Hur mycket ska man lirka med sitt barn?
Hej!
Jag är en småbarnsförälder som de flesta andra som funderar mycket på hur jag kan ge mitt barn (2,5 år) en bra uppfostran med mycket kärlek.
Men jag undrar hur mycket man egentligen ska ?dalta? och lirka med sitt envisa småbarn. Min dotter är enormt bestämd, mitt i den så kallade trotsperioden där hon gärna vill få bestämma själv. Det är många fighter vi inte tar och vi försöker ofta lirka, locka och avleda för att få saker att gå smidigt. Men idag, efter en liten batalj precis efter lunch, undrar jag hur mycket man egentligen ska hålla på och lirka med allt.
Situationen: vi har ätit mat. Rutinen efter mat är som alltid - gå och tvätta händerna och sen sitta på pottan (vi har nyligen pottränat henne och efter maten brukar hon alltid få sitta och kissa - just idag var det flera timmar sedan hon sist hade kissat). Men efter varenda måltid springer hon iväg mot soffan och vägrar tvätta händerna, och sen vägrar hon pottan. Vi lirkar - sitta på stora toaletten eller pottan. Hon väljer toaletten och blir då helt fokuserad på att hon måste stänga och låsa dörren. Du får stänga, säger jag, men inte låsa. Hon skiter i det och låser. Klättrar iaf upp på toaletten och kissar (tror vi). Sen vill hon torka sig själv. Det får hon. Och sen tvätta händerna säger vi, efter att man torkat. Återigen smiter hon iväg och tycker att allt är kul som inte är handtvätt. Här någonstans tar mitt tålamod helt slut. Jag ber en sista gång om hon kan gå in och tvätta händerna, och när hon vägrar så tar jag helt sonika henne, lyfter in i badrummet och tvättar händerna under mycket gråt och vädjan. Sen ska vi sätta på sovblöjan (sova middag). Hon vägrar. Jag orkar inte ens diskutera utan tar på henne blöjan samtidigt som hon sparkar och gråter. Sen lägger vi henne; hon somnar och jag bryter ihop i gråt efter vår maktkamp. Jag vill att saker ska gå smidigt, vill respektera henne. Men varenda gång vi ska kissa, borsta tänderna, tvätta händerna är det samma visa. Hon springer iväg och skrattar och gömmer sig bakom bord och stolar. Och jag bara känner att vissa saker ska bara göras, jag orkar inte hålla på och diskutera v a r e n d a liten grej. Försöker ge henne ansvar och be att hon ska tvätta händerna själv och det går ibland.
Vad tycker ni? Hur mycket ska man egentligen lirka med sina barn? När som helst nu väntas dessutom ett litet syskon och det kommer inte finnas möjlighet att lirka varenda gång någon viktig grej ska göras. Ok om det hade hänt iblsnd men det är samma sak varenda dag.
Ursäkta långt inlägg, hoppas att ni orkar läsa - jag ser fram emot era tankar!