• Anonym (Less)

Kan undervikt skapa fertilitetsproblem bortsett från utebliven ägglossning?

Jag vet att ägglossning och mens kan försvinna om man är underviktig, men kan det skapa fertilitetsproblem bortsett från det?

Är enligt bmi underviktig och har försökt bli gravid i över 2 år nu utan att plussa naturligt en enda gång. Plussade dock 2 gånger efter IVF men det slutade med tidiga missfall bägge gånger. För 3.5 år sen blev jag gravid naturligt på första försöket och det var inga problem under graviditeten. Då vägde jag runt 5 kg mer än vad jag gör nu (men var fortfarande aningen underviktig enligt bmi), kan det vara vikten trots att jag har ägglossning? Läkarna har inte hittat något fel på oss.

• Svar på tråden Kan undervikt skapa fertilitetsproblem bortsett från utebliven ägglossning?
  • Anonym (N)

Ja alltså om du inte ens lyckas förse din egen kropp med tillräcklig näring så inser nog kroppen att den aldrig skulle palla en graviditet och att försörja ett foster med näring i 9 månader.

Varför ser du inte bara till att äta ordentligare..?

• Anonym (Kristin)

Ja om kroppen inte har tillräckligt med näring så kan det bli svårt att bli gravid och behålla en graviditet. Din kropp ska ju förse det växande barnet med näring och finns det ingen depå att ta av i din kropp så blir det inget barn helt enkelt.

Skulle försöka lägga fokus på att få upp en hälsosam vikt och proppa kroppen full av näring/vitaminer etc för att verkligen ha något att utgå ifrån.

• Anonym (Less)

Fast det är inte så att jag inte äter, det gör jag. Har alltid varit underviktig, även som barn, har aldrig varit normalviktig enligt bmi. Visst är jag smal men inte så smal som man kan tänka sig om man bara ser mitt bmi. När jag vägde som mest mådde jag dåligt i min egen kropp och tyckte det kändes obehagligt och då var jag ändå fortfarande aningen underviktig enligt bmi. Kände mig svullen, fet, låren gned mot varandra, ville inte visa mig i bikini osv. Så jag vill inte dit igen. Jag äter oftast rätt mycket men har ett väldigt aktivt jobb och går också dagligen långa promenader. Är alltså inte smal för att jag inte äter och får i mig nån näring.

• Anonym (E)

Undervikt behöver inte vara ett resultat av svält. BMI kan tillämpas på befolkningsnivå men det är inte alls vettigt att säga att alla ska ha ett BMI mellan 19-25 för att vara friska. En del är naturligt underviktiga, så handlar det inte om att du väger 20 kg och svälter dig så tror jag inte du behöver oroa dig. Huvudsaken är att du tillgodoser ditt (och fostrets) närings- och energibehov, inte att din vikt ligger på en särskild siffra.

• Anonym (Li)

Tror inte någon menar art ts svälter sig. Men uppenbarligen äter hon inte tillräckligt.

Låter också konstigt om man hellre väljer att inte kunna bli gravid istället för att bara äta upp sig under en period och må lite sämre i sin kropp, men åtminstone kunna få barn. Märkligt resonemang.

• Anonym (Kristin)
    Anonym (Less) skrev 2018-07-28 11:55:04 följande:

Fast det är inte så att jag inte äter, det gör jag. Har alltid varit underviktig, även som barn, har aldrig varit normalviktig enligt bmi. Visst är jag smal men inte så smal som man kan tänka sig om man bara ser mitt bmi. När jag vägde som mest mådde jag dåligt i min egen kropp och tyckte det kändes obehagligt och då var jag ändå fortfarande aningen underviktig enligt bmi. Kände mig svullen, fet, låren gned mot varandra, ville inte visa mig i bikini osv. Så jag vill inte dit igen. Jag äter oftast rätt mycket men har ett väldigt aktivt jobb och går också dagligen långa promenader. Är alltså inte smal för att jag inte äter och får i mig nån näring.

Trots det så får du nog vackert försöka hitta en kost som ger dig vad kroppen behöver för att klara en graviditet och se det som en medicin helt enkelt. Träna styrketräning kanske?

Att du ser dig som fet och äcklig fast du ändå räknades underviktig känns lite oroväckande.

Att din kropp inte fungerar borde väl vara en väckarklocka för din fertilitet tycker i alla fall jag

Att vara hälsosam har flera betydelser och det innebär inte att ens egna tyckande är det korrekta.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Li) skrev 2018-07-28 12:45:37 följande:

Tror inte någon menar art ts svälter sig. Men uppenbarligen äter hon inte tillräckligt.

Låter också konstigt om man hellre väljer att inte kunna bli gravid istället för att bara äta upp sig under en period och må lite sämre i sin kropp, men åtminstone kunna få barn. Märkligt resonemang.

Det handlar inte om att inte hellre äta upp sig under en period, det handlar om (precis som jag tydligt säger i trådstarten) om undervikt kan ge andra problem än utebliven/oregelbunden ägglossning. Alltså om fertilitetsproblemen överhuvudtaget kan ha med vikten att göra. Ingen av läkarna jag träffat har någonsin ens nämnt min vikt och att det skulle kunna vara orsaken, jag bara funderar själv på alla tänkbara faktorer.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Kristin) skrev 2018-07-28 12:48:28 följande:

Trots det så får du nog vackert försöka hitta en kost som ger dig vad kroppen behöver för att klara en graviditet och se det som en medicin helt enkelt. Träna styrketräning kanske?

Att du ser dig som fet och äcklig fast du ändå räknades underviktig känns lite oroväckande.

Att din kropp inte fungerar borde väl vara en väckarklocka för din fertilitet tycker i alla fall jag

Att vara hälsosam har flera betydelser och det innebär inte att ens egna tyckande är det korrekta.

Hur vet du att det har med vikten att göra då? Jag vill inte ha dina eller andras gissningar eller fördomar, jag vill ha fakta. Hur menar du att min kropp inte fungerar och att det skulle vara en väckarklocka för fertiliteten?
  • Anonym (Läs på)

De artiklar jag hittar talar om ett samband mellan undervikt och fertilitet. Kan tyvärr inte länka från telefonen men kika in på Google Scholar och sök på fertility underweight.

Man verkar tro att svårigheter att bli gravid har med kroppsfetthaltens påverkan på hormonerna. Det är detta som i förlängningen gör att kvinnans ägglossning ibland försvinner vid låg kroppsvikt. Såklart finns en påverkan på dessa hormoner långt innan ägglossningen försvinner, det är bara ett av flera symtom som påverkar fertiliteten. Förmågan att bli gravid och böra en graviditet är nära förknippat med att kroppens hormonerna processer fungerar, det är dessa processer man tror uteblir vid för låg kroppsfetthalt.

Utöver att orsaka svårigheter att bli gravid kan grav undervikt också orsaka svårigheter att fullfölja en graviditet. Enligt siffror från amerikanska hälsovårdsmyndigheten (hittar dock inte deras källa) kan så mycket som 12% av infertilitetsfallen kopplas till undervikt.

Undervikt i sig är nog inte ensamt en orsak som gör det svårt för dig att bli gravid, du verkar ju vara smal men frisk och aktiv, alltså får du i dig det du behöver för att träna och leva, sannolikt kan det dock ha en hormonell påverkan som i samband med andra faktorer försvårar för dig.

Svar på tråden Kan undervikt skapa fertilitetsproblem bortsett från utebliven ägglossning?