• Gravidmedförstabarnet

Gravid - overklighetskänslor

Hej!

Jag är gravid i v. 14 (13+1) med mitt första barn och jag är jätteglad över det! Var på kub testet för 4 dagar sedan och barnet mådde hur bra som helst!

Nu till mitt problem. Jag är ständigt rädd att få missfall/att förlora barnet. Jag tror att jag känner så pga det känns sjukt att just jag ska få barn, att jag ska kunna skapa ett liv inom mig. Tycker det låter för bra för att vara sant. Är 15-20 kg överviktig sen innan jag blev gravid och därför känns det ännumer overkligt att min mulliga kropp ska forma ett friskt barn. Är det normalt att känna så? Att ständigt vara orolig? Kan någon peppa mig lite?

Kram :)

• Svar på tråden Gravid - overklighetskänslor
  • JLES
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-07-27 13:19:45 följande:

Hej!

Jag är gravid i v. 14 (13+1) med mitt första barn och jag är jätteglad över det! Var på kub testet för 4 dagar sedan och barnet mådde hur bra som helst!

Nu till mitt problem. Jag är ständigt rädd att få missfall/att förlora barnet. Jag tror att jag känner så pga det känns sjukt att just jag ska få barn, att jag ska kunna skapa ett liv inom mig. Tycker det låter för bra för att vara sant. Är 15-20 kg överviktig sen innan jag blev gravid och därför känns det ännumer overkligt att min mulliga kropp ska forma ett friskt barn. Är det normalt att känna så? Att ständigt vara orolig? Kan någon peppa mig lite?

Kram :)

Helt normalt! Jag tror de flesta mammor känner så och kanske speciellt förstagångsföderskor.. :)
  • Gravidmedförstabarnet
    JLES skrev 2018-07-27 13:23:48 följande:

Helt normalt! Jag tror de flesta mammor känner så och kanske speciellt förstagångsföderskor.. :)

Vad skönt att höra att man inte är ensam. Nu får jag hoppas att allt går som det ska! :)
  • Förstabarnet33

Jag är precis likadan. Trots att jag varit på 4 ultraljud, har jag fortfarande svårt att förstå att det är i min mage som bebisen växer.

• Gravidmedförstabarnet
    Förstabarnet33 skrev 2018-07-27 14:57:30 följande:

Jag är precis likadan. Trots att jag varit på 4 ultraljud, har jag fortfarande svårt att förstå att det är i min mage som bebisen växer.

Ja det är så sjukt! Vilken vecka är du i? :)
  • Förstabarnet33
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-07-27 15:44:21 följande:

18. Jag tror inte jag kommer förstå det innan jag har bebisen i min famn :)
  • JLES
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-07-27 15:44:21 följande:

Jag är också likadan förresten och jag är i vecka 30, haha.. :)
  • AK78

Jag väntar nummer fyra och har nyss gjort KUB. Men har fortfarande svårt att fatta! Haha!

• M82

Tror man är ständigt orolig. Först för missfall, sen för förlossningen (det kan ju bli nåt tokigt) eller att barnet ska vara sjukt när hen föds. Sen när man väl har barnet så oroar man sig för psd (plötslig spädbarnsdöd 1:a året). Sen att barnet ska stoppa nåt i munnen och få i halsen. Sen att hen ska skada sig på annat sätt.... tror det är ett sätt att vänja sig att bli förälder. Ta det lugnt. Har du passerat v.12 och även varit på KUB där allt såg bra ut så är risken att det händer något minimalt. Du väntar barn, inte missfall. 

När jag väl fått vårt 1:a barn så kändes det typ som att någon skulle komma och hämta barnet ifrån mig/oss de första månaderna. Konstig känsla, men var säker på att vilken dag som helst kommer någon och knackar på för att hämta bebis. Hände förstås inte. Nu när vår lilla snart är 3 börjar jag kunna sluta oroa mig för saker, men visst måste man fortfarande vara uppmärksam så barnet inte drar nåt varmt över sig (redan hänt 1 gång). Inte ramlar ner från nån hög höjd, inte skär sig på en vass kniv, halkar i duschen eller dyl. Så oroar sig gör man alltid. 

Svar på tråden Gravid - overklighetskänslor