• Hallon1234

Bred nackspalt 6mm

Hej!

Har läst i många trådar om detta ämne och sett att det finns både solskenshistorier och inte.

vi gjorde KUB-test för två veckor sedan som visade en väldigt bred nackspalt på 6mm som gav en risk på 1:2 för trisomier. Vi fick svar att kromosomerna var normala och även nästa steg en sk. Microarray var normal.

Nu väntar nästa steg som är ultraljud RUL samt extra ultraljud med kardiolog. Detta sker om ca 4 veckor. Trots att resultaten hittills har varit bra kan jag inte sluta oroa mig över saker som kan ha missats i analyserna eller som anses ?inte allvarliga?.

Jag är ute efter att höra med flera om vad som hänt sen, efter förlossningen för de som fått samma resultat som vi (hittills) att allt ser bra ut. Har ni fått friska barn? Är en orolig person i grunden och har svårt att slappana av med det här och har mått jättedåligt sista tiden :(

• Svar på tråden Bred nackspalt 6mm
  • Hallon1234

Tänkte bara uppdatera om det kanske hjälper någon annan som är i liknande situation i framtiden och söker information.

Vi fick komma på ett extra ultraljud i vecka 16 som visade att nackspalten vuxit ytterligare samt lagt sig runt huvudet och ner mot ryggen. Hon kunde även se att det var missbildning av båda benen och armarna. Vi tog då direkt beslutet att göra en abort. Fostret kommer att obduceras för att ev kunna ge oss svar och kanske hjälpa någon annan i framtiden.

• Anonym (sorg)
    Hallon1234 skrev 2018-08-10 08:42:41 följande:

Tänkte bara uppdatera om det kanske hjälper någon annan som är i liknande situation i framtiden och söker information.

Vi fick komma på ett extra ultraljud i vecka 16 som visade att nackspalten vuxit ytterligare samt lagt sig runt huvudet och ner mot ryggen. Hon kunde även se att det var missbildning av båda benen och armarna. Vi tog då direkt beslutet att göra en abort. Fostret kommer att obduceras för att ev kunna ge oss svar och kanske hjälpa någon annan i framtiden.

Fy så sorgligt. Beklagar verkligen det ni fått gå igenom. Vad fint av dig att ändå tänka på andra och uppdatera så att andra som söker kan få eventuella svar. Hoppas ni får svar inom kort och så småningom kan gå vidare sedan. 
  • ondar
    Hallon1234 skrev 2018-08-10 08:42:41 följande:

Fy så ledsamt! Finns inga ord för er förlust, men stor stor kram!
  • Kronärtskockan

Blir gråtfärdig, jag beklagar verkligen eran sorg! Finns inga ord som kan trösta er nu, ta hand om varandra bara!

Svar på tråden Bred nackspalt 6mm