• whippitwhippet

Möjligt få utredning om man har två barn?

Jag och min man har två barn, 9 och 12 år och har sedan 2015 försökt få ett tredje. Det har resulterat i två graviditeter som slutat i MA, det första var hösten 2015, det andra våren 2018. Jag upplever att något ändrades efter mitt första missfall, min mens har nästan försvunnit och är mer en brunaktig flytning i två dagar. Jag tänker att slemhinnan kanske inte växer till och gör att äggen inte kan fästa. Var i kontakt med vården efter första missfallet men fick då ingen hjälp alls, mer än ett blodprov för att se om jag har ägglossning, vilket jag har. Men är det möjligt att få mer hjälp än så? Den läkare jag pratade med då tyckte inte att de kunde göra något mer eftersom jag och min partner redan har två barn. Jag fyller 39 snart så känner lite att tiden håller på att rinna ut också...

• Svar på tråden Möjligt få utredning om man har två barn?
  • EpicNurse

Troligtvis inte eftersom ni har två gemensamma barn.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • UndrandeSökare
    whippitwhippet skrev 2018-08-02 13:00:57 följande:

Jag och min man har två barn, 9 och 12 år och har sedan 2015 försökt få ett tredje. Det har resulterat i två graviditeter som slutat i MA, det första var hösten 2015, det andra våren 2018. Jag upplever att något ändrades efter mitt första missfall, min mens har nästan försvunnit och är mer en brunaktig flytning i två dagar. Jag tänker att slemhinnan kanske inte växer till och gör att äggen inte kan fästa. Var i kontakt med vården efter första missfallet men fick då ingen hjälp alls, mer än ett blodprov för att se om jag har ägglossning, vilket jag har. Men är det möjligt att få mer hjälp än så? Den läkare jag pratade med då tyckte inte att de kunde göra något mer eftersom jag och min partner redan har två barn. Jag fyller 39 snart så känner lite att tiden håller på att rinna ut också...

Du kan nog glömma hjälp hos Landstinget eftersom ni har 2 gemensamma barn, försök hos någon privat gynekolog i Sverige annars vänd er utomlands.

Problemet är troligtvis att dina ägg är för gamla tyvärr, det blir kromosomfel på dem när man blir äldre.

Men äggdonation kan vara en lösning.

Ni kan söka hjälp hos privata kliniker utomlands, det har jag och min man gjort hos Avaclinic i Riga.
  • Klora
    UndrandeSökare skrev 2018-08-02 20:40:47 följande:

Du kan nog glömma hjälp hos Landstinget eftersom ni har 2 gemensamma barn, försök hos någon privat gynekolog i Sverige annars vänd er utomlands.

Problemet är troligtvis att dina ägg är för gamla tyvärr, det blir kromosomfel på dem när man blir äldre.

Men äggdonation kan vara en lösning.

Ni kan söka hjälp hos privata kliniker utomlands, det har jag och min man gjort hos Avaclinic i Riga.

Så behöver det verkligen inte vara!!

Jag är 39 år och efter prover så visade det sig att jag har bra äggreserver! Och alla kvinnor oavsett ålder kan ja kromosom fel på äggen....

Till ts, sök hjälp hos en privat klinik.
  • UndrandeSökare
    whippitwhippet skrev 2018-08-17 14:21:18 följande:

Jaha, det verkar vara privat vård som gäller då. Tack för svar.

Det du kan testa själv im du misstänker progesteronbrist är att besöka en privat gyn och försöka få Lutinus vaggissar utskrivet på recept. De innehåller progesteron. Man tar 1-2st 3ggr per dag start efter ÄL och sluta vid mens alt vid graviditet sluta i v.14.

Lyckas du inte få recept kan man köpa Progesterall progesteronkräm receptfritt på tex Gravidkollen.se

Lycka till !
Svar på tråden Möjligt få utredning om man har två barn?