• Elle123

Mammigt barn och mamma som inte orkar mer

Vår 21 månaders är jättemammig. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag känner att jag inte orkar mer. Min man och jag har delat lika på föräldraledigheten och han är en superfin pappa. Men i våras började hon bli mammig och nu har det eskalerat. Hon skriker helt hysteriskt så fort jag inte nattar henne, tröstar eller vad det nu kan vara. Jag är gravid i 7e månaden och har problem med sammandragningar och foglossning och orkar inte mer. Jag ligger bara och gråter (när jag inte springer efter dottern) nu när vi har semester och ska ha, vad jag hade tänkt, härlig familjetid.

Jag känner mig helt värdelös både som mamma och partner, vilket får mig att bryta ihop ännu mer. Det har blivit så att jag tar nattningarna osv när hon börjar gråta för att jag inte klarar av att hon gråter så. Vet att det är fel taktik men jag kan inte bryta mönstret.

Finns det någon som har några tips och råd? Jag vill bara lämna allt för att jag känner mig så värdelös. Har ingen att prata med, för alla tycker vår dotter är världens lättsammaste unge (vilket hon är då vi är bland famljj och vänner) Vilket får mig att känns mig ännu sämre och mer ensam. Tror inte heller min man förstår hur dåligt jag faktiskt mår.. Dessutom orkar jag inte ge honom någon kärlek och närhet eftersom jag knappt får ta ett andetag ifred. Oftast däckar jag när jag nattar henne och hör jag inte det behöver jag få tå om mig själv den korta stund jag är vaken.

• Svar på tråden Mammigt barn och mamma som inte orkar mer
  • annabellelee

Kan inte pappan ta dottern på utflykter under dagarna så att du får vila? Min son var jättekanin när jag var där, men om han var ensam med pappa eller mormor visste han att jag inte fanns att tillgå och då dög de bra.

Det lär ju bara bli värre när bebisen kommer och du behöver amma - försök hitta strategier redan nu.

• legomum

Förstår att det är tufft för dig just nu och att din ork är minimal. Men tänk på att din lilla märker att du inte orkar och gör antagligen allt för just din uppmärksamhet. Du är inte som vanligt men ditt barn behöver det just nu.

Men sedan kan ju din son vara påverkad och tycka det är jobbigt med värmen han med. Sover sämre osv... då är det inte konstigt med att just du som tydligen Är förste anknytningsperson som får "ta allt dåligt humör" (delad föräldraledighet betyder inte att barnet per automatik väljer båda föräldrarna lika mycket)

Angående nattningarna. Gör det som är enklast. Varför måste han gråta? Lägg dig bredvid och slappna av en stund du med. Se det som en välbehövlig paus istället för något du är tvungen att göra för att förhindra gråt.

Svar på tråden Mammigt barn och mamma som inte orkar mer