• Anonym (Mamma till 2)

Mamma med cancer. Vad väntar?

Min mamma har sedan ett tag haft extremt ont i magen och legat inne på sjukhus pga det i omgångar. I övrigt har hon varit sängliggande hemma pga smärtan. Det har röntgats och tagits prover och hon är inbokad för möte med onkologen i nästa vecka för att få riktig genomgång av sina provresultat. Jag har dock förstått att det är spridd cancer. Tror bukhinnan nämndes.

Vad har jag att vänta? Är det alltid kört och inom relativt kort tid? Är det sängliggande som gäller framöver?

• Svar på tråden Mamma med cancer. Vad väntar?
  • Anonym (:()

Så tråkigt :(. Går ju aldrig att svara på. Det beror på var primärtunören sitter, vilka organ som är engagerade. Min erfarenhet säger dock att när bukhinnan är drabbad har det gått långt och att tänka ett år framåt är optimistiskt.

Hur mår hon nu? Påbörjat någon behandling?

• Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (:() skrev 2018-08-03 12:51:18 följande:

Så tråkigt :(. Går ju aldrig att svara på. Det beror på var primärtunören sitter, vilka organ som är engagerade. Min erfarenhet säger dock att när bukhinnan är drabbad har det gått långt och att tänka ett år framåt är optimistiskt.

Hur mår hon nu? Påbörjat någon behandling?

Hon går endast på smärtstillande just nu. Blir möte på onsdag med onkologen i nästa vecka där jag antar att man går igenom allt mer i detalj samt diskuterar behandlingsalternativt. Vad är det normalt som gäller? Cellgifter?
  • Anonym (:()
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2018-08-03 12:56:09 följande:

Hon går endast på smärtstillande just nu. Blir möte på onsdag med onkologen i nästa vecka där jag antar att man går igenom allt mer i detalj samt diskuterar behandlingsalternativt. Vad är det normalt som gäller? Cellgifter?

Jag skulle gissa på cellgifter, eventuellt strålning. Ibland kan man operera om man tror det kan öka livslängden eller minska smärta. Men allt är ju så väldigt beror på. Och inte att förglömma, vad patienten vill.

Vissa landsting vid vissa cancrar där bukhinnan är involverad kan man göra en typ av operation där man ger cellgift direkt på bukhinnan vid en operation. Finns så otroligt många olika sätt att behandla en cancer. Jag antar att någon följer med din mamma till onkologen?
  • Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (:() skrev 2018-08-03 13:24:03 följande:
    Jag skulle gissa på cellgifter, eventuellt strålning. Ibland kan man operera om man tror det kan öka livslängden eller minska smärta. Men allt är ju så väldigt beror på. Och inte att förglömma, vad patienten vill.

Vissa landsting vid vissa cancrar där bukhinnan är involverad kan man göra en typ av operation där man ger cellgift direkt på bukhinnan vid en operation. Finns så otroligt många olika sätt att behandla en cancer. Jag antar att någon följer med din mamma till onkologen?
    Tack för svaren. Får väl höra lite mer vad som gäller efter mötet. Min pappa följer mamma på mötet.
Svar på tråden Mamma med cancer. Vad väntar?