• Daimstruten

Kombinerad tvätt/torktumlare eller en av varje?

Jag har planer på att göra om tvättrummet till ett kombinerat tvättrum/badrum. Det är inget gigantiskt utrymme utan ca 160 x 300 cm. Jag skulle vilja göra rummet så praktisk det bara går. Tanken är att den ska användas för att sköta tvätten i samt som badrum kanske främst för mig och tonårsdottern eftersom vi har mest badrumsprylar.

I dagsläget finns där en tvättmaskin och en torktumlare, men för att vinna utrymme funderar jag på om en kombinerad tvätt- och torktumlare kan vara ett alternativ. Det som tumlas idag är vanligtvis handdukar och sängkläder. 

Vad tror ni andra? Behöver jag ha en av varje eller kan jag klara mig med en kombinerad? Jag kan tyvärr inte sätta dom som en pelare på varandra för då skymmer dom ett fönster och jag tror känslan lätt blir klaustrofobisk då taket är sluttande och inte jättehögt på fönstersidan. 

• Svar på tråden Kombinerad tvätt/torktumlare eller en av varje?
  • GAndrea

Jag har sålt vitvaror och kommer alltid att rekommendera 2 olika. Dels tar tvätten ofta 7 kg och torktumlaren 5, så fyller man maskinen kanske man måste plocka ut något. Sen om man tvättar mycket i rad så är det irriterande att maskinen är upptagen i ca 5 timmar! Men tvättar man en tvätt om dagen och då inte har tvättdag, eller som du inte tumlar allt så kan det funka. Är det dessutom platsbrist så hade jag kört på en kombinerad.

• katrinp

Jag rekommenderar verkligen en av varje. En kombinerad brukar ta ofantligt lång tid på sig. Vår gamla tog minst 6 timmar för att tvätta(snabbprogram) och torka medan nu tar det ca två timmar med en av varje.

• riboflavin

Även om separata tar upp mycket golvyta kanske det ändå lönar sig då det ger en hel del förvaringsyta på en bänkskivan ovanpå. Jag gissar att både du och dottern har en del grejer som behöver förvaras i en separat möbel annars?

Väljer du ändå en kombinationsmaskin så är de väldigt bra idag, vi trivdes toppen med våra, men i nya lägenheten stod redan separata maskiner, annars hade den fått följa med.

Det finns idag också bra maskiner som är lite mindre än standard som skulle kunna funka bra när man har begränsad golvyta. Är man bara två stycken så räcker de till storleksmässigt. Våra maskiner är bara 50 cm djupa exempelvis och passar bra i vårt långsmala badrum. Skulle gissa att vårt badrum är ungefär i samma storlek som ditt, men lite långsmalare. Såklart kanske ert känns trängre iom snedtak men det borde rymmas både separata maskiner och ett ok badrum.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin

Skulle ju ha med en bild också. Det är inte jättestort men fungerar absolut med dubbla maskiner. Vi har dessutom jättebra förvaring i överskåp ovanpå maskinerna.
  • Aniiee

En av varje. Ställ torktumlaren ovanpå tvättmaskinen om ni inte absolut behöver ha dem under en bänk.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Daimstruten
    riboflavin skrev 2018-08-03 15:39:48 följande:

Skulle ju ha med en bild också. Det är inte jättestort men fungerar absolut med dubbla maskiner. Vi har dessutom jättebra förvaring i överskåp ovanpå maskinerna.

Kul att få se en bild. Den stämmer dessutom rätt bra med en av dom ritningar jag själv gjort. Däremot tror jag inte jag får plats med allt på rad utan jag blir tvungen att sätta dusch med infällbara väggar framför toaletten.
  • riboflavin
    Daimstruten skrev 2018-08-03 19:15:43 följande:

Kul att få se en bild. Den stämmer dessutom rätt bra med en av dom ritningar jag själv gjort. Däremot tror jag inte jag får plats med allt på rad utan jag blir tvungen att sätta dusch med infällbara väggar framför toaletten.

Ja, det har du nog rätt i. Mätte nu, och vårt rum är 3.50 m långt, och det är ganska tätt mellan tvättmaskin, handfat, toa och dusch. Jag hade nog valt dusch och toalettstol sida vid sida istället för mitt emot varandra om du kan få det att fungera med placeringen av avlopp och inte påverkas av snedtaket. I mina ögon skulle det se minst trångt ut.
Svar på tråden Kombinerad tvätt/torktumlare eller en av varje?