• Serendipity1

Drack vattenpöls-vatten

Min dotter på 18 månader stoppade igår handen i en rätt jordig vattenpöl och sög på handen - hon hann göra det två gånger. Är orolig att det kan vara farligt nu när det är varmt (fast tack och lov inte lika varmt som för några dagar sedan). Vet ju att bakterier växer till sig väldigt mycket snabbare i vatten när det är varmt, särskilt stillastående vatten. Tänker också på att fåglar gärna badar i och dricker ur dessa pölar.

Hade det varit höst och jag visste att det var helt färskt regnvatten hade jag nog inte oroat mig såhär, även om jag absolut inte vill att min dotter ska få i sig detta vatten oavsett årstid/status på vattnet.

Orolig och undrar om andras barn också gjort så och hur det gått.  Antar att det inte är helt ovanligt...?

• Svar på tråden Drack vattenpöls-vatten
  • Intenuintesåhär

Min dotter är 20 månader. Igår hann hon sleva upp vatten från en central fontän med spaden och slicka i sig lite. Jag fick hälsoångest direkt men jag tänker att så länge de inte blir dåliga så skulle inte jag vidta någon åtgärd. Förutom att springa något snabbare när man ser att situationen är på väg. Barn äter och dricker de mest konstiga saker, magen tål mer än vi vill tro.

• Fru Ve

Min son på 17 månader är snabb som blixten och stoppar allt i munnen. Han har bla ätit kattmat blötfoder, död mus som katten tog in, jord, sand, vatten från pölar, bajs (sitt eget...). Han mår utmärkt och har knappt varit sjuk alls hittills i sitt liv. Så oftast är det inte farligt - men otroligt äckligt!!!

• Serendipity1

Oj, död mus lät otäckt! Men skönt att höra att det är fler som stoppar i sig allt möjligt och klarar det bra (och min dotter mår ju bra, så verkar inte ha tagit skada av pölvattnet).

Svar på tråden Drack vattenpöls-vatten