• Empireb

KOMMA TILL SVERIGE HJÄLP

Hej!

Skulle verkligen behöva hjälp/tips !!

Finns det någon/några här som haft en kille utomlands och sedan tagit hit honom till Sverige ?

Jag har nämligen varit tillsammans med en kille från Thailand i två år.

Därav jag har bott med honom i Thailand i 1 år.

Han fick tre månaders visum här och ska snart åka hem.

Om han vill bosätta sig här i Sverige tillsammans med mig, är det någon som vet hur vi går till väga?

Och jag kan tillägga att han är gift i sitt hemland ( Filippinerna ) sedan 15år tillbaka.

- det är olagligt att skilja sig där så dem är fortfarande gifta. MEN dem har inte haft något med varandra att göra under cirka 8-9 år.

Han är alltså gift i sitt hemland.

Är det någon som vet hur vi kan gå till väga så han får uppehållstillstånd? Tack på förhand !!!!!! All hjälp uppskattas

• Svar på tråden KOMMA TILL SVERIGE HJÄLP
  • Anonym (Fiuy)

Troligen har ni bara en chans och det är att han ordnar med jobb först.

Ni kommer att ha väldigt svårt att övertyga myndigheterna om att ni är ett seriöst par iom att han är gift med en annan.

Min vän träffade en kvinna från Filippinerna när de båda jobbade på ett kryssningsfartyg. De blev kära och gifte sig. De var gifta i drygt 4 år innan de bestämde sig för att gå i land och skaffa familj.

Hennes föräldrar är döda så de bestämde sig för Sverige. De gick utstå många frågor och blev ifrågasatta. Deras äktenskap blev ifrågasatt. Under tiden de genomgick hela proceduren blev hon gravid, då ifrågasattes det om min vän var pappan. De fick visa foton från sitt liv ihop, svara på intima frågor om varandra osv. Inte lätt ens när man är gifta med varandra alltså.

• Tow2Mater

Betyder detta att skiljsmässa kan sokas i Sverige, och sen vara grund for att nytt äktenskap kan ingås?

"Äktenskapsmål får tas upp av svensk domstol, om ... det i annat fall än som avses i 1?5 finns särskilda skäl att talan prövas här i riket, under förutsättning att... käranden inte kan få sin talan prövad i den stat där han eller hon är medborgare eller har hemvist. Lag (2009:256)."

Kanske någon kan tyda lagen bättre än vad jag kan:
    lagen.nu/1904:26_s.1

• Anonym (Fiuy)
    Tow2Mater skrev 2018-07-24 01:13:55 följande:

Betyder detta att skiljsmässa kan sokas i Sverige, och sen vara grund for att nytt äktenskap kan ingås?

"Äktenskapsmål får tas upp av svensk domstol, om ... det i annat fall än som avses i 1?5 finns särskilda skäl att talan prövas här i riket, under förutsättning att... käranden inte kan få sin talan prövad i den stat där han eller hon är medborgare eller har hemvist. Lag (2009:256)."

Kanske någon kan tyda lagen bättre än vad jag kan:
    lagen.nu/1904:26_s.1

Om det är så att man kan söka skilsmässa i Sverige, även om det är förbjudet i hans hemland kanske det kan tas upp som skäl att få komma hit? 
Svar på tråden KOMMA TILL SVERIGE HJÄLP