnar i sjön om tandborsten tar oss..., etc..."

    Barnet vill inte tvätta händerna: Man låtsats att man är en superhjälte som får alla sina krafter från tvål. Funkade inte, okej. Då förklarar man att du får läsa en extra bok om du gör det här. Okej, funkade inte heller. Man funderar en stund för att hitta på en idé: Kommer du ihåg de här tandtrollen. Jag såg hur de ramlade ner på dina händer. Vi måste ta tvål för att få bort dem... etc...

    Jag vill också betona detta med LAB, lågt affektivt bemötande - d.v.s. föräldern ska (helst) vara lugn, kanske t.o.m. entusiastisk genom allt detta. Rösten är viktig, man behöver lära sig att låta neutral på rösten även om man kanske helst bara vill skrika. Blir man aggressiv är det lätt att man hamnar i konflikterna igen.

    Ibland försöker jag också helt enkelt ge upp vissa krav för att slippa något som jag vet kommer att leda till en riktig långvarig konflikt. Om t.ex. barnet vill ha knäckemacka till lunch kan jag gå med på det, även om jag inte tycker det är en bra idé egentligen - för jag vill och orkar inte ta en ytterligare fight denna dag, etc.

    Efter ett tag så lär man sig vad som funkar för ens eget barn, och vilken typ av avledningar / trick man kan använda sig av för just henne/honom. Men det är en väldigt kreativ process att försöka komma på saker, och inte alls lätt. Men nu märker jag att det kommer mer och mer automatiskt, munnen säger saker som ibland är riktigt snillrika, utan att jag ens tänker på det. Jag ljög häromdagen ihop att man kunde få skorpion-sjukan om man gick med skorna i vattnet och det fungerade faktiskt ganska bra. Vår flicka slutade trampa omkring i sjön med skorna på. Inte toppen förstås att behöva ljuga för barnet, men hellre det än att man ska behöva bråka om allt!

  • legomum

    När mina var 2.5 var det lättare att avleda dåligt humör och busa sig till vad jag ville (sitta vid bordet, tandborstning, klä på sig, städa osv).

    Men jag lirkade inte, det är som att tjata i mina öron.. och det avskyr jag.

    Jag gav dem chansen att avsluta leken.. med ...om en liten stund ska vi gå hem från parken...eller åk sista varvet i rutchkanan nu... ofta blev det problem eftersom jag har uteungar och de vill bara inte in men ett okejdå Eeen gång till då men sedan går vi... det brukar fungera.

    Hellre en smidig vardag än en full i bråk, tids nog kommer det i allafall.

Svar på tråden Hur mycket ska man lirka med sitt barn?