Adoptera katt? Inomhuskatt?
Hej! Jag undrar om det är någon därute som kan ge lite råd. Jag har hela mitt liv varit omringad av djur och har en stor del av livet haft katt när jag växte upp hos mina föräldrar. Har nu pluggat i tre år och bott hemifrån men saknat att ha djur omkring mig. Jag har bara bott i en lite etta så har inte velat skaffa något djur då det är för liten boyta. Nu är det så att jag och min sambo ska flytta till en tvåa som är mycket större och jag har börjat längta efter att skaffa en misse. Min sambo älskar katter men vill att vi ska vänta lite och det vill jag också så att vi är säkra på att vi ska bo kvar i nya lägenheten. Om vi sedan har bestämt oss så vill jag adoptera en katt eftersom ett av kraven är att de ska va inne, vill inte uppfostra en katt till att va inne om de egentligen kan va ute då jag är van vid utekatter. Nu till problemet. Både jag och min sambo jobbar heltid och jag jobbar som sjuksköterska så har ett lite mer oregelbundet schema än min sambo då han jobbar som fysioterapeut. Mina föräldrar tycker att det är dumt av oss att skaffa en innekatt när vi jobbar heltid och katten riskerar att vara själv vissa dagar. Jag har pratat med en kollega som har en innekatt och hon tycker att hennes katt vant sig att va själv hemma. Vad är era erfarenheter? Måste jag vänta till vill kan bo så att katten kan vara ute på dagarna eller är det okej att skaffa en katt som måste va inne? En fråga till är om ni har några erfarenheter av att vänja katten vid att va ute sedan den tidigare varit innekatt?