• MorTillTheo

Underhållning åt barn på flyg

Hejsan!

Vi ska resa till Prag på måndag och nu funderar jag på appar att ladda ner till sonen (snart 2 år) som inte kräver internet.

Fast jag inte vill så är min son såååå jätteintresserad av all teknologi och vi ska se det som nått positivt egentligen nu när vi ska åka men har så dålig fantasi kring appar så skulle vilja ha hjälp med detta:)

Tack!

• Svar på tråden Underhållning åt barn på flyg
  • legomum

Tyvärr har jag inga apptips. Varför inte ta med lite kritor och block? Rita upp en bilväg på en tygbit och två bilar? Finns ritkort på akademibokhandeln m suddbar penna alt att du laminerar egna ritkort du förberett med konturer av saker ditt barn gillar (whiteboardpennor fungerar bra och att sudda m papper sen).

Pixiebok.

Några smådjur.

Lite snacks.

Man Kan faktiskt uppehålla dem på flyget utan mobilen ;)

Finns massor av tips om du tittar på pintrest och söker toddler + busy bags får du fram mängder av ideer som kanske passar bättre.

Trevlig resa!

• MorTillTheo
    legomum skrev 2018-07-27 22:24:00 följande:

Tyvärr har jag inga apptips. Varför inte ta med lite kritor och block? Rita upp en bilväg på en tygbit och två bilar? Finns ritkort på akademibokhandeln m suddbar penna alt att du laminerar egna ritkort du förberett med konturer av saker ditt barn gillar (whiteboardpennor fungerar bra och att sudda m papper sen).

Pixiebok.

Några smådjur.

Lite snacks.

Man Kan faktiskt uppehålla dem på flyget utan mobilen ;)

Finns massor av tips om du tittar på pintrest och söker toddler + busy bags får du fram mängder av ideer som kanske passar bättre.

Trevlig resa!

Tack för svar!

Vi har en hel hög med sådana saker med oss och vi ser mobilen som den absolut sista utvägen om han skulle vara hemsk på planet det är nämligen första gången han flyger så vi vill vara förberedda;)

Tack så mkt !
  • MrsAJ88

Vi laddar ner offlineavsnitt på Netflix av typ Bamse, Alfons Åberg och Greta gris till vår dotter på 2,5 år. IPaden är oslagbar vid flygresor...

• Anonym (...)

Saker som pennor funkar i ca 2 minuter innan de börjar rulla ner på golvet under alla säten. Att köra med bilar på ett flygplansbord är kul i 30 sekunder. Smådjur försvinner snabbt mellan sätena. IPad är en fantastisk uppfinning, utöver vanliga böcker.

Kolla pappasappar.se om du hittar något bra. Där finns mängder av tips/recensioner.

Kanske:

Pango playground

Find-It och match it up från MyFirstApp

VideoTouch.

Busy shapes.

Wee trains -bygg tåg.

Barnens pussel från tappy happy kids (de har flera bra spel).

Saco mini har en del kul spel.

Lekrummet lär dig med Max.

Barnlabyrint.

.... Det finns hur mycket som helst.

• Jsv17

Som nanny under 7år så har jag underhållit många barn på flygplan både kortare och längre turer. iPad hade inte slagit stort ännu då (slutade 2012) men det fanns Gameboys, bärbara dvd:er och dylikt. Jag har inga tips om appar då min son är för lite än och ser på sin höjd nån babblarna sång, men när vi flög med honom för en månad sen så hade jag laddat ner babblarna app med sångerna på, för att precis som du i nödfall om han skulle bli helt tokig. Behövdes inte för han sov både dit och hem. Det jag lärt mig dock är att du känner ditt barn bäst, vad hjälper i andra situationer, i bil, kollektivtrafik, på tåg etc.? Vad tycker han om, tror inte en enda lekpåse jag gjort sett likadan ut. Jag tänker eftersom du inte har apparna så måste du ju hålla honom sysselsatt på annat sätt? Skulle tänka lika när jag letar appar, på sådana lekar och spel han tycker om och hitta appar med sådana teman, hade googlat Med lekpåse och förberett med appar kommer det säkert gå toppen, har faktiskt aldrig under alla åren råkat ut för att ett barn blivit helt otröstligt/uttråkat, klart det blivit lite gnäll särskilt med riktigt små men har man bara förberett väl, precis som du verkar göra, brukar det gå bra

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (Majken)
    MorTillTheo skrev 2018-07-27 21:47:50 följande:

Hejsan!

Vi ska resa till Prag på måndag och nu funderar jag på appar att ladda ner till sonen (snart 2 år) som inte kräver internet.

Fast jag inte vill så är min son såååå jätteintresserad av all teknologi och vi ska se det som nått positivt egentligen nu när vi ska åka men har så dålig fantasi kring appar så skulle vilja ha hjälp med detta:)

Tack!

Ladda ner filmer offline från tex netflix! Sen brukade jag slå in några små paket i nödfall. Typ en med en bil i, en med ett djur och nåt annat som kunde underhålla barnen om de tappade tålamodet i planet! Köper alltid med en tidning med, du vet sån som innehåller typ legogubbe eller andra leksaker =) 
  • Anonym (poo)

små barn ska inte ha ipad/mobil. Ett flyg till Prag är väl typ en timme? Lek med honom, sjung sånger, berätta sagor... Det finns ju massor att göra.

• Physalis

Om han gillar att rita kan ni köpa en sån magnetplatta man rita på. Så slipper ni ha med massor av papper och kritor som kan försvinna.

Om han gillar överraskningar kan du slå in ett par leksaker i presentpapper. Antingen hans gamla eller några nya.

Någon bok han kan bläddra i eller som ni kan läsa tillsammans?

Vad gäller appar så finns det massor med bra, tyvärr kan jag de inte utantill. Mitt tips är att googla "pedagogiska appar förskola" så får du förhoppningsvis fram bra listor med appar lämpliga för små barn. Vi har bara bolibompaappen (kräver delvis internet) och en piano app. Gillar han babblarna så finns det appar med de.

Ta inte fram allt på en gång, utan ta fram en sak i taget när han börjar tröttna på det han har.

Korrekturläser som en kratta
  • whtevr9

Har precis åkt en 3timmsr lång bilfärd med vår snart 3åring, hade med mig ipaden om fet verkligen skulle krisa men den togs aldrig fram!

Istället fick han packa ner en väska och välja leksaker styva med sig.

Sen hade jag även köpt en ?magisk? målsrbok på BR, där man fyller vatten i en penna sen ritar man i blocket så dyker det upp djur som försvinner bör de torkar, hade även köpt djur som han fick under resans gång då han började bli lite uttråkad! Allt fungerade perfekt, och han brukar inte alla gilla att åka bil då hab skriker,sparkar osv

• Anonym (Majken)
    Anonym (poo) skrev 2018-07-28 22:01:11 följande:

små barn ska inte ha ipad/mobil. Ett flyg till Prag är väl typ en timme? Lek med honom, sjung sånger, berätta sagor... Det finns ju massor att göra.

Säger du det så måste det nog vara så
  • MorTillTheo
    Anonym (poo) skrev 2018-07-28 22:01:11 följande:

Jag förstår hur du tänker med att mobil och iPad är överkurs men nu är det så att säga att barn inte SKA ha sådan låter lite hårt då till och med skolor/förskolor använder sig av sådant idag!

Resan till prag tar 2 timmar och det är en ny miljö på planet och man vet aldrig hur ett barn reagerar,barn kan bli skräckslagna och då kanske bara telefoner är lösningen. Jag hoppas att inte behöva använda mig av mobilen men för att vara på säkra sidan så vill man ha tips.

Som min över 70 åriga pappa sade för en tid sedan ?hade det funnits iPhone på den tiden ni växte upp så hade jag verkligen haft den kär?
  • MorTillTheo
    MrsAJ88 skrev 2018-07-28 08:06:41 följande:

Vi laddar ner offlineavsnitt på Netflix av typ Bamse, Alfons Åberg och Greta gris till vår dotter på 2,5 år. IPaden är oslagbar vid flygresor...

Tack för tipset:)
  • MorTillTheo
    Anonym (...) skrev 2018-07-28 20:48:37 följande:

Saker som pennor funkar i ca 2 minuter innan de börjar rulla ner på golvet under alla säten. Att köra med bilar på ett flygplansbord är kul i 30 sekunder. Smådjur försvinner snabbt mellan sätena. IPad är en fantastisk uppfinning, utöver vanliga böcker.

Kolla pappasappar.se om du hittar något bra. Där finns mängder av tips/recensioner.

Kanske:

Pango playground

Find-It och match it up från MyFirstApp

VideoTouch.

Busy shapes.

Wee trains -bygg tåg.

Barnens pussel från tappy happy kids (de har flera bra spel).

Saco mini har en del kul spel.

Lekrummet lär dig med Max.

Barnlabyrint.

.... Det finns hur mycket som helst.

Tack för superbra tips:D
  • MorTillTheo
    Jsv17 skrev 2018-07-28 21:12:23 följande:

Som nanny under 7år så har jag underhållit många barn på flygplan både kortare och längre turer. iPad hade inte slagit stort ännu då (slutade 2012) men det fanns Gameboys, bärbara dvd:er och dylikt. Jag har inga tips om appar då min son är för lite än och ser på sin höjd nån babblarna sång, men när vi flög med honom för en månad sen så hade jag laddat ner babblarna app med sångerna på, för att precis som du i nödfall om han skulle bli helt tokig. Behövdes inte för han sov både dit och hem. Det jag lärt mig dock är att du känner ditt barn bäst, vad hjälper i andra situationer, i bil, kollektivtrafik, på tåg etc.? Vad tycker han om, tror inte en enda lekpåse jag gjort sett likadan ut. Jag tänker eftersom du inte har apparna så måste du ju hålla honom sysselsatt på annat sätt? Skulle tänka lika när jag letar appar, på sådana lekar och spel han tycker om och hitta appar med sådana teman, hade googlat Med lekpåse och förberett med appar kommer det säkert gå toppen, har faktiskt aldrig under alla åren råkat ut för att ett barn blivit helt otröstligt/uttråkat, klart det blivit lite gnäll särskilt med riktigt små men har man bara förberett väl, precis som du verkar göra, brukar det gå bra

Det som är en fördel är att han älskar att åka bil och tåg så länge han har ett bälte på sig förstår han att man ska sitta stilla men vet inte hur han reagerar på flyg det är ju lite annan miljö;) det brukar funka att ge små böcker, vatten flaska, rita osv och i värsta fall har vi alltid gett honom mobilen så han trycker på lite apparna och är nöjd. Så jag tror nog egentligen att det kommer bra. Du gav mig lite mer hopp om resan tack så mkt:D
  • Jemp

Bolibompa och car wash gillar min son. vad säger djuren är en tidigare favorit. Har flera men som jag inte kommer på nu. Offline-avsnitt är ju också ett tips, Daniel tiger och stadens hjältar är några favoriter.

Färger och Memory tycker han också är kul om du hittar nåt sånt.

• Anonym (poo)
    Anonym (Majken) skrev 2018-07-29 14:41:41 följande:
    Säger du det så måste det nog vara så
    Det är inte jag som säger det, det är forskning
    MorTillTheo skrev 2018-07-29 16:49:06 följande:
    Jag förstår hur du tänker med att mobil och iPad är överkurs men nu är det så att säga att barn inte SKA ha sådan låter lite hårt då till och med skolor/förskolor använder sig av sådant idag!

Resan till prag tar 2 timmar och det är en ny miljö på planet och man vet aldrig hur ett barn reagerar,barn kan bli skräckslagna och då kanske bara telefoner är lösningen. Jag hoppas att inte behöva använda mig av mobilen men för att vara på säkra sidan så vill man ha tips.

Som min över 70 åriga pappa sade för en tid sedan ?hade det funnits iPhone på den tiden ni växte upp så hade jag verkligen haft den kär?
    Skolor kan använda sig av digitala läromedel, förskolor ska inte göra det för det är inte bra för barnen. Så bara för att en förskola använder sig av något innebär det inte på något sätt att det är positivt eller ens pedagogiskt. Detsamma gäller appar "riktade" till 2åringar, de görs av företag som vill tjäna pengar, det finns inga forskade som ställer sig bakom skiten.

Då kan man ju vända på funderingen och tänka, "varför ska jag flyga till Prag med en 2 åring. Behöver vi verkligen det?" Hur klarar han andra resor, tåg, bussar, bil, ni har ju uppenbarligen inte gjort detta förr (därav frågan om telefonen), så då finns det ju andra knep att ta till som har fungerat tidigare.

Din 70åriga far vill alltså inte uppfostra barn, bättre att de glor på en skräm, en sorts digital "napp" är vad han egentligen uttrycker.

• Anonym (Majken)
    Anonym (poo) skrev 2018-07-29 23:28:09 följande:
    Det är inte jag som säger det, det är forskning
    MorTillTheo skrev 2018-07-29 16:49:06 följande:

Skolor kan använda sig av digitala läromedel, förskolor ska inte göra det för det är inte bra för barnen. Så bara för att en förskola använder sig av något innebär det inte på något sätt att det är positivt eller ens pedagogiskt. Detsamma gäller appar "riktade" till 2åringar, de görs av företag som vill tjäna pengar, det finns inga forskade som ställer sig bakom skiten.

Då kan man ju vända på funderingen och tänka, "varför ska jag flyga till Prag med en 2 åring. Behöver vi verkligen det?" Hur klarar han andra resor, tåg, bussar, bil, ni har ju uppenbarligen inte gjort detta förr (därav frågan om telefonen), så då finns det ju andra knep att ta till som har fungerat tidigare.

Din 70åriga far vill alltså inte uppfostra barn, bättre att de glor på en skräm, en sorts digital "napp" är vad han egentligen uttrycker.

Är du en sån som inte kan dra in el i huset för att "förr hade man minsann ingen el i huset" eller inte använder bilbarnstol för att " vi la alltid våra ungar i baksätet utan bälte och det gick ju bra" Källa på din forskning tack =) 
Svar på tråden Underhållning åt barn på flyg