• GAndrea

Små trosor - potträning

Hej!

Stora tjejen på 20 månader bestämde sig igår för att blöjvägra hela förmiddagen så vi tänkte ta tillfälle i akt och potträna henne. MEN! Hon är väldigt liten. 83 cm och 9.8 kg på 1,5 års kontrollen. Alla hennes byxor i storlek 80 sitter löst i midjan. Volangtrosorna från Newbie kan hon fortfarande ha stl 50/56, de sitter lite för tight om blöjan är stor ;)

Till min fråga: var finns supersmå trosor? H&M, Lindex och Kappahl börjar på 86 eller 92 och de är för stort!

Behöver man ens trosor, om byxorna är pösiga?

Har ni andra potträning eller blöjfri tips så kommentera gärna. T.ex. hur många ombyten tar man med sig om man ska någonstans? Tar man med sig pottan?

• Svar på tråden Små trosor - potträning
  • Lillypie

Hej

Vi håller också på med att göra vårt barn blöjfri, som är 25 månader. Vårt barn har dock inte bajsat i blöjan på 10 månader. Hon är ganska liten så vi har också problem med att hitta trosor. Vi har hittat på kappahl några boxertrosor i storlek 86/92, som har funkat.

Köpte i en annan butik liknande och de ser ut som stora shorts. Så köp ett par och prova.

Vi har med oss pottan när vi är ute, sen så får hon sitta på pottan innan vi åker iväg. Vi har handduk i vagnen och i bilstolen ifall det skulle ske en olycka, hittills har det gått bra.

Vi har heller inga blöjor på natten och det har gått toppen. Då har ju iofs blöjorna varit torra ett par månader.

Lycka till.

• cosinus

Lindex är dock små i storlek.

2 av mina barn har varit i storlek som din tjej och det har ändå funkat med underkläder.

Sen att sonen hade 86/92 på kallingar upp i skolålder. Är en annan femma. De satt ändå uppe när han började (han vägde 9 kg vid två år)

• GAndrea
    Lillypie skrev 2018-07-23 21:51:08 följande:

Hej

Vi håller också på med att göra vårt barn blöjfri, som är 25 månader. Vårt barn har dock inte bajsat i blöjan på 10 månader. Hon är ganska liten så vi har också problem med att hitta trosor. Vi har hittat på kappahl några boxertrosor i storlek 86/92, som har funkat.

Köpte i en annan butik liknande och de ser ut som stora shorts. Så köp ett par och prova.

Vi har med oss pottan när vi är ute, sen så får hon sitta på pottan innan vi åker iväg. Vi har handduk i vagnen och i bilstolen ifall det skulle ske en olycka, hittills har det gått bra.

Vi har heller inga blöjor på natten och det har gått toppen. Då har ju iofs blöjorna varit torra ett par månader.

Lycka till.

Tack! För tips! Ska genast kolla.

Vår tjej blev hård i magen och bajsvägrade sen december förra året. Vi fick lactulos och resolax på recept och efter mycket slit bajsar hon varje morgon på pottan och har gjort i 4 månader.

Nattblöjan har varit torr i två dagar och är den torr imorgon också tar vi bort den.

Lite dålig tajming av oss här hemma med potträning. Pappan har precis börjat jobba och jag är ensam med storasyster och Lillasyster på 4 månader så det blir intensivt!
  • GAndrea
    cosinus skrev 2018-07-23 22:14:26 följande:

Lindex är dock små i storlek.

2 av mina barn har varit i storlek som din tjej och det har ändå funkat med underkläder.

Sen att sonen hade 86/92 på kallingar upp i skolålder. Är en annan femma. De satt ändå uppe när han började (han vägde 9 kg vid två år)

Kanon! Ska kolla! Tack!
  • Physalis

HMs krymper rejält när man tvättar de några gånger.

Vi köpte ett 5pack till vår dotter, som också är väldigt smal, när hon var lite över 2 år då hon också bestämde sig för att sluta använda blöja. Ganska snart blev de för små.

Korrekturläser som en kratta
  • GAndrea
    Physalis skrev 2018-07-24 10:09:29 följande:

HMs krymper rejält när man tvättar de några gånger.

Vi köpte ett 5pack till vår dotter, som också är väldigt smal, när hon var lite över 2 år då hon också bestämde sig för att sluta använda blöja. Ganska snart blev de för små.

Tack! Skönt att höra! Jag såg ett skräcksenario när jag sitter och syr en massa trosor i källaren! Haha!
  • asdfgh

Nu är det några år sen mina barn var i den storleken men då köpte vi 5pack med kalsonger på Kappahl. Speciellt efter tvätt + torktumling var de pyttesmå. Vi ECade barnen och tror yngsta kunde ha dem när hon drog stl74 på övriga kläder trots att hon alltid varit smal, vikten är en kurva under längden. 

De var urvuxna när hon började dra 98 att jämföras med att hon fortfarande har trosor i stl 86/92 i lådan (de börjar bli lite små men är inte urvuxna än och hon fyller 5 till hösten, 112 cm lång)

Övriga tips... Toaring är betydligt mindre skrymmande att släpa med än vad en potta är, vi hade en som var vår ständiga följeslagare under ett par månader innan de accepterade att sitta på en vanlig toa. (Barnen var dock yngre då, ca 8-12 mån så det kanske inte behövs alls för er.) Är ni ute är det smidigare att bara hålla barnet mot en buske.

Trosor behövs för övrigt inte i början. Lösa byxor utan något under är bättre i början eftersom trosor känns mycket som blöja och har man blöja sitter det i barnets muskelminne att det bara är att kissa.

Fleecefiltar på soffor mm, ev täckta med handdukar, skyddar rätt bra.

Kurad ullfilt är ett svalare alternativ till plastad frotté.

Ta en färg på disktrasor som ni bara använder till att torka kiss med (för det kommer bli en del olyckor). Då vet ni att ni inte råkar torka av köksbordet med samma trasa som ni torkat kiss med tidigare på dagen

• GAndrea
    asdfgh skrev 2018-07-24 21:21:14 följande:

Ta en färg på disktrasor som ni bara använder till att torka kiss med (för det kommer bli en del olyckor). Då vet ni att ni inte råkar torka av köksbordet med samma trasa som ni torkat kiss med tidigare på dagen

Men hallå, så smart!! Det första jag gör imorgon är att byta disktrasa. Den gula torkar man kiss med från och men nu!

Toaring står på inköpslistan. Jag kommer tom ihåg när jag var liten hur jag HATADE att sitta på vuxentoaletten. Jag trodde länge att jag skulle ramla baklänges och sugas med ned!

Tack för tips!
  • Physalis
    GAndrea skrev 2018-07-24 12:59:02 följande:

Tack! Skönt att höra! Jag såg ett skräcksenario när jag sitter och syr en massa trosor i källaren! Haha!

Hehe var också orolig när vi skulle börja köpa trosor. Eftersom vi fick leta med ljus och lykta efter byxor som var lagom i midjan utan att ha för korta ben.
    Korrekturläser som en kratta
  • asdfgh
    GAndrea skrev 2018-07-25 01:40:15 följande:
    Men hallå, så smart!! Det första jag gör imorgon är att byta disktrasa. Den gula torkar man kiss med från och men nu!

Toaring står på inköpslistan. Jag kommer tom ihåg när jag var liten hur jag HATADE att sitta på vuxentoaletten. Jag trodde länge att jag skulle ramla baklänges och sugas med ned!

Tack för tips!
    Vi hade rosa till kiss och det tar fortfarande emot att använda en rosa trasa på diskbänken trots att yngsta barnet fyller 5 till hösten och varit blöjfri sen 18 mån
  • GAndrea
    asdfgh skrev 2018-07-25 23:48:44 följande:

Vi hade rosa till kiss och det tar fortfarande emot att använda en rosa trasa på diskbänken trots att yngsta barnet fyller 5 till hösten och varit blöjfri sen 18 mån

Haha! Här hemma har jag alltid kört på det engelska: blue is for loo, pink is for zink. Alltså blått för toa och rosa för handfat :D
Svar på tråden Små trosor - potträning