• Anonym (..)

Hur ska jag få tag på journalkopia??

Jag va inne på e- tjänsterna och skulle beställa journalkopia från min mvc men mvc hade ingenstans där man kunde trycka på beställ journalkopia så jag skrev till en annan mottagning att jag vill beställa mvcs journal och fick som svar att då får jag ringa till mvc och be dom skriva ut journalkopia. Så jag ringde dit men barnmorskan jag pratade med sa att hon inte får skriva ut journalkopia. Men jag har ju rätt att få en kopia!!! Hur ska jag annars få journalkopia om mvc inte kan lämna ut den???!! Min bm är på semester och behöver den nu

• Svar på tråden Hur ska jag få tag på journalkopia??
  • EpicNurse

Man loggar in på 1177 och beställer. Man får skriva i fritext exakt vad man vill ha så kommer det på posten. Vårdpersonal får inte själva skriva ut.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (..)
    EpicNurse skrev 2018-08-01 10:29:52 följande:

Man loggar in på 1177 och beställer. Man får skriva i fritext exakt vad man vill ha så kommer det på posten. Vårdpersonal får inte själva skriva ut.

Min mvc är inte kopplat till den funktionen så man måste ringa in till mottagningen och beställa. Har kontaktat både kundtjänst för e tjänsterna och kontaktcenter och alla säger att jag måste ringa och ta kontakt med den mottagningen
  • Långbenopluto

Men varför behöver du den? Du kan ju bara logga in på hemsidan så ser du den och kan även visa andra om det är nåt speciellt du vill visa.

• Akira Öken
    Salmiakk skrev 2018-08-01 10:57:47 följande:

Men varför behöver du den? Du kan ju bara logga in på hemsidan så ser du den och kan även visa andra om det är nåt speciellt du vill visa.

Många mottagningar och sjukhus är inte anslutna till dessa e-tjänster. Självklart ska man kunna kontakta mottagningen för att få en utskrift.
  • Anonym (..)
    Salmiakk skrev 2018-08-01 10:57:47 följande:

Nej för mottagningen är inte kopplat till e tjänsternas funktion beställ journalkopia
  • Anonym (..)
    EpicNurse skrev 2018-08-01 10:29:52 följande:

Får vårdpersonal skriva ut journalkopia om jag går till mottagningen och visar legitimation istället för att ringa?
  • Anonym (A)
    Salmiakk skrev 2018-08-01 10:23:38 följande:
    Ring och fråga den ansvariga om detta. 
    Ja, ring.
  • EpicNurse
    Anonym (..) skrev 2018-08-01 11:08:20 följande:

Får vårdpersonal skriva ut journalkopia om jag går till mottagningen och visar legitimation istället för att ringa?

Nej, egentligen inte. Inte här i alla fall. Vi får inte skriva ut och ge till patienten.

Det är många många mottagningar som inte är kopplade till 1177s journaltjänst, bl.a. förlossningen här där jag bor. Men jag kunde utan problem logga in och skriva exakt vad jag ville ha utskrivet och fick hem det. Bara för att man inte kan läsa journalen online innebär det inte att man inte kan få hemskickat.
  • Glinda från Oz

Gå till mottagningen och säg att du vill ha journalkopian. Du kommer få visa legitimation och skriva på ett papper. Journalen kommer sen att skickas till dig mot en administreringskostnad.

• Rosa Fluff
    EpicNurse skrev 2018-08-01 11:31:59 följande:

Nej, egentligen inte. Inte här i alla fall. Vi får inte skriva ut och ge till patienten.

.

Fast det där stämmer inte. Jag jobbar som vårdadministratör och patienten har alltid rätt att få sin journal, utan att gå via 1177. Även om den kontaktade vårdpersonalen inte kan skriva ut den själv så ska det finnas nån som har ansvar för det på mottagningen.
  • Anonym (..)
    EpicNurse skrev 2018-08-01 11:31:59 följande:

Det är många många mottagningar som inte är kopplade till 1177s journaltjänst, bl.a. förlossningen här där jag bor. Men jag kunde utan problem logga in och skriva exakt vad jag ville ha utskrivet och fick hem det. Bara för att man inte kan läsa journalen online innebär det inte att man inte kan få hemskickat.

Man kan läsa journalen Online men man kan inte få det hemskickat pga finns ingenstans där man kan klicka på beställ journalkopia man kan bara beställa tid avboka tid m.m via 1177 på denna mottagning
  • EpicNurse
    Anonym (..) skrev 2018-08-01 11:50:07 följande:

Man kan läsa journalen Online men man kan inte få det hemskickat pga finns ingenstans där man kan klicka på beställ journalkopia man kan bara beställa tid avboka tid m.m via 1177 på denna mottagning

Men när man beställer så ska man inte vara inne på någon specifik mottagning. Bara inloggad. Sen efter man har valt att man ska beställa så väljer man varifrån.
  • EpicNurse
    Rosa Fluff skrev 2018-08-01 11:48:44 följande:

Fast det där stämmer inte. Jag jobbar som vårdadministratör och patienten har alltid rätt att få sin journal, utan att gå via 1177. Även om den kontaktade vårdpersonalen inte kan skriva ut den själv så ska det finnas nån som har ansvar för det på mottagningen.

Hos oss får ingen skriva ut. Herregud, hur skulle det se ut om alla ville ha med sig en massa journal. Helt ohållbart. Alla kan skriva ut men vi får inte.

Vi hänvisar till en slags journalservice eller alternativt 1177 om man inte vill ringa. Och som jag sa så gäller detta hos oss. Svarar inte för hur det är på andra sjukhus.
  • EpicNurse

Man går in på *övriga tjänster* och sedan *journal- och arkivservice*.

Kanske ser olika ut i olika län dock...

• Anonym (..)
    EpicNurse skrev 2018-08-01 13:24:04 följande:

Man går in på *övriga tjänster* och sedan *journal- och arkivservice*.

Kanske ser olika ut i olika län dock...

Har gått in där också och fått bekräftat från både mottagningen och kundservice att det inte går att beställa journalkopior från den mottagningen via 1177 , man kan bara beställa tid avboka m.m. alla mottagningar har inte så man kan beställa det via 1177
  • EpicNurse
    Anonym (..) skrev 2018-08-01 13:45:20 följande:

Har gått in där också och fått bekräftat från både mottagningen och kundservice att det inte går att beställa journalkopior från den mottagningen via 1177 , man kan bara beställa tid avboka m.m. alla mottagningar har inte så man kan beställa det via 1177

Okej!
Svar på tråden Hur ska jag få tag på journalkopia??